REGULAMIN VI KONKURSU CHOREOGRAFICZNO-WYKONAWCZEGO
STUDIA BALETOWEGO OPERY KRAKOWSKIEJ
6 marca 2022 r.
1. ORGANIZATOR
Organizatorem konkursu choreograficzno-wykonawczego jest Studio Baletowe Opery Krakowskiej.
2. CEL KONKURSU
Celem konkursu jest:
a) wspieranie rozwoju artystycznego uczniów Studia Baletowego Opery Krakowskiej,
w skrócie Studia, w dobie pandemii w warunkach ograniczonych możliwości stacjonarnego uczestniczenia w zajęciach.
b) rozwój kreatywności i wyobraźni ruchowej,
c) stworzenie możliwości indywidualnej interpretacji muzyki oraz materiału ruchowego różnych technik tańca przez dzieci i młodzież,
d) zachęcanie do podejmowania samodzielnych prób artystycznych związanych z tańcem oraz dostarczenie możliwości ich prezentacji.
3. UCZESTNICY
Konkurs jest adresowany do uczniów Studia.
4. KATEGORIE
A. CHOREOGRAFICZNE:
a) klasy młodsze: I, II, III
b) klasy średnie: IV, V, VI
c) klasy starsze: VII, VIII, IX, Dyplomowa
O zakwalifikowaniu do danej kategorii decyduje klasa Studia, do której uczęszcza uczestnik
B. WYKONAWCZE:
klasy młodsze:
a) klasa I
b) klasa II
c) klasa III
klasy średnie
d) klasa IV
e) klasa V
f) klasa VI a i VI b
klasy starsze
g) klasa VII
h) klasa VIII
i) klasa IX
j) klasa Dyplomowa
5. OGÓLNE ZASADY:
a) W związku z tym, że konkurs jest organizowany w okresie pandemii Covid-19 warunkiem przystąpienia do konkursu jest zapoznanie się i zaakceptowanie regulaminu sanitarnego, który stanowi załącznik nr 1.
b) Konkurs jest adresowany do dzieci i młodzieży.
c) Przystąpienie do konkursu jest dobrowolne.
d) Uczeń może przystąpić do części choreograficznej lub do wykonawczej a także do obu z nich.
e) Warunkiem zorganizowania części wykonawczej jest możliwość stacjonarnego przeprowadzenia konkursu. Jeżeli z uwagi na warunki pandemiczne będzie to niemożliwe odbędzie się jedynie część choreograficzna w wersji online.
CZĘŚĆ CHOREOGRAFICZNA:
a) Uczeń prezentuje jeden utwór konkursowy we własnej choreografii i w dowolnej technice. Utwór ten nie może być wcześniej nigdzie prezentowany.
b) Uczeń może, ale nie musi, być wykonawcą konkursowej etiudy choreograficznej.
c) W konkursowym układzie choreograficznym może wziąć udział od 1 do 5 wykonawców, rekrutujących spośród uczniów Studia.
d) Czas trwania etiudy musi mieścić się w ramach czasowych od 1:30 do 3:00 minut.
e) Gotowy podkład muzyczny należy dostarczyć do organizatora na nośniku CD w formacie MP3, opis: imię i nazwisko choreografa, klasa, tytuł kompozycji w nieprzekraczalnym terminie do 20 lutego 2022 r.
f) Utwory muzyczne używane jako podkład do etiudy choreograficznej nie mogą zawierać słów obraźliwych i wulgaryzmów. W przypadku naruszenia tego punktu regulaminu prezentacja zostanie przerwana a uczestnik zdyskwalifikowany. Zaleca się korzystanie z muzyki klasycznej.
g) Język ruchowy używany w konkursowej etiudzie choreograficznej nie może zawierać elementów wulgarnych lub obraźliwych. W przypadku naruszenia tego punktu regulaminu prezentacja zostanie przerwana a uczestnik zdyskwalifikowany.
h) Konkursowa choreografia nie może zawierać wyraźnych cytatów z choreografii klasycznych oraz przedstawień baletowych. W przypadku stwierdzenia naruszenia tego punktu regulaminu uczestnik zostanie zdyskwalifikowany.
i) W przypadku organizacji konkursu online należy układ konkursowy dostarczyć w formie nagrania filmowego w formacie MP4 na płycie DVD lub poprzez plik przesłany na adres mailowy studio.opera@wp.pl .
j) W przypadku gdy konkurs odbędzie się w formie stacjonarnej nie będzie możliwości uczestniczenia w nim w trybie online.
CZĘŚĆ WYKONAWCZA:
a) Uczeń przystępuje do części wykonawczej konkursu wraz z innymi uczniami ze swojej klasy.
b) Uczeń wykonuje przygotowany wcześniej materiał lekcyjny, ułożony i przekazany przez pedagoga klasy.
c) Obowiązkowy zakres prezentowanych ćwiczeń obejmuje materiał z aktualnie przerabianej klasy. Każda klasa prezentuje się osobno, przy czym ocena konkursowa obejmuje 3 kategorie łączne, podobnie jak w przypadku części choreograficznej.
d) Wyłonienie laureatów odbywa się wg. poniższych etapów:
- etap pierwszy – eliminacje,
- etap drugi – ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i prezentacja finalistów każdej kategorii połączona z przedstawieniem nagrodzonych choreografii.
