Regulamin funkcjonowania Studia Baletowego w Operze Krakowskiej w Krakowie
§1
1. Studio Baletowe w Operze Krakowskiej w Krakowie funkcjonuje w ramach struktury organizacyjnej Opery Krakowskiej w Krakowie, zgodnie ze Statutem nadanym przez organ założycielski.
2. Celem działania Studia Baletowego jest:
- upowszechnianie kultury tanecznej,
- wychowanie odbiorców sztuki tanecznej,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej uczniów,
- wspomaganie osobowe zespołu baletowego poprzez angażowanie uczniów Studia Baletowego do spektakli baletowych,
- pozyskiwanie młodej, kwalifikowanej kadry tancerzy
- prowadzenie zespołu tanecznego dla absolwentów Studia Baletowego i tancerzy
3. Studio Baletowe realizuje swoje cele poprzez:
- przekazywanie wiedzy o balecie i historii muzyki,
- prowadzenie warsztatowych zajęć dla dzieci w zakresie utanecznienia, rytmiki
- i umuzykalnienia,
- prowadzenie warsztatowych zajęć dla młodzieży w zakresie nauki tańca klasycznego, współczesnego i charakterystycznego,
- przygotowywanie do egzaminu dyplomowego,
- umożliwianie uczestnikom Studia Baletowego przedstawianie na scenie swoich osiągnięć w formie występów podczas spektakli Opery oraz pokazów Studia Baletowego na zakończenie danego semestru nauki w Studiu Baletowym,
- udział w festiwalach i konkursach baletowych,
- spotkania z wybitnymi pedagogami z kraju i zagranicy.
§2
1. Uczestnictwo w zajęciach Studia Baletowego jest odpłatne. Wysokość opłaty za dany semestr ustala Dyrektor Naczelny Opery Krakowskiej, po przedstawieniu przez Kierownika Studia planu kosztów i przychodów za dany okres.
Zatwierdzony cennik opłat za dany sezon jest wprowadzany każdorazowo zarządzeniem Dyrektora Naczelnego do dnia 31 sierpnia danego roku.
2. Zajęcia dodatkowe, organizowane poza regularnym planem nauczania w trybie warsztatowym, jak: partnerowanie, podstawy charakteryzacji i inne są płatne oddzielnie, niezależnie od zatwierdzonego czesnego. Cennik podany jest z miesięcznym wyprzedzeniem terminu warsztatów.
3. Warunkiem przyjęcia na zajęcia Studia Baletowego jest:
- udział Kandydata w przeglądzie kwalifikacyjnym,
- dobry stan zdrowia Kandydata, potwierdzony stosownym zaświadczeniem lekarskim,
- zgoda rodziców lub prawnych opiekunów na udział dziecka
- w zajęciach Studia i występach scenicznych,
- złożenie stosowanej deklaracji w sprawie zgody na przetwarzanie danych osobowych
- i utrwalania wizerunku ucznia,
- złożenie stosownej deklaracji dotyczącej udziału w zajęciach i obowiązku terminowego uiszczania wpłat,
- dokonanie należnych wpłat.
4. Opłaty za udział w zajęciach Studia Baletowego w danym semestrze obejmują:
- opłatę jednorazową w formie tzw. „wpisowego” (dla nowych uczniów),
- opłatę za zajęcia w formie tzw. „czesnego”
5. Opłata uiszczana jest z góry, jednorazowo lub w częściach zadeklarowanych w zgłoszeniu udziału w zajęciach Studia Baletowego.
6. Opłaty należy wnosić w ustalonych terminach, w formie i miejscu wskazanym przez Operę.
7. W przypadku uczniów, uczestniczących, za zgodą Kierownika Studia Baletowego,
w zmniejszonym tygodniowo wymiarze godzin zajęć tanecznych opłata jest obniżona. Rodzic lub Opiekun w przypadku takich uczniów, zobowiązany jest zgłosić ten fakt w Sekretariacie Studia Baletowego do 15 października w celu dokonania stosowanej adnotacji w dokumentacji zajęć i dokumentacji finansowej Studia.
