Straszny dwór

Terminy

Kompozytor: Stanisław Moniuszko

Realizatorzy:

Reżyseria: Laco Adamik
Kierownictwo muzyczne: Piotr Sułkowski
Scenografia: Barbara Kędzierska
Choreografia: Przemysław Śliwa
Przygotowanie chóru: Ewa Bator, Marek Kluza

Obsada:

STEFAN | Paweł Skałuba (21.06)

ZBIGNIEW | Patryk Rymanowski (21.06)

JADWIGA | Agnieszka Cząstka (21.06)

HANNA | Katarzyna Oleś-Blacha (21.06)

MIECZNIK | Adam Szerszeń (21.06)

CZEŚNIKOWA | Magdalena Barylak (21.06)

MACIEJ | Michał Kutnik (21.06)

SKOŁUBA | Wołodymyr Pańkiw (21.06)

DAMAZY | Krzysztof Kozarek (21.06)

GRZEŚ | Wiesław Popiołek (21.06)

STARA NIEWIASTA | Bożena Walczyk-Skrzypczak (21.06)

MARTA | Anna Gajdzik-Krzyżanowska (21.06)

ORKIESTRA, CHÓR i BALET OPERY KRAKOWSKIEJ

21.06.2017
godzina: 18:30
scena: Duża Scena
czas trwania: 2 godz. 50 min
ilość przerw: 1

Powracający z wojny dwaj bracia składają przyrzeczenie pozostania w kawalerskim stanie, ale kiedy poznają piękne panny z sąsiedniego dworu, trudno im będzie dotrzymać obietnicy... Premierowe wykonanie Strasznego dworu odbyło się w Warszawie we wrześniu 1865 roku i nic dziwnego, że ta będąca syntezą staropolskiej kultury, przywołująca temat świetności XVIII-wiecznej Polski opera wywołała wtedy prawdziwą manifestację patriotyczną wśród zgromadzonej publiczności.

Artykuły:

Fragmenty recenzji

Straszny dwór (premiera 26, 27 grudnia 2004)

„Młody kapelmistrz Piotr Sułkowski bardzo sprawnie, precyzyjnie, sugestywnie i z dynamiczną energią prowadził dzieło Moniuszki (...)”.

„Pięknie śpiewały chóry przygotowane przez Ewę Bator, ładnie grała orkiestra, udanie też wypadł efektowny Mazur w układzie Przemysława Śliwy (...)".

„Szczególnie zaś podobały się kreacje solistów - przeważnie młodych, bo Ryszard Karczykowski jako dyrektor artystyczny krakowskiej sceny operowej wielką wagę przywiązuje do odmłodzenia zespołu, no i do jego poziomu, czego efekty już widać. 
W oglądanym przeze mnie, drugim z kolei przedstawieniu, partię Hanny ślicznie śpiewała Katarzyna Oleś, imponując brawurą koloraturowych pasaży i blaskiem wysokich tonów, a bardzo dobrym Skołubą okazał się ukraiński bas Wołodymyr Pankiv. Pełną uroku Jadwigą była Katarzyna Suska, zaś Adam Kruszewski ujmował szlachetnością postawy i muzycznej interpretacji jako Miecznik. W partii Stefana ładnie spisał się Leszek Świdziński, dobrym Zbigniewem okazał się Przemysław Firek, a nieco groteskowa rola Damazego znalazła dobrego odtwórcę w Januszu Dębowskim.”

Józef Kański, Ruch Muzyczny, luty 2005

„ (...) zarówno orkiestra, jak i chór (przygotowanie Ewa Bator) brzmiały dobrze, a pochwalić muszę wiolonczele, które w III akcie należycie wywiązywały się z niełatwego zadania (...)”.

„Gwiazdą obu premierowych spektakli był Adam Kruszewski jako Miecznik. Ileż kultury, muzycznej wiedzy, umiejętności aktorskiego zbudowania postaci, o wspaniałej dykcji nie wspominając, zaprezentował czołowy polski baryton”.

„Z radością słuchałam w niedzielę Edyty Piaseckiej- Hanny i Agnieszki Cząstki – Jadwigi”.

„Ładnie spisał się Volodymyr Pankiv jako Skałuba, dobry był Maciej Zenona Kowalskiego (w tych partiach wystąpili również: Wiesław Nowak i Konrad Szota). Interesującą Cześnikową była Bożena Zawiślak-Dolny”.

Anna Woźniakowska, Dziennik Polski, 29.12.2004

„ (...) wyróżniała się Katarzyna Oleś-Blacha (Hanna) obdarzona mocnym i czystym sopranem".

Joanna Targoń, Gazeta Wyborcza, 29.12.2004

"(...) W rolę Hanny wcieliły się Edyta Piasecka i Katarzyna Oleś-Blacha. Nieco odmiennie potraktowały swą partię: Edyta Piasecka była dostojną, dramatyczną, powiedziałbym dumną szlachcianką. Śpiewała bardzo pięknie i swobodnie, dominując głosem i w scenach zespołowych. (...)"

Jacek Chodorowski, Trubadur - Pismo Ogólnopolskiego Klubu Miłośników Opery, styczeń-marzec 2005