A A A
normalny kontrast | duży kontrast

Dziadek do orzechów

Terminy

Dziadek do orzechów

Kompozytor: Piotr Czajkowski

balet-feeria w dwóch aktach
libretto Marius Petipa i Iwan Wsiewołożski wg opowieści E.T.A. Hoffmanna
opracowanie: Emil Wesołowski
premiera: Teatr Maryjski, Sankt Petersburg
premiera polska: Bydgoszcz 1958, Studio Operowe

Realizatorzy:

Inscenizacja i choreografia: Emil Wesołowski
Kierownictwo muzyczne: Grzegorz Berniak
Scenografia: Marek Grabowski
Wizualizacje: Marek Grabowski, Tomasz Kucharz
Kostiumy: Maria Balcerek
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
 
Asystenci choreografa: Elena Korpusenko, Victor Korpusenko
Asystent scenografa: Magdalena Kut
Asystent kostiumografa: Bożena Pędziwiatr
Inspicjenci: Agnieszka Sztencel, Justyna Jarocka-Lejzak

Kierownik baletu: Elena Korpusenko
Pedagog: Victor Korpusenko
Inspektor: Wioletta Maciejewska
Akompaniator: Ella Mkrtchyan, Ludmiła Tułacz
Kierownik chóru dziecięcego: Marek Kluza
Kierownik Studia Baletowego: Magdalena Malska

Obsada:

Spektakle: 18, 19, 21 i 23 stycznia 2018

KLARA | Clara Ushizaka (18, 19.01), Mizuki Kurosawa (21, 23.01)

DZIADEK DO ORZECHÓW | Dzmitry Prokharau (18, 19.01), Yauheni Yatskevich (21, 23.01)

DROSSELMEYER | Maciej Pluskowski 

CIOTKA KLARY, WRÓŻKA | Malika Tokkozhina

ŚNIEŻYNKI solo  | Malika Tokkozhina, Julia Galambos

KRÓLOWA KWIATÓW | Anastasiya Krasouskaya

OJCIEC KLARY | Adam Mośko

MATKA KLARY | Anastasiya Krasouskaya

FRANC, brat Klary | Federico Casilli

SIOSTRA KLARY | Agnieszka Chlebowska (18, 19.01), Julia Galambos (21, 23.01)

Przyjaciółki siostry Klary | Dzina Kazyrskaya, Julia Galambos (18, 19.01), Nika Lipolt (21, 23.01)

Narzeczony siostry Klary | Vadzim Trukhan

LALKA | Mizuki Kurosawa (18, 19.01), Clara Ushizaka (21, 23.01)

WOJOWNIK | Yauheni Yatskevich (18, 19.01), Leonardo Cusinato (21, 23.01)

POKOJÓWKA | Paulina Cisłowska (18, 19.01), Bożena Kowalska (21, 23.01)

GOŚCIE | Magdalena Malska, Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska, Wioletta Maciejewska, Tomasz Staniak, Aliaksandr Karandulka, Emanuele Sardo, Leonardo Cusinato (18, 19.01), Dzmitry Prokharau (21, 23.01)

SŁUŻĄCY | Tomasz Staniak, Emanuele Sardo

KRÓL MYSZY | Aliaksandr Karandulka

MYSZY | Mariana Sanchez-Morfin, Anna Palenga, Julia Galambos, Teresa Żurowska, Bożena Kowalska, Weronika Wilczyńska, Leonardo Cusinato, Federico Casilli, Emanuele Sardo

ŻOŁNIERKI | Anastasiya Krasouskaya, Dzina Kazyrskaya, Nika Lipolt, Magdalena Malska, Wioletta Maciejewska

ŻOŁNIERZE | Adam Mośko, Vadzim Trukhan, Tomasz Staniak, Paulina Cisłowska (18, 19.01), Dzmitry Prokharau (21, 23.01)

ŚNIEŻYNKI | Teresa Żurowska, Anna Palenga, Dzina Kazyrskaya, Mariana Sanchez-Morfin, Bożena Kowalska, Paulina Cisłowska, Anastasiya Krasouskaya, Weronika Wilczyńska, Mizuki Kurosawa (18, 19.01), Clara Ushizaka (21, 23.01), Nika Lipolt

ŚWITA WRÓŻKI | Teresa Żurowska, Anna Palenga (18, 19.01), Paulina Cisłowska (21, 23.01), Weronika Wilczyńska (18, 19.01), Bożena Kowalska (21, 23.01), Mariana Sanchez-Morfin, 