8. Zwolnienie ucznia z zajęć teoretycznych i muzycznych nie uprawnia do obniżki czesnego.
9. W przypadkach, uzasadnionych szczególnie trudną sytuacja materialną oraz
w szczególnych przypadkach losowych, istnieje możliwość zmniejszenia lub czasowego odstąpienia od pobierania opłat za udział w zajęciach Studia Baletowego, na pisemny, udokumentowany wniosek zainteresowanego. Decyzję w takim przypadku każdorazowo podejmuje Dyrektor Naczelny Opery, po wcześniejszym zaopiniowaniu przez Kierownika Studia Baletowego. W opisanych przypadkach wniosek o obniżenie lub odstąpienie od pobierania opłat należy złożyć najpóźniej do końca lutego danego roku.
10. Studio Baletowe może nie dopuścić do udziału w zajęciach osoby, za którą nie została uiszczona opłata tytułem uczestnictwa w zajęciach Studia.
11. Wpływy z tytułu opłat za udział w zajęciach Studia służą na pokrycie wynagrodzenia pedagogów, kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem Studia Baletowego (tj. kosztu wynajmu sal, wyposażenie). Podstawą do opracowania planu finansowego na dany semestr jest założenie bilansowania kosztów i przychodów Studia Baletowego. Plan finansowy na kolejny sezon jest przygotowywany do 15 lipca danego roku.
§3
1. Uczniowie Studia Baletowego na zakończenie danego roku szkolnego nauki uczestniczą
w pokazie pracy uczniów w formie prezentacji scenicznej z udziałem publiczności.
2. Nieobecność ucznia na zajęciach (także z powodów zdrowotnych poświadczonych odpowiednim zwolnieniem lekarskim), powyżej okresu 3 miesięcy, może być podstawą pozostawienia ucznia w tej samej klasie na kolejny rok. Decyzję w tej sprawie podejmuje Kierownik Studia Baletowego po zasięgnięciu opinii Pedagoga prowadzącego daną klasę.
3. W przypadku nieobecności uczestnika Studia Baletowego w co najmniej 50% na przeprowadzonych zajęciach w danym semestrze, o dopuszczeniu do udziału
w pokazie Studia Baletowego na zakończenie danego semestru decyduje Pedagog prowadzący daną klasę i Kierownik Studia Baletowego.
4. Uczniowie Studia Baletowego mogą brać udział w spektaklach Opery Krakowskiej na zasadzie praktyk scenicznych, pod warunkiem pozytywnej rekomendacji pedagoga prowadzącego i pod jego nadzorem.
5. Udział poszczególnych uczniów lub całych klas Studia Baletowego w innych formach pokazów, w tym scenicznych, a także udział w konkursach i festiwalach tanecznych, odbywa się na podstawie decyzji pedagoga prowadzącego i Rady Pedagogicznej.
6. Uczeń może indywidualnie wystąpić z propozycją swego udziału w festiwalach
i konkursach tanecznych lecz musi uzyskać zgodę pedagoga prowadzącego i Rady Pedagogicznej, o ile udział w omawianych przedsięwzięciach wymaga udziału Studia Baletowego (opieka pedagogiczna, wykorzystanie materiałów choreograficznych).
7. Koszty związane z udziałem w konkursach i festiwalach tanecznych ponoszą uczestnicy.
8. Uczeń ma obowiązek informować pedagoga prowadzącego o uczestnictwie w zajęciach tanecznych i występach scenicznych nie związanych z działalnością Opery Krakowskiej
i uzyskać jego akceptację.
9. Studio Baletowe nie ma obowiązku zapewnienia uczniom sali baletowej na indywidualne ćwiczenia praktyczne związane z uczestnictwem w konkursach i festiwalach tanecznych, zadanymi pracami domowymi oraz występami scenicznymi niezwiązanymi z repertuarem Opery Krakowskiej.
§4
1. Studio Baletowe organizuje wewnętrzny dyplom ukończenia nauki, który nie uprawnia do wykonywania zawodu tancerza scenicznego i nie posiada weryfikacji państwowej.
2. Organizacja wewnętrznego egzaminu dyplomowego jest uzależniona od odpowiedniego poziomu opanowania przerobionego materiału przez dana klasę i indywidualnie przez każdego z uczniów. Decyzję o organizacji wewnętrznego egzaminu dyplomowego dla każdego z uczniów podejmuje każdorazowo Rada Pedagogiczna.
