Spektakl rodzinny
Nowa Opowieść Wigilijna
Andrzej Zarycki
Andrzej Zarycki
Wojciech Graniczewski
Andrzej Korzeniowski
Andrzej Korzeniowski
1
godzina
10
minut
Dostępne terminy
data
godzina
miejsce
informacje
bilety
06
grudnia
18:30,
piątek
06
grudnia,
piątek
18:30
Duża Scena
premiera
07
grudnia
11:00,
sobota
07
grudnia,
sobota
11:00
Duża Scena
08
grudnia
17:00,
niedziela
08
grudnia,
niedziela
17:00
Duża Scena
10
grudnia
18:30,
wtorek
10
grudnia,
wtorek
18:30
Duża Scena
11
grudnia
18:30,
środa
11
grudnia,
środa
18:30
Duża Scena
szczegóły
informacje
czas trwania
1
godzina
10
minut
kompozytor
Andrzej Zarycki
libretto
Wojciech Graniczewski
premiera światowa
06.12.2024
polska premiera
06.12.2024
premiera
06.12.2024
premiera w Operze Krakowskiej
06.12.2024
język spektaklu
Język polski
opis
Charles Dickens (1812-1870), uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela angielskiej powieści społeczno-obyczajowej XIX wieku, dał w swej twórczości liczne dowody ogromnej wrażliwości na odwieczne ludzkie ułomności, niesprawiedliwość społeczną i krzywdę ludzi ubogich. Ten bystry obserwator, obdarzony wybitnym talentem literackim, zręcznie łączył realistyczne, drobiazgowe opisy ludzi i środowisk z elementami humoru i satyry, a także, tu i tam, z atmosferą baśniowego liryzmu. Dzięki temu stał się niebanalnym kronikarzem życia ówczesnego Londynu, zdobył ogromną popularność i wpisał się na stałe do kanonu światowej literatury.
„Opowieść wigilijna”, napisana w stylu wiktoriańskim i opublikowana po raz pierwszy w 1843 roku pod tytułem A Christmas Carol. In Prose. Being a Ghost Story of Christmas, ukazuje przemianę Ebenezera Scrooge’a, skąpca, mizantropa i wyzyskiwacza, zachodzącą w Wigilię Świąt Bożego Narodzenia. Jest on samotnikiem, który nienawidzi ludzi i dba jedynie o pomnażanie swego bogactwa. W nocy odwiedza go duch zmarłego wspólnika, Jakuba Marleya, odbywającego pokutę w okowach łańcucha win, który wykuł dla siebie za życia. Ta nagła wizyta, której celem jest uchronienie Scrooge’a przed podobnym losem, doprowadza w efekcie do jego moralnej odnowy. Od 2017 roku „Opowieść wigilijna” jest w Polsce lekturą obowiązkową dla uczniów VII klasy szkoły podstawowej.
Nowela Dickensa wielokrotnie stawała się kanwą dla realizacji teatralnych i filmowych. Jej treść i przesłanie jest też źródłem inspiracji dla twórców spektaklu muzycznego pt. „Nowa opowieść wigilijna”, przygotowanego w Operze Krakowskiej w ramach programu Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu „Zamówienia kompozytorskie”, którego operatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Przygotowując scenariusz przedstawienia, jego autor i reżyser, Wojciech Graniczewski nie korzystał z tłumaczeń tekstu Dickensa, lecz stworzył nowe, oryginalne dialogi oraz teksty songów osadzone w realiach współczesnych. Twórcą muzyki do spektaklu jest Andrzej Zarycki, wybitny krakowski kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, znany też szerokiej publiczności jako autor wspaniałych pieśni, takich jak „Skrzypek Hercowicz” czy „Na moście w Avignon” wykonywanych przez Ewę Demarczyk oraz „Song o ciszy”, z tekstem i w wykonaniu Jonasza Kofty. Każda epoka, każdy wiek i każde pokolenie ma swoje charakterystyczne cechy - specyficzne formy wyrazu i komunikacji, stylistykę artystycznej ekspresji, modę, technologię i oprawę cywilizacyjną. A jednak, jak uczy historia cywilizacji, niektóre cechy ludzkiej natury i nasze instynktowne zachowania pozostają niezmienne. Są to pierwotne wzorce symboli, postaci, zdarzeń i schematów działania, głęboko zakorzenione w ludzkiej psychice zwane archetypami (z greckiego arche – początek i typos – typ). Definicja psychoanalityczna określa je jako „strukturalne elementy zbiorowej nieświadomości, które są wspólne wszystkim ludziom na świecie”.
