Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Spektakl rodzinny (od 12 roku życia)

Nowa Opowieść Wigilijna

Wojciech Graniczewski, Andrzej Zarycki
Andrzej Zarycki
Wojciech Graniczewski
Andrzej Korzeniowski
1 godzina 10 minut

Dostępne terminy

data
godzina
miejsce
informacje
bilety
05 lutego 11:00, środa
05 lutego, środa
11:00
Duża Scena
05 lutego 18:30, środa
05 lutego, środa
18:30
Duża Scena

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

czas trwania
1 godzina 10 minut
kompozytor
Andrzej Zarycki
libretto
Wojciech Graniczewski
premiera światowa
06.12.2024
polska premiera
06.12.2024
premiera
06.12.2024
premiera w Operze Krakowskiej
06.12.2024
język spektaklu
Język polski
opis
Spektakl teatralno-muzyczny inspirowany powieścią Charlesa Dickensa A Christmas Carol.

Charles Dickens (1812-1870), uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela angielskiej powieści społeczno-obyczajowej XIX wieku, dał w swej twórczości liczne dowody ogromnej wrażliwości na odwieczne ludzkie ułomności, niesprawiedliwość społeczną i krzywdę ludzi ubogich. Ten bystry obserwator, obdarzony wybitnym talentem literackim, zręcznie łączył realistyczne, drobiazgowe opisy ludzi i środowisk z elementami humoru i satyry, a także, tu i tam, z atmosferą baśniowego liryzmu. Dzięki temu stał się niebanalnym kronikarzem życia ówczesnego Londynu, zdobył ogromną popularność i wpisał się na stałe do kanonu światowej literatury.

„Opowieść wigilijna”, napisana w stylu wiktoriańskim i opublikowana po raz pierwszy w 1843 roku pod tytułem A Christmas Carol. In Prose. Being a Ghost Story of Christmas, ukazuje przemianę Ebenezera Scrooge’a, skąpca, mizantropa i wyzyskiwacza, zachodzącą w Wigilię Świąt Bożego Narodzenia. Jest on samotnikiem, który nienawidzi ludzi i dba jedynie o pomnażanie swego bogactwa. W nocy odwiedza go duch zmarłego wspólnika, Jakuba Marleya, odbywającego pokutę w okowach łańcucha win, który wykuł dla siebie za życia. Ta nagła wizyta, której celem jest uchronienie Scrooge’a przed podobnym losem, doprowadza w efekcie do jego moralnej odnowy. Od 2017 roku „Opowieść wigilijna” jest w Polsce lekturą obowiązkową dla uczniów VII klasy szkoły podstawowej.

Nowela Dickensa wielokrotnie stawała się kanwą dla realizacji teatralnych i filmowych. Jej treść i przesłanie jest też źródłem inspiracji dla twórców spektaklu muzycznego pt. „Nowa opowieść wigilijna”, przygotowanego w Operze Krakowskiej w ramach programu Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu „Zamówienia kompozytorskie”, którego operatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Przygotowując scenariusz przedstawienia, jego autor i reżyser, Wojciech Graniczewski nie korzystał z tłumaczeń tekstu Dickensa, lecz stworzył nowe, oryginalne dialogi oraz teksty songów osadzone w realiach współczesnych. Twórcą muzyki do spektaklu jest Andrzej Zarycki, wybitny krakowski kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, znany też szerokiej publiczności jako autor wspaniałych pieśni, takich jak „Skrzypek Hercowicz” czy „Na moście w Avignon” wykonywanych przez Ewę Demarczyk oraz „Song o ciszy”, z tekstem i w wykonaniu Jonasza Kofty. Każda epoka, każdy wiek i każde pokolenie ma swoje charakterystyczne cechy - specyficzne formy wyrazu i komunikacji, stylistykę artystycznej ekspresji, modę, technologię i oprawę cywilizacyjną. A jednak, jak uczy historia cywilizacji, niektóre cechy ludzkiej natury i nasze instynktowne zachowania pozostają niezmienne. Są to pierwotne wzorce symboli, postaci, zdarzeń i schematów działania, głęboko zakorzenione w ludzkiej psychice zwane archetypami (z greckiego arche – początek i typos – typ). Definicja psychoanalityczna określa je jako „strukturalne elementy zbiorowej nieświadomości, które są wspólne wszystkim ludziom na świecie”.

