Koncert
Urodziny Pana Ludwiga
Koncert specjalny
Paweł Wójtowicz
1
godzina
30
minut
szczegóły
informacje
czas trwania
1
godzina
30
minut
opis
Rok 2020 został poświęcony pamięci jednego z trzech klasyków wiedeńskich – Ludwiga van Beethovena. Muzyka wielkiego twórcy zaglądała do sal koncertowych całej Europy podczas wielu dedykowanych mu wydarzeń. 16 grudnia zajrzy także na scenę na Antresoli naszej Opery, gdzie o godz. 18:30 odbędzie się koncert specjalny w 250. rocznicę urodzin kompozytora, zatytułowany „Urodziny pana Ludwiga”.
Program koncertu obejmuje instrumentalne i wokalno-instrumentalne utwory kameralne Beethovena. Nasi Artyści wykonają dwa „Romanse” op. 40 i op. 50 na skrzypce solo i fortepian oraz wybrane „Menuety” WoO 9 na dwoje skrzypiec i wiolonczelę. Znaczną część repertuaru koncertowego zajmują pieśni na głosy solowe z towarzyszeniem fortepianu i instrumentów smyczkowych. Wśród nich znalazły się m.in. znany melomanom cykl „An die ferne Geliebte” op. 98 („Do dalekiej ukochanej”) do słów Alojzego Jeittelesa, jak również rzadziej wykonywane, wybrane pieśni o charakterze ludowym ze zbiorów „Pieśni szkockich” op. 108, „Pieśni irlandzkich” WoO 153 i „Pieśni różnych narodów” WoO 158a.
Wielbicielom muzyki radość i satysfakcję przynosi niewątpliwie poznawanie nieznanych utworów znanych kompozytorów. Takim inspirującym odkryciem mogą być pieśni ludowe Beethovena, powstałe w latach 1809-1820. Większość z nich stanowią pieśni szkockie, walijskie i irlandzkie, skomponowane do tekstów w języku angielskim. Jest to szczególnie intrygujące, biorąc pod uwagę, że Beethoven nigdy za swojego życia nie odwiedził Wysp Brytyjskich. W cyklu „Pieśni różnych narodów” natomiast, Beethoven niezwykle trafnie oddał cechy typowe dla folkloru wybranych europejskich krajów. Obejmuje on pieśni austriackie, duńskie, niemieckie, rosyjskie, ukraińskie, hiszpańskie, szwajcarskie, węgierskie, szwedzkie, portugalskie, włoskie, a także polskie, choć Polska nie istniała wówczas na mapie Europy. Dwie polskie pieśni, które znalazły się w programie koncertu – „Oj upiłem się w karczmie” i „Poszła baba po popiół”, zakomponowane w rytmie oberka i krakowiaka, w żartobliwy, satyryczny sposób ukazują pewne przywary polskiego narodu.
Koncert został objęty Patronatem Honorowym Konsula Generalnego Austrii w Krakowie, Philippa Charwatha.
Program koncertu obejmuje instrumentalne i wokalno-instrumentalne utwory kameralne Beethovena. Nasi Artyści wykonają dwa „Romanse” op. 40 i op. 50 na skrzypce solo i fortepian oraz wybrane „Menuety” WoO 9 na dwoje skrzypiec i wiolonczelę. Znaczną część repertuaru koncertowego zajmują pieśni na głosy solowe z towarzyszeniem fortepianu i instrumentów smyczkowych. Wśród nich znalazły się m.in. znany melomanom cykl „An die ferne Geliebte” op. 98 („Do dalekiej ukochanej”) do słów Alojzego Jeittelesa, jak również rzadziej wykonywane, wybrane pieśni o charakterze ludowym ze zbiorów „Pieśni szkockich” op. 108, „Pieśni irlandzkich” WoO 153 i „Pieśni różnych narodów” WoO 158a.
Wielbicielom muzyki radość i satysfakcję przynosi niewątpliwie poznawanie nieznanych utworów znanych kompozytorów. Takim inspirującym odkryciem mogą być pieśni ludowe Beethovena, powstałe w latach 1809-1820. Większość z nich stanowią pieśni szkockie, walijskie i irlandzkie, skomponowane do tekstów w języku angielskim. Jest to szczególnie intrygujące, biorąc pod uwagę, że Beethoven nigdy za swojego życia nie odwiedził Wysp Brytyjskich. W cyklu „Pieśni różnych narodów” natomiast, Beethoven niezwykle trafnie oddał cechy typowe dla folkloru wybranych europejskich krajów. Obejmuje on pieśni austriackie, duńskie, niemieckie, rosyjskie, ukraińskie, hiszpańskie, szwajcarskie, węgierskie, szwedzkie, portugalskie, włoskie, a także polskie, choć Polska nie istniała wówczas na mapie Europy. Dwie polskie pieśni, które znalazły się w programie koncertu – „Oj upiłem się w karczmie” i „Poszła baba po popiół”, zakomponowane w rytmie oberka i krakowiaka, w żartobliwy, satyryczny sposób ukazują pewne przywary polskiego narodu.
Koncert został objęty Patronatem Honorowym Konsula Generalnego Austrii w Krakowie, Philippa Charwatha.
realizatorzy i obsada
realizatorzy
obsada
Soliści:
- Paula Maciołek
- Adam Sobierajski
- Jarosław Bielecki
- Michał Kutnik
Instrumentaliści: Paweł Wójtowicz, Dominika Olszewska, Radosław Bukała, Krzysztof Wójtowicz, Emanuele Leomporri, Joachim Kołpanowicz
- Paula Maciołek
- Adam Sobierajski
- Jarosław Bielecki
- Michał Kutnik
Instrumentaliści: Paweł Wójtowicz, Dominika Olszewska, Radosław Bukała, Krzysztof Wójtowicz, Emanuele Leomporri, Joachim Kołpanowicz
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/