AGNIESZKA CHLEBOWSKA

solistka baletu

 

Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu. Karierę taneczną rozpoczęła w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie zatańczyła solowe partie w spektaklach: „Jezioro łabędzie”, „Sylfida”, „Dziadek do orzechów”, „Don Kichot”, „Grek Zorba”, a także w „Preludiach Chopina” w choreografii Marka Różyckiego oraz „Bez początku i bez końca” w choreografii Beaty Wrzosek. 

W 2004 roku została solistką Ballet of Ireland w Dublinie, gdzie wystąpiła w rolach Odetty / Odylii w „Jeziorze łabędzim”, ducha przeszłości w spektaklu „Christmas Carol” czy Królowej Kier w „Alicji w krainie czarów”. Tańczyła także tytułową rolę w „The Red Shoes” oraz solo „Umierający łabędź” w choreografii M. Fokina. Wystąpiła również na gali baletowej w Londynie tańcząc wariacje Gamzatti z baletu „Bajadera”. 

W roku 2007 po wygraniu audycji w Royal Opera House w Londynie została solistką w Suzhou Culture and Arts Centre w Chinach, gdzie zatańczyła główną rolę w spektaklu „Voyages” w choreografii Stephena Jeffriesa - dyrektora artystycznego The Hong Kong Ballet. 

Od 2009 roku kontynuuje karierę jako solistka baletu Opery Krakowskiej występując w większości spektakli wystawianych na deskach teatru. Tańczy zarówno role klasyczne jak i współczesne w przedstawieniach baletowych i operowych. Do głównych pozycji należy zaliczyć takie spektakle jak: „Kopciuszek” (rola Wróżki), „Orfeusz i Eurydyka” (rola Eurydyki i solo furie), „Dziadek do orzechów” (role Wróżki i Królowej kwiatów), „Carmina Burana” czy „Rachmaninow. Szczedrin... (Tragedia don Jose)” (rola Carmen oraz główny duet). Tańczyła duet z „Don Kichota” podczas koncertu sylwestrowego, duet ze „Śpiącej królewny” w projekcie „Opera b/o”, a także solo „Namiętność” oraz „...kartki z niezapisanego dziennika...” w choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć do muzyki Krzysztofa Pendereckiego w spektaklu baletowym „Emocje”. Występuje również w spektaklach: „Traviata”, „Król Roger”, „Napój miłosny”, „Mały Lord”, Turek we Włoszech, „Piękna Helena”, „Carmen”, „Miłość do trzech pomarańczy”, a także w przedstawieniu baletowym Dwie Historie - jeden Taniec w chor. Jacka Tyskiego oraz do muzyki granej na żywo przez Piotra Orzechowskiego i Krzysztofa Ścierańskiego.

Podczas VII Gali Baletowej z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca wystąpiła w Operze Śląskiej w Bytomiu prezentując układ „Memory” do muzyki Koncertu fortepianowego Nr II Siergieja Rachmaninowa w choreografii Ondreja Šotha. 

Poza tańcem próbowała swoich sił jako choreograf opracowując tango do muzyki „Libertango” Astora Piazzoli, prezentowane podczas koncertu sylwestrowego w Operze Krakowskiej. Prowadzi również warsztaty baletowe dla dzieci w jednym z krakowskich domów kultury.