Podobnie jak XIX-wieczne dzieło Dickensa, nasza „Nowa opowieść wigilijna”, której akcja rozgrywa się w XXI wieku w środowisku pracowników korporacji, stawia nam na nowo odwieczne pytanie: „być czy mieć?. Przypomina też kilka uniwersalnych życiowych prawd: sensem ludzkiego bytu nie jest zdobywanie pieniędzy ani władzy, by życie miało sens, człowiek musi je przeżyć wśród ludzi, odczuwać ich bliskość i wsparcie, rozumieć ich problemy i pomagać im w potrzebie, bo taka postawa przynosi szczęście, a dobro zwycięża.
Opowieść Charlesa Dickensa należy do klasyki światowej literatury. Historia Scrooge'a, który stał się symbolem skąpca i nikczemnika, rozgrywa się w połowie XIX wieku w Londynie, ale dzięki zawartemu w niej ponadczasowemu przesłaniu, które jest też istotą „Nowej opowieści wigilijnej” stworzonej na scenie Opery Krakowskiej, nigdy i nigdzie nie straci na aktualności.
Naszą muzyczną opowieść o magicznych wydarzeniach wigilijnej nocy określamy jako „spektakl rodzinny”, adresowany do widzów od 12 do 112 lat.
„Opowieść wigilijna”, napisana w stylu wiktoriańskim i opublikowana po raz pierwszy w 1843 roku pod tytułem A Christmas Carol. In Prose. Being a Ghost Story of Christmas, ukazuje przemianę Ebenezera Scrooge’a, skąpca, mizantropa i wyzyskiwacza, zachodzącą w Wigilię Świąt Bożego Narodzenia. Jest on samotnikiem, który nienawidzi ludzi i dba jedynie o pomnażanie swego bogactwa. W nocy odwiedza go duch zmarłego wspólnika, Jakuba Marleya, odbywającego pokutę w okowach łańcucha win, który wykuł dla siebie za życia. Ta nagła wizyta, której celem jest uchronienie Scrooge’a przed podobnym losem, doprowadza w efekcie do jego moralnej odnowy. Od 2017 roku „Opowieść wigilijna” jest w Polsce lekturą obowiązkową dla uczniów VII klasy szkoły podstawowej.
Nowela Dickensa wielokrotnie stawała się kanwą dla realizacji teatralnych i filmowych. Jej treść i przesłanie jest też źródłem inspiracji dla twórców spektaklu muzycznego pt. „Nowa opowieść wigilijna”, przygotowanego w Operze Krakowskiej w ramach programu Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu „Zamówienia kompozytorskie”, którego operatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Przygotowując scenariusz przedstawienia, jego autor i reżyser, Wojciech Graniczewski nie korzystał z tłumaczeń tekstu Dickensa, lecz stworzył nowe, oryginalne dialogi oraz teksty songów osadzone w realiach współczesnych. Twórcą muzyki do spektaklu jest Andrzej Zarycki, wybitny krakowski kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, znany też szerokiej publiczności jako autor wspaniałych pieśni, takich jak „Skrzypek Hercowicz” czy „Na moście w Avignon” wykonywanych przez Ewę Demarczyk oraz „Song o ciszy”, z tekstem i w wykonaniu Jonasza Kofty. Każda epoka, każdy wiek i każde pokolenie ma swoje charakterystyczne cechy - specyficzne formy wyrazu i komunikacji, stylistykę artystycznej ekspresji, modę, technologię i oprawę cywilizacyjną. A jednak, jak uczy historia cywilizacji, niektóre cechy ludzkiej natury i nasze instynktowne zachowania pozostają niezmienne. Są to pierwotne wzorce symboli, postaci, zdarzeń i schematów działania, głęboko zakorzenione w ludzkiej psychice zwane archetypami (z greckiego arche – początek i typos – typ). Definicja psychoanalityczna określa je jako „strukturalne elementy zbiorowej nieświadomości, które są wspólne wszystkim ludziom na świecie”.
