Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN

"Dyrektor teatru" - po premierze

"Dyrektor teatru" - po premierze

15 lipca odbyła się premiera "Dyrektora teatru" - komedii muzycznej W.A. Mozarta w reżyserii Beaty Redo-Dobber i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Dwa przedstawienia nowej realizacji zwieńczyły 24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej.
To pierwsza w historii Opery Krakowskiej realizacja tego rzadko wystawianego Mozartowskiego singspielu, opowiadającego o perypetiach impresaria usiłującego skompletować zespół nowego teatru operowego. Materia muzyczna jednoaktówki została poszerzona o arie i duety z innych dzieł genialnego Salzburczyka - m.in. "Czarodziejskiego fletu", "Cosi fan tutte" czy dramatyczną scenę Elektry z opery "Idomeneo, król Krety".
Spektakl przygotowali: reżyserka Beata Redo-Dobber (według pomysłu inscenizacyjnego Bogusława Nowaka), kierownik muzyczny Tomasz Tokarczyk oraz scenograf i kostiumograf Ryszard Melliwa. W libretcie „Dyrektora...” teatr i tworzący go ludzie przeglądają się niczym w zwierciadle. W inscenizacji Opery Krakowskiej także wykonawcy i publiczność znajdują się po przeciwnych stronach lustra. Jednak ich wyznaczone tradycją miejsca zostały zamienione – widzowie zasiedli na scenie, podczas gdy akcja komedii rozgrywała się na widowni.

"... spektakl sprawiał radość, mnie głównie za sprawą bardzo dobrze zaprezentowanej muzyki. Z przyjemnością oglądałam i słuchałam braci Gierlachów, Wojciecha i Roberta, często goszczących na krakowskiej scenie, debiutującego na niej gościnnie Pawła Trojaka, którego pamiętam jako laureata sprzed kilku lat z Międzynarodowego Konkursu im. A. Sari w Nowym Sączu. Jak zwykle komiczni i dobrze śpiewający byli Michał Kutnik i Jarosław Bielecki. Nie przypuszczałam, że taki talent komiczny ma Magdalena Barylak, z racji gatunku głosu występująca dotąd raczej jako postać tragiczna. Pięknie śpiewały Monika Korybalska, Karolina Wieczorek i Zuzanna Caban raz jeszcze przypominając, jak świetnym pedagogiem jest Katarzyna Oleś-Blacha, bo to jej wychowanki z różnych lat. Także sama Maestra miała wczoraj pole do popisu.", pisze red. Anna Woźniakowska.

15 i 16 lipca wystąpili: Wojciech Gierlach (Frank, dyrektor teatru), Michał Kutnik (Eiler, narzeczony Wielkiej Pfeil), Robert Gierlach (Buff, asystent dyrektora, śpiewak), Paweł Trojak (Herz, aktor, śpiewak tragiczny), Jarosław Bielecki (Pan Vogelsang, tenor, mąż Pani Vogelsang), Monika Korybalska (Wielka Pfeil, śpiewaczka), Magdalena Barylak (Pani Krone, tragiczka, śpiewaczka), Zuzanna Caban (Pani Vogelsang, młoda, dobrze zapowiadająca się artystka), Katarzyna Oleś-Blacha (Pani Herz, wielka tragiczka, żona Pana Herza), Karolina Wieczorek (Panna Silberklang, śpiewaczka koloraturowa), Jacek Wróbel (Mozart), a także Jarosław Dijuk, Marek Gerwatowski, Malika Tokkozhina, Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Klaudia Wójcicka oraz Orkiestra Opery pod kierownictwem Tomasza Tokarczyka.