Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN

Małopolskie obchody Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami w Operze Krakowskiej

Małopolskie obchody Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami w Operze Krakowskiej

W miniony weekend Małopolska świętowała Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami.
W sobotę 4 grudnia, na zaproszenie Marszałka Województwa Małopolskiego Witolda Kozłowskiego oraz dyrektor Małopolskiego Oddziału PFRON Marty Mordarskiej, w gmachu przy ul. Lubicz spotkały się osoby, które swoją pracą na co dzień wspierają osoby z niepełnosprawnościami. W niedzielę 5 grudnia na naszej scenie odbył się kolejny spektakl z audiodeskrypcją w ramach projektu „(nie)Widzialna Opera”.
„To, co kocham” – sztuka osób z niepełnosprawnościami w Operze
Małopolskie obchody Dnia Osób z Niepełnosprawnościami były okazją do uhonorowania Laureatów wojewódzkiego etapu XIX edycji ogólnopolskiego konkursu plastycznego Polskiego Funduszu Rodzin Osób Niepełnosprawnych „Sztuka Osób Niepełnosprawnych”. Artyści odebrali nagrody z rąk ministra Pawła Wdówika – Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, poseł Urszuli Ruseckiej – Przewodniczącej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, Łukasza Smółki – Wicemarszałka Województwa Małopolskiego, Marty Mordarskiej – dyrektor Małopolskiego Oddziału PFRON oraz członków Komisji Konkursowej. Tegorocznej edycji konkursu towarzyszyło hasło „To, co kocham”. Uroczystą galę prowadził Dyrektor Naczelny naszego Teatru, Bogusław Nowak. Nagrody przyznano w pięciu kategoriach: malarstwo i witraż, rysunek i grafika, rzeźba kameralna i płaskorzeźba, tkanina i aplikacja oraz fotografia. Komisja Konkursowa oceniła blisko 230 prac zgłoszonych przez ponad 60 placówek z całej Małopolski. Wydarzeniu towarzyszyła wystawa – 22 prace, które zakwalifikowały się do ogólnopolskiego etapu konkursu, do końca roku można oglądać w siedzibie Opery.
„Nowy Głos: L.E.M.:
Sobotnie wydarzenie uświetnił spektakl operowo-teatralny „Nowy Głos: L.E.M.” w reżyserii Michała Znanieckiego. Na jednej scenie wraz z podopiecznymi Stowarzyszenia Rodziców, Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych „Promyk” z Gostwicy wystąpili profesjonalni artyści: Monika Kuszyńska, Iga Caban, Karolina i Łukasz Geryń oraz Hubert Stolarski. Spektakl poświęcony jest  twórczości Stanisława Lema, w związku z przypadającą w tym roku 100. rocznicą urodzin pisarza. Muzycy przygotowani przez Rafała Kłoczkę, dyrektora Filharmonii Zielonogórskiej, zaprezentowali wybrane arie operowe w nowych aranżacjach. Całość dopełniła wyjątkowa scenografia włoskiego artysty - Luigiego Scoglia.

Dzięki zaproszeniu Władz Województwa Małopolskiego oraz Marty Mordarskiej – dyrektor Małopolskiego Oddziału PFRON, spektakl został zaprezentowany szerszej publiczności. Program zrealizowany został przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Fundacją Jutropera, finansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
„(nie)Widzialna Opera”
Obchody Dnia Osób z Niepełnosprawnościami kontynuowaliśmy w niedzielę – dzięki spektaklowi „Don Pasquale” G. Donizettiego, któremu towarzyszyła audiodeskrypcja na żywo. Spektakle z audiodeskrypcją stanowią część realizowanego przez nasz Teatr projektu „(nie)Widzialna Opera”, którego celem jest ułatwienie osobom z uszkodzeniem lub niepełnosprawnością wzroku aktywnego korzystania z naszej oferty repertuarowej. W obecnym sezonie w ramach projektu zrealizowaliśmy także spektakle: „Norma” V. Belliniego (19 września), „Tosca” G. Pucciniego (7 listopada) oraz „Straszny dwór” S. Moniuszki (14 listopada). Przygotowanie oraz nadzór nad przebiegiem audiodeskrypcji powierzone zostały Fundacji Siódmy Zmysł, współpracującej już w przeszłości z Operą przy realizacji produkcji operowych dla dzieci „Pan Tralaliński” i „Ongaku trzy kamienie”. Uzupełnieniem audiodeskrypcji akustycznej jest audiodeskrypcja manualna, na którą składają się modele z elementami scenograficznymi do spektaklu wykonane w formie makiet dotykowych, opatrzonych opisami umiejscowienia poszczególnych elementów inscenizacyjnych w alfabecie Braille’a. Projekt „(nie)Widzialna Opera” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.