Podobnie jak XIX-wieczne dzieło Dickensa, nasza „Nowa opowieść wigilijna”, której akcja rozgrywa się w XXI wieku w środowisku pracowników korporacji, stawia nam na nowo odwieczne pytanie: „być czy mieć?. Przypomina też kilka uniwersalnych życiowych prawd: sensem ludzkiego bytu nie jest zdobywanie pieniędzy ani władzy, by życie miało sens, człowiek musi je przeżyć wśród ludzi, odczuwać ich bliskość i wsparcie, rozumieć ich problemy i pomagać im w potrzebie, bo taka postawa przynosi szczęście, a dobro zwycięża.
Opowieść Charlesa Dickensa należy do klasyki światowej literatury. Historia Scrooge'a, który stał się symbolem skąpca i nikczemnika, rozgrywa się w połowie XIX wieku w Londynie, ale dzięki zawartemu w niej ponadczasowemu przesłaniu, które jest też istotą „Nowej opowieści wigilijnej” stworzonej na scenie Opery Krakowskiej, nigdy i nigdzie nie straci na aktualności.
Naszą muzyczną opowieść o magicznych wydarzeniach wigilijnej nocy określamy jako „spektakl rodzinny”, adresowany do widzów od 12 do 112 lat.
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Kierownictwo muzyczne | Andrzej Korzeniowski
Muzyka | Andrzej Zarycki
Scenariusz, dialogi, teksty piosenek | Wojciech Graniczewski
Reżyseria | Wojciech Graniczewski
Scenografia i kostiumy | Bożena Pędziwiatr
Wizualizacje, animacje | Małgorzata Zwolińska
Współpraca choreograficzna | Wioletta Maciejewska
Przygotowanie chóru dziecięcego | Marek Kluza
Asystentka reżysera | Agnieszka Sztencel
Inspicjent | Mateusz Makselon, Justyna Jarocka-Lejzak
Muzyka | Andrzej Zarycki
Scenariusz, dialogi, teksty piosenek | Wojciech Graniczewski
Reżyseria | Wojciech Graniczewski
Scenografia i kostiumy | Bożena Pędziwiatr
Wizualizacje, animacje | Małgorzata Zwolińska
Współpraca choreograficzna | Wioletta Maciejewska
Przygotowanie chóru dziecięcego | Marek Kluza
Asystentka reżysera | Agnieszka Sztencel
Inspicjent | Mateusz Makselon, Justyna Jarocka-Lejzak
obsada
Eben Sknerski | Michał Kutnik
Franek (bratanek Sknerskiego) | Sebastian Marszałowicz
Ania (żona Franka) | Paula Maciołek
Robert Kulawik (manager w korporacji) | Jarosław Bielecki
Pani Kulawikowa | Agnieszka Cząstka-Niezgódka
Tomek Kulawik | Gabriel Golik
Duch Jakuba Marleya | Jarosław Dijuk
Pracownicy korporacji S&M Unlimited / Demony | Kamila Mędrek-Żurek, Agata Flondro, Anna Wodyńska-Piętka, Jacek Wróbel, Rafał Piętka-Wodyński, Roman Lokatyr
Franek (bratanek Sknerskiego) | Sebastian Marszałowicz
Ania (żona Franka) | Paula Maciołek
Robert Kulawik (manager w korporacji) | Jarosław Bielecki
Pani Kulawikowa | Agnieszka Cząstka-Niezgódka
Tomek Kulawik | Gabriel Golik
Duch Jakuba Marleya | Jarosław Dijuk
Pracownicy korporacji S&M Unlimited / Demony | Kamila Mędrek-Żurek, Agata Flondro, Anna Wodyńska-Piętka, Jacek Wróbel, Rafał Piętka-Wodyński, Roman Lokatyr
bilety
Kategoria S - 2024/2025
miejsca I
Loża Marszałkowska
160 zł
miejsca II
Amfiteatr rzędy IV-IX
120 zł
miejsca III
Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
100 zł
miejsca IV
Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa
70 zł
miejsca V
Balkon rzędy I-II
60 zł
miejsca VI
Balkon rzędy III-IV
50 zł
W tej kategorii:
Bona Sforza, Cyrulik sewilski, Don Pasquale, Dziadek do orzechów, Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69, Madama Butterfly, Igraszki Miłosne Carmen, Nowa Opowieść Wigilijna, Pan Twardowski, Straszny Dwór, Wanda, Zemsta nietoperza
Bona Sforza, Cyrulik sewilski, Don Pasquale, Dziadek do orzechów, Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69, Madama Butterfly, Igraszki Miłosne Carmen, Nowa Opowieść Wigilijna, Pan Twardowski, Straszny Dwór, Wanda, Zemsta nietoperza