MAGDALENA BARYLAK

sopran

Urodzona w Krakowie, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego krakowskiej Akademii Muzycznej, uczennica wybitnej polskiej śpiewaczki Izabeli Jasińskiej-Buszewicz.

Ponadto swoje umiejętności wokalne doskonaliła pod kierunkiem Anny Reynolds, Judth Beckmann, Juty Schleegel, Ryszarda Karczykowskiego i Bogusława Szynalskiego. 

Dwukrotna stypendystka Internationale Bachakademie Helmuta Rillinga w Stuttgarcie, gdzie wykonywała paartię sopranu w oratorium „Elias F. Mendelssohn'a i partię II sopranu w Mszy  h-moll J. S. Bacha.

Zadebiutowała w Operze Krakowskiej jeszcze podczas studiów partią Paminy w „Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta pod dyrekcją Kai'a Bumanna. Studenckie zainteresowania muzyką współczesną w późniejszym okresie zaowocowały licznymi prawykonaniami kompozycji Darii Dobrochny Kwiatkowskiej, Krzysztofa Olczaka, Macieja Negreya, Mendi Mengjiqiego, Unsuk Chin, Szczepana Tesarowicza oraz Zygmunta Krauzego. Opera Iwona, księżniczka Burgunda Z. Krauzego, w której z wielkim powodzeniem kreowała rolę Królowej Małgorzaty, miała swoją światową prapremierę w Paryżu w 2004 r. Spektakl pod dyrekcją Andrzeja Straszyńskiego, wyreżyserowany przez Marka Weissa został zaprezentowany także podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w 2006 r. i wszedł do repertuaru Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. 

Od 2006 r. współpracuje z Operą Krakowską, dla której przygotowała partie: Hrabiny w „Weselu Figara W. A. Mozarta, Tatiany w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Joanny w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego, Saffi w Baronie cygańskim J. Straussa, Fatamorgany w Miłości do trzech pomarańczy S. Prokofiewa, Elżbiety w Tannhäuserze R. Wagnera oraz tytułowe role w: Halce S. Moniuszki,  Ariadnie na Naxos R. Straussa, Aidzie" G. Verdiego (z którą odbyła wielokrotnie tournee po Holandii i Belgii), Toski G. Pucciniego, Madama Butterfly G. Pucciniego.

Występuje również w innych teatrach operowych w Polsce: w Opera Nova w Bydgoszczy (tytułowa rola w „Tosce G. Pucciniego oraz w Giocondzie A. Ponchiellego), w Operze Śląskiej w Bytomiu, z którą odbywała wielokrotnie tournee po Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Francji (tytułowa rola w Aidzie oraz partia Abigaile w operze Nabucco G. Verdiego), w Teatrze Wielkim w Łodzi (tytułowe role w TosceAidzie oraz partia Santuzzy w Rycerskości wieśniaczej G. Mascagniego), w Operze Bałtyckiej w Gdańsku (tytułowa w Tosce, partia Marszałkowej w Kawalerze srebrnej róży R. Straussa), z którą również dwukrotnie odbyła tournee po Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Danii. Podczas letniego festiwalu operowego w Gdańsku „Świętojańskie Świętowanie” wystąpiła w koncertowym wykonaniu opery Dwaj Foskariusze G. Verdiego, śpiewając partię Lucrezii Contarini. Od 2007 r. współpracuje z Operą Wrocławską, w której zadebiutowała tytułową partią w operze  Hagith  K. Szymanowskiego i gdzie do chwili obecnej wykonuje także role: Abigaile w Nabucco G. Verdiego, żony Baraka w Kobiecie bez cienia" R. Straussa, Ewy w Raju utraconym K. Pendereckiego, tytułowej Halki w operze S. Moniuszki, Lady Makbet w Makbecie” G. Verdiego. Wystąpiła również w megawidowisku plenerowym, w tytułowej partii opery Tosca G. Pucciniego (2013), w superwidowisku w Hali Stulecia, w partii Lady Makbet opery Makbet G. Verdiego (2014), w partii Marszałkowej w operze Kawaler srebrnej róży R. Straussa (2014) oraz w partii Senty w operze Latający Holender R. Wagnera na wrocławskiej Pergoli.