TANIEC HISZPAŃSKI | Julia Galambos (18, 19.01), Emanuele Sardo (18, 19.01), Anastasiya Krasouskaya (21, 23.01), Adam Mośko (21, 23.01)

TANIEC ARABSKI | Agnieszka Chlebowska (21, 23.01), Dzina Kazyrskaya, Nika Lipolt, Julia Galambos, Aliaksandr Karandulka

TANIEC CHIŃSKI | Mariana Sanchez-Morfin, Federico Casilli

ŻURAW | Teresa Żurowska (18, 19.01), Weronika Wilczyńska (21, 23.01)

TANIEC ROSYJSKI | Bożena Kowalska, Vadzim Trukhan

NIEDŹWIEDŹ | Leonardo Cusinato (18, 19.01), Dzmitry Prokharau (21, 23.01)

TANIEC LALKI I WOJWNIKA | Mizuki Kurosawa (18, 19.01), Clara Ushizaka (21, 23.01), Yauheni Yatskevich (18, 19.01), Leonardo Cusinato (21, 23.01)

KWIATY | Paulina Cisłowska, Bożena Kowalska, Teresa Żurowska, Dzina Kazyrskaya, Aliaksandr Karandulka, Emanuele Sardo, Mariana Sanchez-Morfin, Nika Lipolt, Julia Galambos, Weronika Wilczyńska, Adam Mośko (18, 19.01), Tomasz Staniak (21, 23.01), Vadzim Trukhan 

ORKIESTRA, CHÓR DZIECIĘCY I STUDIO BALETOWE OPERY KRAKOWSKIEJ

21.01.2018
godzina: 17:30
scena: Duża Scena
czas trwania: 1 godz. 50 min
ilość przerw: 1

23.01.2018
godzina: 11:00
scena: Duża Scena
czas trwania: 1 godz. 50 min
ilość przerw: 1

09.02.2018
godzina: 11:00
scena: Duża Scena
czas trwania: 1 godz. 50 min
ilość przerw: 1

10.02.2018
godzina: 16:30
scena: Duża Scena
czas trwania: 1 godz. 50 min
ilość przerw: 1

11.02.2018
godzina: 16:30
scena: Duża Scena
czas trwania: 1 godz. 50 min
ilość przerw: 1

Jeden z najpopularniejszych w świecie baletów klasycznych – opowieść o dziewczynce, która za sprawą gwiazdkowej zabawki, dziadka do orzechów, wędruje przez baśniową krainę cudowności, gdzie wszystko jest możliwe, jak we śnie... Baśń o „Dziadku do Orzechów i Królu Myszy” napisał w 1816 r. niemiecki poeta, pisarz, muzyk i malarz w jednej osobie E.T.A. Hoffmann. Jej francuska adaptacja pióra Aleksandra Dumasa-ojca zainspirowała twórców w Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Baletowy kształt baśni powstał w wyobraźni ojca rosyjskiej szkoły tańca Mariusa Petipy, skomponowanie muzyki powierzono Piotrowi Czajkowskiemu, po sukcesie jego „Śpiącej królewny”, także w układzie sławnego choreografa. Premiera „Dziadka” odbyła się w 1892 r.

Piękna, efektowna muzyka Czajkowskiego stała się natchnieniem dla kolejnych pokoleń artystów baletu. Twórcą naszego przedstawienia jest Emil Wesołowski, wybitny polski choreograf, od 30 lat związany z Teatrem Wielkim Operą Narodową jako tancerz, dyrektor baletu i autor przedstawień. Przez baśniowe światy poprowadzi widza malarska, wykorzystująca współczesne techniki komponowania obrazów scenografia Marka Grabowskiego, a pracownie krawieckie uszyły blisko dwieście bajecznych  kostiumów, zaprojektowanych przez Marię Balcerek z charakterystyczną dla jej poetyki fantazją. Tańczy Balet Opery Krakowskiej. Przedstawienie adresowane jest zarówno do dzieci, jak i osób dorosłych.

Artykuły:

Fragmenty recenzji

Doskonale wypadł Robert Kędziński w roli Drosselmeyera, z białymi włosami a la Legolas z "Władcy Pierścieni". Podobały mi się również Mizuki Kurosawa (Klara) oraz Agnieszka Chlebowska (Ciotka Klary, Wróżka). Efektownie wypadła bitwa ołowianych żołnierzyków z myszami oraz Taniec Arabski.”
"O muzycznych prezentach", Mateusz Borkowski, "Gazeta Wyborcza" - Kraków nr 298 online, 23-12-2013

