Carmen

Terminy

Carmen

Kompozytor: Georges Bizet

Opera w 4 aktach 
Libretto: Henry Meilhac i Ludovic Halévy wg noweli Prospera Meriméego 
Prapremiera: Paryż, 3 marca 1875 
Polska premiera: Warszawa, 5 lipca 1882

Prapremiera: Opéra-Comique, Paryż, 3 marca 1875
Premiera polska: Teatr Wielki, Warszawa, 5 lipca 1882
Premiera obecnej inscenizacji: 30 września 1995

Premiera w Operze Krakowskiej: 5 III 2010 r.
Oryginalna francuska wersja językowa

Realizatorzy:

Inscenizacja i reżyseria: Laco Adamik
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Dyrygent: Tomasz Tokarczyk
Scenografia i kostiumy: Barbara Kędzierska
Choreografia: Katarzyna Aleksander-Kmieć
Przygotowanie Chóru: Jacek Mentel

Asystentka reżysera: Bożena Walczyk-Skrzypczak
Inspicjentki: Agnieszka Sztencel, Magdalena Wąsowska

 

Obsada:

CARMEN | Iryna Zhytynska (27.06)

DON JOSÉ | Paweł Skałuba (27.06)

MICAËLA | Wioletta Chodowicz (27.06)

FRASQUITA | Karolina Wieczorek (27.06)

MERCEDES | Monika Korybalska (27.06)

ESCAMILLO | Adam Szerszeń (27.06)

REMENDADO | Krzysztof Kozarek (27.06)

DANCARIO | Michał Kutnik (27.06)

ZUNIGA | Wołodymyr Pańkiw (27.06)

MORALES | Stanisław Olejniczak (27.06)

ORKIESTRA, CHÓR, BALET I CHÓR DZIECIĘCY OPERY KRAKOWSKIEJ

Brak informacji o datach

W pierwszej wersji „Carmen”, ujęta była w formę zbliżoną do opery komicznej, gdzie fragmenty śpiewane przeplatały się z partiami mówionymi. Fakt ten, według ówczesnego zwyczaju, zamykał jej drogę na scenę Wielkiej Opery paryskiej, premiera musiała się więc odbyć w Operze Komicznej. Uczęszczająca tam publiczność gustowała raczej w lekkich, zabawnych komediach muzycznych i nie w smak jej było tragiczne zakończenie dzieła Bizeta - oto jeden z powodów chłodnego przyjęcia „Carmen”. Ważniejszą jednak przyczyną niechętnego początkowo stosunku publiczności i krytyków było śmiałe nowatorstwo treści. Bizet przełamał bowiem niepisaną tradycję nakazującą czerpać tematy oper ze świata mitów i legend lub też z dawnych epok historycznych i z życia tzw. „wyższych sfer”. W miejsce konwencjonalnych, częstokroć pełnych sztucznego patosu postaci bohaterów wprowadził na sceną operową żywych, współczesnych ludzi - żołnierzy, przemytników i robotnice z fabryki cygar.

Żadna z oper nie może poszczycić się taką sławą. Od ponad 100 lat jest archetypem gatunku (P. Kamiński). Historia miłosna, w której zderza sie nie ujarzmione, uwodzicielskie kobiece piękno z męskim pożądaniem i namiętnością zmierzająca ku zatraceniu. Doskonała muzyka, feeryczna i mroczna zarazem, przepowiadająca śmierć od pierwszego aktu. Połączenie uniwersalnej prawdy o losie i przeznaczeniu z żywiołowością materii muzycznej sprawiają, że „Carmen” odbierana jest wciąż jako dzieło aktualne i porywa kolejne pokolenia miłośników opery.