3. O dopuszczeniu do wewnętrznego egzaminu dyplomowego decyduje zaliczenie przez ucznia w całym toku kształcenia co najmniej:
- 9 lat zajęć z tańca klasycznego
- 4 lata nauki tańca współczesnego
- 2 lata nauki tańca ludowego
- 2 lata nauki tańca charakterystycznego
- 2 lata nauki tańca historycznego
- 5 lat nauki wiedzy o tańcu i historii tańca
- 2 lata nauki audycji muzycznych
- 3 lata nauki rytmiki E. Jaques- Dalcroze’a
- 3 lata nauki umuzykalnienia
oraz pozytywna opinia Rady Pedagogicznej.
Za zaliczone uznane będą lata nauki w/w przedmiotów potwierdzone świadectwami
z innych ośrodków kształcenia tanecznego, warsztatów i kursów.
4. W przypadku nie przystąpienia ucznia do wewnętrznego egzaminu dyplomowego po ukończeniu ostatniej klasy uczeń otrzymuje świadectwo ukończenia Studia Baletowego Opery Krakowskiej.
5. Zwolnienie z regularnego uczęszczania na zajęcia przewidziane programem nauczania Studia Baletowego odbywa się na podstawie zaświadczenia lub odpisu świadectwa ze szkoły muzycznej lub baletowej z certyfikatem państwowym.
6. Zgłoszenie braku możliwości udziału w zajęciach tanecznych, teoretycznych
i muzycznych przewidzianych tygodniowym planem zajęć musi nastąpić do dnia 15 października każdego roku szkolnego i być zgłoszone bezpośrednio pedagogowi prowadzącemu dany przedmiot. Brak takiego zgłoszeniu przy jednoczesnej absencji na przedmiocie spowoduje uznanie przedmiotu za niezaliczony.
7. Istnieje możliwość zaliczenia przedmiotu muzycznego lub teoretycznego w systemie zaocznym po uprzednim uzgodnieniu tego z pedagogiem prowadzącym dany przedmiot.
§5
1. Uczeń może uczęszczać do studia Baletowego jako wolny słuchacz.
2. Wolny słuchacz uczestniczy w wybranych przez siebie zajęciach dydaktycznych
w niepełnym wymiarze godzin.
3. Opłaty dla wolnego słuchacza obowiązują zgodnie z Cennikiem Zajęć Studia Baletowego
w zależności od ilości zajęć, na które będzie uczęszczał.
4. Warunkiem zastania wolnym słuchaczem jest zgoda Pedagoga prowadzącego daną klasę oraz możliwość spełnienia odpowiednich warunków merytorycznych, dydaktycznych
i organizacyjnych ( w tym głównie: lokalowych, liczebność grupy).
5. Wolny słuchacz nie bierze udziału w pokazie końcowym Studia Baletowego oraz innych występach i organizowanych spektaklach. Może brać udział w w/w wydarzeniach, jeżeli uzyska każdorazowo pozytywną opinię Pedagoga prowadzącego klasę.
6. Wolny słuchacz musi stosować się do wszystkich obowiązków uczniów Studia Baletowego oraz Regulaminu Funkcjonowania Studia Baletowego.
7. Status wolnego słuchacza nie uprawnia do uzyskania świadectwa rocznego oraz świadectwa ukończenia/dyplomu Studia Baletowego na warunkach ucznia Studia Baletowego.
§6
1. Wypożyczanie kostiumów i materiałów dydaktycznych dla uczestników zajęć Studia Baletowego odbywa się podstawie stosownego rewersu. Ewentualne koszty naprawy lub zniszczenia ponosi użytkownik.
2. Wypożyczanie kostiumów scenicznych odbywa się odpłatnie według cennika zatwierdzonego przez Operę Krakowską.
§7
1. Studiem Baletowym kieruje Kierownik Studia Baletowego.
2. Zajęcia Studia Baletowego prowadzą nauczyciele, akompaniatorzy i tancerze baletu
z praktyką dydaktyczną.
