Operowa rewelacja - Jonathan Tetelman w Polsce!
Operowa rewelacja - Jonathan Tetelman w Polsce!
Tylko w Krakowie dwa wydarzenia z udziałem jednego z najwybitniejszych współczesnych tenorów.
Opera Krakowska przygotowała prawdziwą gratkę dla fanów Jonathana Tetelmana, obecnie
jednego z najlepszych tenorów na świecie. Artysta przyjeżdża w czerwcu do Krakowa. Będzie można go usłyszeć dwukrotnie w ramach 26. Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej. Najpierw 22 czerwca 2025, o godz. 18:00, kiedy wraz z Gabrielą Legun - wybitną polską sopranistką - oraz solistami Opery Krakowskiej Moniką Korybalską (mezzosopran) oraz Adamem Szerszeniem (baryton) zaśpiewa podczas Gali Opery Krakowskiej. Kilka dni później (27 czerwca br., o godz. 20:00), w oszałamiającej scenerii Dziedzińca Arkadowego w Zamku Królewskim na Wawelu wcieli się w rolę Cavaradossiego w Tosce.
Występy okrzykniętego przez New York Times „specjalistą od Pucciniego” Tetelmana będą jednymi z najważniejszych muzycznych wydarzeń w Polsce w tym roku. Bilety na nie można nabyć na naszej stronie.
jednego z najlepszych tenorów na świecie. Artysta przyjeżdża w czerwcu do Krakowa. Będzie można go usłyszeć dwukrotnie w ramach 26. Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej. Najpierw 22 czerwca 2025, o godz. 18:00, kiedy wraz z Gabrielą Legun - wybitną polską sopranistką - oraz solistami Opery Krakowskiej Moniką Korybalską (mezzosopran) oraz Adamem Szerszeniem (baryton) zaśpiewa podczas Gali Opery Krakowskiej. Kilka dni później (27 czerwca br., o godz. 20:00), w oszałamiającej scenerii Dziedzińca Arkadowego w Zamku Królewskim na Wawelu wcieli się w rolę Cavaradossiego w Tosce.
Występy okrzykniętego przez New York Times „specjalistą od Pucciniego” Tetelmana będą jednymi z najważniejszych muzycznych wydarzeń w Polsce w tym roku. Bilety na nie można nabyć na naszej stronie.
O ARTYSTACH
Jonathan Tetelman to jeden z najlepszych głosów tenorowych młodego pokolenia, zaś jego obecnością na swoich scenach mogą się poszczycić tylko najlepsze teatry operowe na świecie, takie jak Wiener Staatsoper, Royal Opera House - Covent Garden, Metropolitan Opera czy Bayerische Staatsoper. Występuje z najbardziej znanymi orkiestrami m. in. Accademia di Santa Cecilia, Filharmonia Berlińska i Filharmonia Wiedeńska. Dla Deutsche Grammophone nagrał 2 nagrodzone albumy solowe: Arias i The Great Puccini.
Współpracował z wieloma znanymi postaciami świata opery takimi jak Placido Domingo, Elīna Garanča, Jonas Kaufmann, Asmik Gregorian, Kiriłł Pietrienko, Andris Nelson i Michael Tilson-Thomas. W sezonie 2024/25 zadebiutował w wiedeńskiej Operze Państwowej w partii Turiddu w operze Cavalleria rusticana pod dyrekcją Nicoli Luisottiego. Po raz pierwszy wystąpił także w Los Angeles Opera jako Pinkerton w operze Madame Butterfly w reżyserii Mario Gasa. Można go też było usłyszeć w tej roli pod batutą Kiriłła Pietrienki w Baden-Baden Festspielhaus oraz w Filharmonii Berlińskiej. W Deutsche Oper Berlin zaśpiewał tytułowe role Don Carlo i Wertera, zaś w Ópera de Las Palmas Luigiego w Il Tabarro i Roberto w Le Villi. Ponadto Tetelman zadebiutował z udziałem Accademia Nazionale di Santa Cecilia w wersjach koncertowych opery Tosca pod dyrekcją Daniela Hardinga, a także z legendarną serią koncertów Christmas in Vienna z udziałem ORF Radio-Symphonieorchester Wien. W austriackim Gstaad zaśpiewał koncert noworoczny, a także Requiem Verdiego pod dyrekcją Gianandrei Nosedy. Dał także koncerty solowe w Monachium, Pradze, Frankfurcie i Elbphilharmonie w Hamburgu. Inne istotne wydarzenia to jego powrót do San Francisco Opera jako Don José w operze Carmen i do Monachium jako Macduff w Makbecie w reżyserii Martina Kušeja.
Gabriela Legun to solistka Opery Śląskiej w Bytomiu. Zwyciężczyni V Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura, laureatka Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna" (2024). Jest także laureatką nagrody dla Najlepszej Śpiewaczki Operowej podczas gali Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury (2020), nagrody dla Najlepszego Głosu Żeńskiego na Concorso Lirico Internazionale di Portofino (2021), nagrody dla Najbardziej Obiecującego Polskiego Głosu na Konkursie Moniuszkowskim (2022) oraz I nagrody na Konkursie im. Ady Sari (2019).
