A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Piotr Orzechowski laureatem Nagrody Kulturalnej Onetu – O!Lśnienia!

Krakowski kompozytor i pianista Piotr Orzechowski został laureatem plebiscytu O!Lśnienia – Nagrody Kulturalnej Onetu w kategorii „Muzyka poważna”. Artysta został wyróżniony za wydaną w ubiegłym roku płytę „24 Preludes&Improvisations” (Decca Record/Universal Music Polska) otrzymując więcej głosów niż Krystian Zimmerman! W uzasadnieniu werdyktu podkreślono, że wyróżnienie to przyznano „za odwagę, wirtuozerię, talent i błyskotliwość w łączenia jazzu z klasyką”. 

Piotr Orzechowski jest jednym z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Pochodzi z rodziny, od lat związanej z krakowską sceną. Jest wnukiem pierwszego amanta krakowskiej Operetki w latach 70 Janusza Żełobowskiego. Jest też synem Renaty Żełobowskiej-Orzechowskiej – wybitnej pianistki, znanej z wielu koncertów, podczas których akompaniowała artystom na scenie Opery Krakowskiej. To w Operze Krakowskiej w 2013 roku Piotr Orzechowski odbył się jego recital dyplomowy. Na scenie przy Lubicz wystąpił także w spektaklu baletowym „Dwie Historie – jeden Taniec”, w którym Balet Opery Krakowskiej zatańczył m.in. do muzyki jego autorstwa, którą pianista wykonywał na żywo. Prezentowane wielokrotnie przedstawienie, jak przyznał artysta,  „to zderzenie świata baletu nie tylko z jazzem w tradycyjnym słowa tego znaczeniu, ale ze współczesną muzyką improwizowaną”. 

Do plebiscytu O!Lśnienia nominowani byli polscy artyści, których dzieła zostały wydane lub wyprodukowane w 2017 roku w Polsce, lub którzy odnieśli spektakularny, międzynarodowy sukces. Nominacje mogli otrzymać też twórcy zagraniczni, pracujący z polskimi artystami. Zwycięzców w sześciu kategoriach wybrali użytkownicy Onetu. Piotr Orzechowski został doceniony za wydany w 2017 roku dwupłytowy album „24 Preludes&Improvisations". To jego trzecia solowa płyta sygnowana przez wytwórnię Decca Classics (po „Experiment: Penderecki” i  „15 Studies For The Oberek”) i swego rodzaju podsumowanie dotychczasowej artystycznej drogi. Na krążku znalazły się 24 preludia i odpowiadające im improwizacje. Swoją formą nawiązują one do 24 preludiów i fug Jana Sebastiana Bacha. Artysta omawia tu najważniejsze dla muzyki pojęcia, ale definiując je na nowo poprzez improwizacje. Muzyką tą pochyla się nad tradycją i muzycznymi zasadami, z których nie powinniśmy rezygnować, ale wykorzystać jako jedno z narzędzi.