3. Podczas zajęć Studia Baletowego obowiązuje strój ćwiczebny:
a) dziewczęta:
- pantofle miękkie (baletki),
- baletki twarde (pointy),
- kostium ćwiczebny,
- spódnica kolorowa,
- półbuciki na obcasie
b) chłopcy:
- pantofle miękkie (baletki)
- trykoty czarne elastyczne,
- koszulka gimnastyczna biała,
- buty charakterystyczne na obcasie.
4. Uczestników Studia Baletowego zobowiązuje się do przestrzegania następujących obowiązków:
- regularnego i punktualnego przychodzenia na zajęcia,
- odnoszenia się z szacunkiem do prowadzących zajęcia,
- dostosowywanie się do porządku zajęć i czynnego uczestniczenia w zajęciach,
- dbania o czystość osobistą, porządek na sali i w garderobach,
- regulowania płatności w oznaczonym terminie,
- przestrzegania przepisów bhp i ppoż – obowiązujących w budynkach użyteczności publicznej.
- posiadania ubiorów na zajęcia.
5. Rodzice lub prawni opiekunowie dzieci powinni mieć stały kontakt z Kierownictwem Studia i są zobowiązani do czynnego udziału w zebraniach informacyjnych.
6. Ilość grup w danym semestrze wynika z możliwości lokalowych i organizacyjnych Studia oraz ilości osób zainteresowanych udziałem w zajęciach Studia Baletowego.
7. Organizacja zajęć Studia Baletowego dostosowana jest do cyklu szkolnego w danym semestrze.
8. Zajęcia prowadzone są w miejscach i w godzinach zgodnych z harmonogramem określonym przez Studio Baletowe.
9. Odwołanie lub przeniesienie zajęć określonych w harmonogramie może nastąpić po wcześniejszym powiadomieniu uczestników (minimum jedne zajęcia wcześniej)
z wyjątkiem przypadków losowych.
10. Podczas zajęć uczestnik znajduje się pod opieką pedagoga. Za bezpieczeństwo dzieci poza salami tanecznymi odpowiadają rodzice lub opiekunowie
11. Uczestnicy zajęć Studia Baletowego objęci są standardowym ubezpieczeniem OC
w ramach polisy posiadanej przez Operę Krakowską. Dla grup zaawansowanych wykonujących elementy taneczne wymagane jest dodatkowe ubezpieczenie indywidualne, które można dokonać za pośrednictwem Opery Krakowskiej
w Krakowie.
12. W celu umożliwienia Studiu Baletowemu realizacji jego zadań statutowych, w tym związanych z udziałem uczniów Studia Baletowego w pokazie końcowym oraz w innych występach publicznych i organizowanych spektaklach wymagana jest zgoda opiekunów prawnych (w przypadku uczniów pełnoletnich – zgoda uczniów) na nieodpłatne utrwalenie wizerunku dziecka w formie rejestracji foto i video podczas przygotowań i występów w ramach nieodpłatnych praktyk scenicznych i dorocznych pokazów pracy Studia Baletowego oraz jego przetwarzanie w ramach działań dydaktycznych, archiwizacyjnych i marketingowych Opery Krakowskiej a także publikację/ udostępnienie wizerunku dziecka w wydawnictwach tradycyjnych i elektronicznych oraz w Internecie. Oświadczenie w tym zakresie składane jest przy zapisywaniu dziecka do Studia Baletowego oraz w innych przypadkach wynikających z dodatkowych aktywnościami artystycznych Studia.
§8
1. W ramach Studia Baletowego funkcjonują:
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą Pedagodzy i Akompaniatorzy Studia Baletowego prowadzący stałe zajęcia dydaktyczne w danym roku szkolnym.
3. Do zadań i kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- ustalanie planu zajęć Studia Baletowego;
- podejmowanie decyzji w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie decyzji i opiniowanie przedsięwzięć artystycznych i wychowawczych, w tym: zmiana zakresu programu nauczania, organizowanie warsztatów, udział w konkursach i spektaklach;
- wspieranie rozwoju artystycznego całego Studia a także poszczególnych uczniów w czasie ich nauki w Studio Baletowym;
- współudział w organizowaniu spotkań, koncertów, imprez artystycznych w Operze Krakowskiej oraz poza nią;
- zgłaszanie uwag i propozycji do zasad funkcjonowania Studia Baletowego;
- rozstrzyganie spornych kwestii organizacyjnych i wychowawczych.
