Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Wydarzenie zewnętrzne

Geniusz

Jerzy Stuhr
1 godzina 40 minut

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

czas trwania
1 godzina 40 minut
polska premiera
22.02.2024 Warszawa
opis
Link do sprzedaży biletów: GENIUSZ BILETY

"Geniusz"
to jeden z pięciu dramatów, który oprócz „Sztuki intonacji”, „Powrotu Orfeusza”, „Krzewu gorejącego” i „Helsinek", składa się na tak zwane "Kwartety otwockie" Tadeusza Słobodzianka. Słobodzianek, zaliczany do najwybitniejszych polskich dramatopisarzy współczesnych, zasłynął jako autor głośnych sztuk, m. in. "Obywatel Pekosiewicz", "Prorok Ilja", "Sen pluskwy" czy "Naszej klasy", którą wystawiono już kilkadziesiąt razy na całym świecie.

Spektakl ukazuje zderzenie dwóch postaci, mocno determinujących współczesną kulturę - Józefa Stalina oraz Konstantina Stanisławskiego. Pierwszy to tyran i jeden z największych zbrodniarzy w historii, ale też teatralny koneser i gorliwy widz. Drugi, twórca oraz dyrektor Teatru Artystycznego w Moskwie, jest nazywany ojcem nowoczesnego teatru. Stworzył słynną "Metodę", czyli system reguł gry aktorskiej, stosowany - w różnych odmianach - po dziś dzień. 

Stanisławski, chcąc uratować więzionego oraz poddawanego represjom wybitnego reżysera i aktora Wsiewołoda Meyerholda, udaje się na audiencję u Stalina, by przekonać go do zawarcia swoistego układu: w zamian za naukę "Metody" (by lepiej odgrywać rolę władcy) tyran spełni trzy życzenia schorowanego dyrektora. Stanisławski nie wie jednak, że zadowolony z lekcji Stalin, odwdzięczy mu się w bardzo specyficzny sposób.

Reżyser spektaklu, Jerzy Stuhr, po półwieczu wspaniałej kariery aktorskiej oraz pedagogicznej, traktuje tę rolę jako swoiste podsumowanie swojej twórczej działalności.

plakat T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
AUTOR SZTUKI | TADEUSZ SŁOBODZIANEK

SCENOGRAFIA | NATALIA KITAMIKADO

KOSTIUMY | MAŁOGRZATA DOMAŃSKA

REŻYSERA | JERZY STUHR
obsada
KONSTANTIN STANISŁAWSKI | JERZY STUHR

JÓZEF STALIN | JACEK BRACIAK 

KIERŻAWCEW/KRYTYK | ŁUKASZ GARLICKI

POSKRIOBYSZEW/SEKRETARZ | PAWEŁ CIOŁKOSZ

recenzje T_DETAILS_SHOW_MORE

Ten dramat nie jest nawet o terrorze, ani o różnych przewagach. On jest o czystej władzy. Na scenie jako Stanisławski muszę się przed Stalinem upokorzyć, a nie chciałbym. Jestem wielkim artystą, jestem wolnym artystą, ale za chwilę muszę się wstawić za moimi kolegami" - tłumaczył Jerzy Stuhr. Dodał, że "bardzo lubi postaci, które wiedzą, że się upokarzają w imię czegoś. Pan Słobodzianek, którego znam lata całe, bardzo dobrze to opisał" - ocenił reżyser i odtwórca roli Stanisławskiego.

Grzegorz Janikowski
pełna recenzja T_DETAILS_SHOW_MORE
Uważam, że ten początek „Geniusza” jest o tyle perfidny, że Stalin – w przeciwieństwie do innych dyktatorów – znał się na teatrze. Ale nie lubił eksperymentatorów, więc w tym spotkaniu mamy pod powierzchnią konwersacji walkę, jaką Stanisławski toczy o życie swoje, a jeszcze bardziej o życie Meyerholda. Mimo wszystko jednak ten radziecki teatr – utrzymywany i tak ściśle kontrolowany przez państwo – był jednym z największych w historii i oddziałał na cały świat. Wszystkie inne wielkie odkrycia teatralne XX wieku mają swoje korzenie w teatrze awangardy rosyjskiej. Zwłaszcza odkrycia w dziedzinie aktorstwa.

Tadeusz Słobodzianek
pełna recenzja T_DETAILS_SHOW_MORE