GABRIELA KUBACKA

solistka baletu

 

Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. R. Turczynowicza w Warszawie (1996 r.). Zadebiutowała rolą Klary w Dziadku do orzechów w choreografii Jacka Drozdowskiego na scenie Opery Krakowskiej w 2003 roku. Tu także tańczyła w przedstawieniach baletowych w choreografii Hanny Chojnackiej (Pan Twardowski), Zofii Rudnickiej, Marka Różyckiego (rola solowa Kota w balecie Piotruś i wilk), Przemysława Śliwy (Odwieczne pieśni, Cudowny Mandaryn), Marka Zajączkowskiego, Niny Diatchenko, Giorgia Madii. Równocześnie współpracowała z zespołem Oranim Dance Group odnosząc sukcesy na scenach polskich jak i za granicą. W roku 2000 na festiwalu Music World Festival International Fivizzano zajęła pierwsze miejsce w kategorii taniec solo. W 2003 ukończyła instruktorski kurs kwalifikacyjny z dziedziny tańca współczesnego (wyd. przez Ministerstwo Kultury Narodowe Centrum Kultury).

W 2004 roku przeniosła się do Teatru Wielkiego w Poznaniu na stanowisko koryfeja. Tam tańczyła w baletach klasycznych, takich jak: Jezioro łabędzie (solo taniec węgierski i trzy łabędzie), Grek Zorba, Don Kichot, Pan TwardowskiPróbaHrabia Monte Christo. Następnie odeszła z Poznania i pojechała na Śląsk aby tańczyć w Operze Śląskiej w Bytomiu. Zadebiutowała tam w balecie w choreografii Anny Majer Kot w butach - partia Kocicy, a następnie rolą Krasawicy w balecie Pan Twardowski w choreografii Henryka Konwińskiego, taniec hiszpański w Dziadku do orzechów. W sezonie 2008/2009 powróciła na deski Opery Krakowskiej jako solistka. Tańczyła partię Królewny w Historii żołnierza, w balecie Spojrzenia: Kobietę Czarną, Białą Amazonkę i Polo; Tango w Miniaturach Hiszpańskich w choreografii Niny Diatchenko. Obecnie na krakowksiej scenie występuje jako Wróżka w Kopciuszku oraz Eurydyka w balet-operze Orfeusz i Eurydyka w choreografii Giorgio Madia, Carmen w balecie Szczedrin...Rachmaninow w choreografii Ondreja Šotha, a także w Dziadku do orzechów - rola Wrożki i solo taniec wschodni, siostra Klary (choreografia Emil Wesołowski). W balecie Emocje  tańczy w duecie do muzyki Arvo Parta Mirror in Mirror oraz w części ...kartki z niezapisanego dziennika... w choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć do muzyki Krzysztofa Pendereckiego, a także w części ...gdzie tkwią nagie gwiazdy... (Emocje i Namiętność) choreografii Violetty Suskiej i do muzyki Johannesa Brahmsa.

Oprócz tych ważniejszych ról solistycznych posiada na swoim koncie  mniejsze solistyczne partie w spektaklach operowych tj: Carmen (trio II akt), Ariadna na  Naxos (Ariadna baletowa), Traviata (duet), Opera B/O (duet Śpiąca królewna), Napój miłosny (asystentka Dulkamary), Carmina Burana (solo i duet), Król Roger (cień Roksany) wspópracując z  takimi choreografami jak: Katarzyna Aleksander-Kmieć, Zofia Rudnicka,  Emil Wesołowski, Jacek Tomasik, Violetta Suska, Diana  Theocharidis.

We wrześniu 2014 roku otrzymała Brązowy Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", wydany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej.

Od wielu lat jako podagog współpracuje ze Studiem Baletowym Opery Krakowskiej  w Krakowie.