4. Rada Rodziców konstytuowana jest na podstawie wyboru dokonywanego w trybie wewnętrznym i jawnym wśród rodziców uczniów. Wybory odbywają się w dniu pierwszych w danym roku spotkań organizacyjnych, jeżeli rodzice danej klasy nie zadecydują inaczej.
5. W skład Rady wchodzi maksymalnie po dwóch przedstawicieli rodziców z każdej klasy uczniów Studia Baletowego. Spośród przedstawicieli klas zostaje wyłoniony Przewodniczący i Skarbnik Rady Rodziców. Wybory te odbywają się w trybie wewnętrznym Rady Rodziców.
6. Rada Rodziców samodzielnie opracowuje zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
7. Zebrania rady Rodziców organizowane są przez kierownika Studia Baletowego maksymalnie 2 razy w roku szkolnym. W szczególnych okolicznościach może zostać zorganizowane zebranie dodatkowe. Na pierwszym zebraniu odbywają się wybory Przewodniczącego oraz Skarbnika Rady Rodziców oraz przedstawienie rozliczenia funduszy z roku uprzedniego.
8. Rada Rodziców ma charakter pomocniczy, doradczy i opiniujący.
9. Do zadań i kompetencji Rady Rodziców należy:
- współpraca z pedagogami i kierownikiem Studia Baletowego w sprawach organizacyjnych zajęć dydaktycznych i artystycznych;
- wspomaganie działalności Studia w zakresie zajęć stacjonarnych, warsztatowych i konkursowych;
- opiniowanie programu nauczania oraz zadań artystycznych Studia Baletowego;
- współpraca w zakresie poszukiwanie sponsorów Studia Baletowego.
10. Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców współpracują w zakresie realizacji programu nauczania i zadań artystycznych/ przewidzianym niniejszym regulaminem.
§9
1. Studio Baletowe współpracuje z rodzicami i opiekunami uczniów w zakresie nauczania
2. Rodzice/prawni opiekunowie mają prawo wyrażania i przekazywania bezpośrednio do Pedagoga prowadzącego, Kierownika Studia Baletowego lub za pośrednictwem Rady Rodziców opinii i uwag dotyczących pracy Studia Baletowego.
3. Rodzice/prawni opiekunowie są zobowiązani do przekazywania Pedagogom lub Kierownikowi Studia Baletowego wszelkich informacji niezbędnych dla prawidłowej realizacji procesu edukacji w Studio Baletowym i uzgodnienia, w tym celu, z pedagogiem prowadzącym sposobu kontaktów, szczególnie w przypadkach wymagających natychmiastowej interwencji.
4. Wszelkie zastrzeżenia i uwagi związane z uczestnictwem dziecka w Studio Baletowym, rodzice/prawni opiekunowie powinni zgłaszać na bieżąco Pedagogowi lub Kierownikowi Studia Baletowego.
5. Sprawy sporne związane z działalnością Studia Baletowego rozstrzyga Kierownik Studia Baletowego. Wymagane jest zachowanie trybu pisemnego.
6. W przypadkach spornych, przed podjęciem decyzji co ostatecznego rozstrzygnięcia Kierownik Studia Baletowego powinien poprosić o zajęcie stanowiska przez Radę Rodziców, i /lub Radę Pedagogiczną.
7. Instancją odwoławczą od decyzji Kierownika Studia Baletowego jest Dyrektor Opery Krakowskiej lub osoba przez niego upoważniona.
8. Wszelkie wnioski skargi należy rozstrzygać w możliwie najszybszym terminie, nie dłużej niż 1 miesiąc roboczy.
§10
W przypadku braku możliwości prowadzenia przez Studio Baletowe działalności, lub konieczności prowadzenia jej w ograniczonym zakresie, a także w przypadku konieczności wprowadzenia innych zmian w funkcjonowaniu Studia, na skutek zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej, zasady funkcjonowania Studia Baletowego regulować będą odrębne Zarządzenia Dyrektora Naczelnego Opery Krakowskiej.