Popisy solistów przykuwały uwagę, ale również sceny bitwy ołowianych żołnierzyków z myszami, "Taniec rosyjski" czy "Taniec arabski" kończyły się zasłużonymi brawami. Uwaga należy się też kostiumom autorstwa Marii Balcerek, w pełni odpowiadającym wizji baśniowych postaci.
Paweł Dybicz, "Przegląd" nr 3/13/19-01-14

"Dziadek do orzechów" z Opery Krakowskiej jest podróżą przez świat dziecięcej wyobraźni. Mała Klara dostaje pod choinkę zabawkę – dziadka do orzechów, dzięki któremu wkracza w odrealniony świat baśni. Podróż, w której – jak to w baśni, wszystko może się zdarzyć. Dziesiątki barwnych postaci, płynne i efektowne układy taneczne, bajeczne kostiumy i subtelny humor klasycznego baletu do muzyki Piotra Czajkowskiego w opracowaniu Emila Wesołowskiego stanowią uniwersalną rozrywkę. Muzyka rosyjskiego klasyka, grana na żywo przez orkiestrę Opery Krakowskiej jest doskonałą ilustracją dla krainy dziecięcych marzeń. Do tego dochodzi pomysłowa scenografia z choinką, która co chwilę otwiera się by wypuścić na scenę kolejnych tancerzy. To nadaje opowieści charakter szkatułkowy. (...) Największy aplauz wzbudzały sceny tańca arabskiego i zarówno komiczna jak i szalenie widowiskowa walka ołowianych żołnierzyków z myszami. "Dziadka do orzechów" polecam szczególnie młodszej widowni, ponieważ niesamowicie działa na wyobraźnie. Dorośli zaś spędzą dwie godziny pełne subtelnej i niczym nieskrępowanej przyjemności.
Konrad Żygadło, "Co na scenie"

 

Streszczenie

Akt I
Pracownia wynalazcy. Drosselmeyer, szalony artysta – konstruktor buduje mechaniczne lalki z zamiarem podarowania ich dzieciom z okazji świąt Bożego Narodzenia, przede wszystkim swojej chrzestnej córce Klarze.

Świąteczny wieczór w domu rodzinnym Klary. Przy choince gromadzą się dorośli i dzieci – Klara, jej brat Franc, Siostra Klary z Narzeczonym i Przyjaciółki, Rodzice, Ciotka oraz wielu gości. Panuje powszechna radość, dzieci cieszą się z otrzymanych prezentów. Jako ostatni pojawia się Drosselmeyer ze swoimi podarunkami. Najpierw uruchamia Szmacianą Lalkę, przeznaczoną dla Klary, a potem Wojownika dla Franca. Główną niespodzianką ma być jednak lalka Dziadka do orzechów, ale Franc uszkadza podarowaną figurę. Klara opatruje lalkę, sadza ją na fotelu i tańczy przed nią kołysankę.

Wieczór dobiega końca, goście żegnają się z gospodarzami i wychodzą. Dom pustoszeje i pogrąża się w śnie. Klara zakrada się do salonu, sadowi się obok Dziadka do orzechów i zasypia. Klara widzi we śnie Drosselmeyera, który kieruje teraz zdarzeniami, jest kreatorem nowej rzeczywistości. Pojawiają się Myszy, które atakują Klarę, ale w jej obronie stają Żołnierzyki. Nagle ożywa Dziadek do orzechów, włącza się do walki i stacza bój z Królem Myszy. Gdy szala walki przechyla się na stronę przywódcy Myszy, Klara rzuca w niego pantofelkiem, co kończy batalię i Myszy wraz ze swym Królem znikają.

Dziadek do orzechów przemienia się w Księcia, w którym Klara zakochuje się od pierwszego wejrzenia. Metamorfoza jest dziełem Drosselmeyera. Duet miłosny Klary i Księcia przerywa Drosselmeyer wyczarowując zimowy krajobraz i zabiera parę w fantastyczną podróż.

Akt II
Drosselmeyer prowadzi Klarę i Księcia do krainy cudowności, w której rządzi Cukrowa Wróżka. Wróżka w otoczeniu świty ptaków zaprasza przybyłych do swojego królestwa i wraz z Drosselmeyerem prezentuje różnorodność świata – taniec hiszpański, arabski, chiński i rosyjski. Następnie ożywiona Szmaciana Lalka i Wojownik wykonują swój duet taneczny, po którym Drosselmeyer z Cukrową Wróżką zapraszają do tańca Królową Kwiatów z jej świtą. Zachwyceni Klara i Książę wykonują pas de deux. Wirujące w tańcu pary odsłaniają obraz śpiącej Klary obok pozostawionej w fotelu przed choinką lalki Dziadka do orzechów.