Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Koncert

Gala Opery Krakowskiej

Dostępne terminy

data
godzina
miejsce
informacje
bilety
22 czerwca 18:00, niedziela
22 czerwca, niedziela
18:00
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Zakup biletów możliwy u organizatora. Więcej informacji w szczegółach spektaklu.

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

opis
To prawdziwa gratka dla fanów Jonathana Tetelmana, obecnie jednego z najlepszych tenorów na świecie. Okrzyknięty przez New York Times „specjalistą od Pucciniego" artysta wystąpi wraz Gabrielą Legun - wybitną polską sopranistką oraz solistami Opery Krakowskiej Moniką Korybalską i Adamem Szerszeniem.


O ARTYSTACH

Jonathan Tetelman to jeden z najlepszych głosów tenorowych młodego pokolenia, zaś jego obecnością na swoich scenach mogą się poszczycić tylko najlepsze teatry operowe na świecie takie jak Wiener Staatsoper, Royal Opera House - Covent Garden, Metropolitan Opera czy Bayerische Staatsoper. Występuje z najbardziej znanymi orkiestrami m. in. Accademia di Santa Cecilia, Filharmonia Berlińska i Filharmonia Wiedeńska. Dla Deutsche Gramophone nagrał 2 nagrodzone albumy solowe: Arias i The Great Puccini.

Współpracował z wieloma znanymi postaciami świata opery takimi jak Placido Domingo, Elīna Garanča, Jonas Kaufmann, Asmik Gregorian, Kiriłł Pietrienko, Andris Nelson i Michael Tilson-Thomas. W sezonie 2024/25 zadebiutował w wiedeńskiej Operze Państwowej w partii Turiddu w operze Cavalleria rusticana pod dyrekcją Nicoli Luisottiego. Po raz pierwszy wystąpił także w Los Angeles Opera jako Pinkerton w operze Madame Butterfly w reżyserii Mario Gasa. Można go też było usłyszeć w tej roli pod batutą Kiriłła Pietrienki w Baden-Baden Festspielhaus oraz w Filharmonii Berlińskiej. W Deutsche Oper Berlin zaśpiewał tytułowe role Don Carlo i Wertera, zaś w Ópera de Las Palmas Luigiego w Il Tabarro i Roberto w Le Villi

Ponadto Tetelman zadebiutował z udziałem Accademia Nazionale di Santa Cecilia w wersjach koncertowych opery Tosca pod dyrekcją Daniela Hardinga, a także z legendarną serią koncertów Christmas in Vienna z udziałem ORF Radio-Symphonieorchester Wien. W austriackim Gstaad zaśpiewał koncert noworoczny, a także Requiem Verdiego pod dyrekcją Gianandrei Nosedy. Dał także koncerty solowe w Monachium, Pradze, Frankfurcie i Elbphilharmonie w Hamburgu. Inne istotne wydarzenia to jego powrót do San Francisco Opera jako Don José w operze Carmen i do Monachium jako Macduff w Makbecie w reżyserii Martina Kušeja.


Gabriela Legun to solistka Opery Śląskiej w Bytomiu. Zwyciężczyni V Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura, laureatka Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna" (2024). Jest także laureatką nagrody dla Najlepszej Śpiewaczki Operowej podczas gali Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury (2020), nagrody dla Najlepszego Głosu Żeńskiego na Concorso Lirico Internazionale di Portofino (2021), nagrody dla Najbardziej Obiecującego Polskiego Głosu na Konkursie Moniuszkowskim (2022) oraz I nagrody na Konkursie im. Ady Sari (2019).

Do jej niedawnych sukcesów zaliczyć należy debiut w La Monnaie w Brukseli w spektaklu Nostalgia e Rivoluzione będącego montażem oper Verdiego oraz występy jako Pamina w Teatro Regio w Turynie i berlińskiej Komische Oper. W sezonie 2024/25 można usłyszeć ją w Operze Narodowej w Warszawie jako Amelię w Simon Boccanegra Verdiego, Mimi w Cyganerii Pucciniego, Micaëlę w Carmen Bizeta oraz Paminę w Czarodziejskim Flecie Mozarta. W Teatrze Wielkim w Poznaniu wystąpi jako Desdemona w Otello Verdiego oraz w Operze Bałtyckiej jako Mimi w Cyganerii Pucciniego i Micaëla w Carmen Bizeta.