Podobnie jak XIX-wieczne dzieło Dickensa, nasza „Nowa opowieść wigilijna”, której akcja rozgrywa się w XXI wieku w środowisku pracowników korporacji, stawia nam na nowo odwieczne pytanie: „mieć czy być? Przypomina też kilka uniwersalnych życiowych prawd: sensem ludzkiego bytu nie jest zdobywanie pieniędzy ani władzy, by życie miało sens, człowiek musi je przeżyć wśród ludzi, odczuwać ich bliskość i wsparcie, rozumieć ich problemy i pomagać im w potrzebie, bo taka postawa przynosi szczęście, a dobro zwycięża.

Opowieść Charlesa Dickensa należy do klasyki światowej literatury. Historia Scrooge'a, który stał się symbolem skąpca i nikczemnika, rozgrywa się w połowie XIX wieku w Londynie, ale dzięki zawartemu w niej ponadczasowemu przesłaniu, które jest też istotą „Nowej opowieści wigilijnej” stworzonej na scenie Opery Krakowskiej, nigdy i nigdzie nie straci na aktualności.

Naszą muzyczną opowieść o magicznych wydarzeniach wigilijnej nocy określamy jako „spektakl rodzinny”, adresowany do widzów od 12 do 112 lat.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

plakat T_DETAILS_SHOW_MORE

autor plakatu
Marzena Mysłek

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
Scenariusz, dialogi, teksty songów | Wojciech Graniczewski
Reżyseria | Wojciech Graniczewski
Muzyka | Andrzej Zarycki
Kierownictwo muzyczne | Andrzej Korzeniowski
Scenografia i kostiumy | Bożena Pędziwiatr
Choreografia | Wioletta Maciejewska
Wizualizacje, animacje | Małgorzata Zwolińska
Przygotowanie chóru dziecięcego | Marek Kluza
Asystentka reżysera | Agnieszka Sztencel
Inspicjent | Mateusz Makselon, Justyna Jarocka-Lejzak
Światło | Krzysztof Wędziński 
Dźwięk | Jędrzej Rusin 
obsada
Eben Sknerski | Michał Kutnik
Franek | Sebastian Marszałowicz
Ania | Paula Maciołek
Robert Kulawik | Jarosław Bielecki
Pani Kulawikowa | Agnieszka Cząstka-Niezgódka
Tomek Kulawik | Gabriel Golik, Wiktor Kormanek
Jakub | Jarosław Dijuk
Pracownicy korporacji | Agata Flondro, Roman Lokatyr, Kamila Mędrek-Żurek, Lidia Pirowska, Anna Wodyńska-Piętka, Rafał Piętka-Wodyński, Jacek Wróbel
Kwestujący | Anna Wodyńska-Piętka, Rafał Piętka-Wodyński
Demony:
Księżna Polityki
| Agata Flondro, Lidia Pirowska
Markiz Mamony | Jacek Wróbel
Baronessa Palestry | Kamila Mędrek-Żurek
Ataman Blagi | Roman Lokatyr

Dyrygent: Andrzej Korzeniowski
Orkiestra i Chór Dziecięcy Opery Krakowskiej

bilety T_DETAILS_SHOW_MORE

Kategoria S - 2024/2025
miejsca I Loża Marszałkowska
160 zł
miejsca II Amfiteatr rzędy IV-IX
120 zł
miejsca III Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
100 zł
miejsca IV Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa
70 zł
miejsca V Balkon rzędy I-II
60 zł
miejsca VI Balkon rzędy III-IV
50 zł
W tej kategorii:
Bona Sforza, Cyrulik sewilski, Don Pasquale, Dziadek do orzechów, Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69, Madama Butterfly, Igraszki Miłosne Carmen, Nowa Opowieść Wigilijna, Pan Twardowski, Straszny Dwór, Wanda, Zemsta nietoperza