W zależności od ilości zgłoszeń Organizator zastrzega sobie prawo umożliwiające przeprowadzenie eliminacji wstępnych na poziomie klasowym przy udziale pedagoga prowadzącego daną technikę tańca, a także rezygnację z prezentacji galowej, lub przeniesienie jej na inny, późniejszy termin.
e) Udział w konkursie jest równoznaczny z zaakceptowaniem warunków technicznych i lokalowych, jakimi dysponuje Organizator.
f) Oceny uczestników konkursu dokona powołane przez Organizatora Jury, w skład którego wejdą specjaliści z zakresu tańca.
g) Jury dokona oceny etiud choreograficznych w skali 0-10 punktów oparciu o kryteria artystyczne:
· dobór repertuaru,
· zamysł choreograficzny i jego realizacja,
· dobór tła muzycznego i jego współistnienie z choreografią,
· dobór kostiumów i rekwizytów,
· kompozycja przestrzenna,
· technika tańca,
· ogólny wyraz artystyczny,
· oryginalność doboru środków artystycznych.
h) Jury dokona oceny prezentacji wykonawczych w skali 0-10 punktów oparciu o kryteria:
· opanowanie techniczne przygotowanego materiału
· pamięć ruchowa i koordynacja
· wyraz artystyczny
i) Jeżeli oceniane kryteria artystyczne etiudy choreograficznej są niezgodne z podanym w formularzu zgłoszeniowym, uczestnik podlega dyskwalifikacji.
j) Werdykt Jury jest ostateczny i niepodważalny.
k) Do dyspozycji uczestników konkursu zostanie oddana w celach ćwiczebnych sala baletowa w terminach i miejscach podanych w osobnym komunikacie, wraz z opiekunem sali wyznaczonym spośród pracowników Studia. Skorzystanie z sali jest możliwe po wcześniejszym złożeniu Formularza Zgłoszeniowego oraz zapisie z podaniem terminu i godziny. Zapis na skorzystanie z sali należy zgłosić mailowo na adres: studio.opera@wp.pl.
l) Sprawy nieujęte w Regulaminie konkursu rozstrzyga Organizator.
m) W przypadku, gdy sytuacja pandemiczna nie pozwoli na zorganizowanie V Konkursu w trybie stacjonarnym, eliminacje odbędą się online. Cześć wykonawcza nie odbędzie się, zaś udział w części choreograficznej będzie wymagał dostarczania Jury nagranego materiał filmowego w formacie MP4 na – płycie DVD lub poprzez plik przesłany na adres mailowy studio.opera@wp.pl .
6. FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
a) Warunkiem dopuszczenia do konkursu jest złożenie prawidłowo wypełnionego Formularza Zgłoszeniowego oraz muzyki do Organizatora w nieprzekraczalnym terminie 20 lutego 2021 r. i skonsultowanie pracy konkursowej z wybranym nauczycielem Studia oraz podpisanie deklaracji zapoznania się i przestrzegania regulaminu sanitarnego.
c) Organizator zastrzega sobie prawo niedopuszczenia do dalszego etapu konkursu uczestników, którzy nie złożą w terminie prawidłowo wypełnionego formularza.
7. TERMINY I MIEJSCA
a) Etap I
Sala przy ul. św. Tomasza 37, 6 marca 2022 (niedziela), godz. 10.30-15.30
część wykonawcza i część choreograficzna z podziałem na kategorie: dziecięcą, juniorów i seniorów
b) Etap II
Sala przy ul. św. Tomasza 37, 6 marca 2022 ( niedziela), godz. 16.45 – ogłoszenie wyników
c) Gala laureatów
Sala przy ul. św. Tomasza 37, 6 marca 2022 (niedziela) godz. 17.00
d) Opcjonalny etap wstępny – według ustaleń Pedagogów w poszczególnych grupach w terminie do 27 lutego 2022 r.
Sala prób baletu przy ul. św. Tomasza 37
Konkurs odbędzie się w budynku Baletu Opery Krakowskiej przy ul. św. Tomasza 37.
Z uwagi na ilość zgłoszonych uczestników godziny eliminacji mogą ulec zmianie.
8. AKREDYTACJA
a) Koszt akredytacji za udział w eliminacjach wynosi 35 zł (słownie: trzydzieści pięć złotych) od każdego z uczestników, przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z organizacją konkursu oraz zapewnienie bezpieczeństwa sanitarnego uczestników (dezynfekcja).
b) Opłata będzie pobierana przy składaniu Formularza Zgłoszeniowego.
c) Opłatę można wpłacić przelewem na konto Studia Baletowego. W takim przypadku należy potwierdzenie wpłaty dołączyć do Formularz Zgłoszeniowego.
d) Do odbioru Formularza Zgłoszeniowego oraz pobierania opłaty akredytacyjnej będą wyznaczone osoby spośród pracowników Studia.
9 . PRAWA AUTORSKIE
Biorąc udział w konkursie uczestnik udziela Operze Krakowskiej niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na wykorzystanie nagrań i zdjęć w celach archiwalnych, marketingowych oraz dydaktycznych zgodnie z Oświadczeniem podpisywanym przy zapisie do Studia (dotyczącym nieodpłatnych występów scenicznych, przetwarzania danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia 10 maja 2018 r. – o ochronie danych osobowych, Dz. U. Nr 2018 poz.1000 – oraz rejestracji i udostępniania wizerunku dziecka w ramach działa archiwizacyjnych
i marketingowych Opery Krakowskiej).
10. NAGRODY
a) Choreografie oraz prezentacje które otrzymały najwyższą punktację otrzymują I, II i III nagrodę w każdej kategorii.
b) Przyznana będzie nagroda Kierownika Studia.
c) Możliwe jest przyznanie nagród pozaregulaminowych.