Monika Korybalska to absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dr hab. Katarzyny Oleś-Blachy (dyplom z wyróżnieniem) oraz Wydziału Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Stypendystka MKDiN. Solistka Opery Krakowskiej. W swoim dorobku posiada ponad 40 partii operowych i operetkowych. Do najważniejszych należą: Carmen, Giovanna Seymour (Anna Bolena), Adalgisa (Norma), Rozyna (Cyrulik sewilski), Kompozytor (Ariadna na Naxos), Orfeusz (Orfeusz i Eurydyka), w wersji francuskiej, Nicklausse/Muza w Opowieściach Hoffmanna, Cherubino (Wesele Figara), Suzuki w Madama Butterfly, Jadwiga (Straszny dwór), Dorabella (Così fan tutti), Sylva (Księżniczka czardasza).

Brała udział w licznych prapremierach i prawykonaniach np. Olga Bo, Pizzicato, Miłość do trzech pomarańczy (polska prapremiera). Na swoim koncie ma także współpracę z Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy oraz nieistniejącym już Gliwickim Teatrem Muzycznym. Wykonuje dzieła kantatowo-oratoryjne oraz lirykę wokalną.

Laureatka VI Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej (II miejsce), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Iuventus Canti na Słowacji (wyróżnienie) oraz finalistka I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. A. Campi w Lublinie. W 2014 r. otrzymała Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” w kategorii „Mistrz i Uczeń” za Wybitne Działania na Rzecz Rozwoju i Promocji Kultury, co zaowocowało nagraniem płyty z duetami na sopran i mezzosopran Per Due Donne. MEZZOeSOPRANO. W swoim dorobku fonograficznym posiada także pierwsze płytowe nagranie opery Stanisława Moniuszki Beata (partia Agaty) oraz Requiem Alfreda Schnittke.


Adam Szerszeń to absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach, z klasy Danuty Rajchel. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Michaliny Growiec.

Od 2002 roku pracownik Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1998 do 2002 roku był śpiewakiem zespołu Camerata Silesia. Od 2002 do 2005 roku był solistą Opery Śląskiej, następnie od 2003 do 2009 roku gościnnym solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, a w latach 2012-2015 solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2004 roku jest także gościnnym solistą Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, gdzie kreował pierwszoplanowe partie w siedmiu premierach i kilkudziesięciu spektaklach. Od 2015 roku jest solistą Opery Krakowskiej.

W 2014 roku uzyskał stopień doktora nauk muzycznych. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Artysta ma w swoim repertuarze 35 ról w następujących dziełach: Ch. W. Gluck – Orfeo ed Euridice, H. Purcell – Dydona i Eneasz, W.A. Mozart – Cosi fan tutte, G. Bizet – Carmen, G. Verdi – Aida, Traviata, Ernani, Don Carlos, Un ballo in mascera, I Due Foscari, Stiffelio, La forza del destino, U. Giordano – Andrea Chenier, P. Czajkowski – Dama Pikowa, Eugeniusz Oniegin, M. Musorgski – Borys Godunow, G. Puccini – La Boheme, Madama Butterfly, Tosca, S. Moniuszko – Starszny dwór, Halka, Beata,L. van Beethoven – Fidelio, K. Millöcker – Bettelstudent, B. Bartók – Zamek Sinobrodego, Ph. Glass – The fall of house of Usher, J. Strauss – Die Fledermaus, Zigeunebaron, I. Kalman – Księżniczka czardasza, R. Leoncavallo – Pajace, L. Bernstein –Kandyd, R. Wagner – Tannhauser.

Jego dorobek artystyczny to również dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in.: L.v. Beethoven – IX symfonia, J. Brahms – Niemieckie requiem, J. Haydn – Stabat Mater, Stworzenie świata, G. Faurée - Requiem, K. Szymanowski – Stabat Mater, H. M. Górecki – Beatus Vir, J. S. Bach – Magnificat, Ich habe genung, F. List – Via Crucis, G. Puccini – Missa di Gloria, A. Ramirez –Missa Criolla, L. Boulanger – Faust et Helene, S. Rachmaninow – Dzwony. Cykle pieśni: G. Mahler – Lieder eines fahrenden Gesellen, Kindertotenlieder, J. Brahms – Vier ernste Gesange, A. Dvorak – Pieśni cygańskie, J. Świder – Chamber Music, T. Baird – 4 Sonety miłosne, M. Ravel – 3 Pieśni Don Kichota do Dulcynei, Pieśni do słów Mallarme.

Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie, Japonii, Kuwejcie, Bahrajnie. Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

plakat T_DETAILS_SHOW_MORE

autor plakatu
Marzena Mysłek

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
obsada
JONATHAN TETELMAN | TENOR

GABRIELA LEGUN | SOPRAN

MONIKA KORYBALSKA | MEZZOSOPRAN

ADAM SZERSZEŃ | BARYTON

SOLIŚCI, CHÓR I ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ
DYRYGENT | GRIGOR PALIKAROV 

PIOTR KRASNOWOLSKI
| PROWADZENIE KONCERTU

nadchodzące spektakle z tego gatunku