Do jej niedawnych sukcesów zaliczyć należy debiut w La Monnaie w Brukseli w spektaklu Nostalgia e Rivoluzione będącego montażem oper Verdiego oraz występy jako Pamina w Teatro Regio w Turynie i berlińskiej Komische Oper. W sezonie 2024/25 można usłyszeć ją w Operze Narodowej w Warszawie jako Amelię w Simon Boccanegra Verdiego, Mimi w Cyganerii Pucciniego, Micaëlę w Carmen Bizeta oraz Paminę w Czarodziejskim Flecie Mozarta. W Teatrze Wielkim w Poznaniu wystąpi jako Desdemona w Otello Verdiego oraz w Operze Bałtyckiej jako Mimi w Cyganerii Pucciniego i Micaëla w Carmen Bizeta.
Monika Korybalska posiada w swoim dorobku posiada ponad 40 partii operowych i operetkowych. Do najważniejszych w jej repertuarze należą: Carmen (Georges Bizet Carmen), Giovanna Seymour (Gaetano Donizetti Anna Bolena), Adalgisa (Vincenzo Bellini Norma), Rozyna (Gioacchino Rossini Cyrulik sewilski), Kompozytor (Richard Strauss Ariadna na Naxos), Orfeusz (Christoph Willibald Gluck Orfeusz i Eurydyka, wersja francuska), Nicklausse/Muza (Jacques Offenbach Opowieści Hoffmanna), Cherubino (Wolfgang Amadeusz Mozart Wesele Figara), Suzuki (Giacomo Puccini Madama Butterfly), Jadwiga (Stanisław Moniuszko Straszny dwór), Dorabella (Wolfgang Amadeusz Mozart Così fan tutte), Sylva (Imre Kálmán Księżniczka czardasza). Brała udział w licznych prapremierach i prawykonaniach, np. Olga Bo Marcina Błażewicza, Pizzicato Mateusza Bienia, Miłość do trzech pomarańczy Sergiusza Prokofiewa (polska prapremiera).
Na swoim koncie ma także współpracę z Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy oraz nieistniejącym już Gliwickim Teatrem Muzycznym.
Jest laureatką VI Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej (II miejsce), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Iuventus Canti na Słowacji (wyróżnienie) oraz finalistką I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi w Lublinie. W roku 2014 otrzymała Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” w kategorii „Mistrz i Uczeń” za Wybitne Działania na Rzecz Rozwoju i Promocji Kultury, co zaowocowało nagraniem płyty z duetami na sopran i mezzosopran pt. Per Due Donne. MEZZOeSOPRANO. W swoim dorobku fonograficznym posiada także pierwsze płytowe nagranie opery Stanisława Moniuszki Beata oraz Requiem Alfreda Schnittke. Uczestniczyła w wielu festiwalach muzycznych, m. in. Opera Rara (Kraków), Festiwalu Muzyki Polskiej (Kraków), Festiwalu im. Jana Kiepury (Krynica-Zdrój), Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamróz (Busko-Zdrój), Bydgoskiego Festiwalu Operowego, Festiwalu „Wawel o zmierzchu” (Kraków), Bologna Festival (Włochy), Festival de Wiltz (Luksemburg).
Adam Szerszeń od 2002 roku pracuje na Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1998 do 2002 roku był śpiewakiem zespołu Camerata Silesia. Od 2002 do 2005 roku był solistą Opery Śląskiej, następnie od 2003 do 2009 roku gościnnym solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, a od 2012 do 2015 solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2004 roku jest także gościnnym solistą Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, gdzie kreował pierwszoplanowe partie w siedmiu premierach i kilkudziesięciu spektaklach. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Od września 2015 roku jest solistą Opery Krakowskiej.
Artysta ma w swoim repertuarze 30 ról w następujących operach: Christoph Willibald Gluck Orfeo ed Euridice, Henry Purcell Dydona i Eneasz, Wolfgang Amadeus Mozart Cosi fan tutte, Georges Bizet Carmen, Giuseppe Verdi Aida, Traviata, Ernani,Don Carlos, Un ballo in mascera, I Due Foscari, Stiffelio, La forza del destino, Umberto Giordano Andrea Chénier, Piotr Czajkowski Dama pikowa, Eugeniusz Oniegin, Modest Musorgski Borys Godunow, Gicomo Puccini La Boheme, Madama Butterfly,Tosca, Stanisław Moniuszko Starszny dwór, Halka, Ludwig van Beethoven Fidelio, Karl Millöcker Bettelstudent, Béla Bartók Zamek Sinobrodego, Philip Glass The fall of house of Usher, Johann Strauss Die Fledermaus, Księżniczka Czardasza, Richard Wagner Tannhäuser.
Jego dorobek artystyczny to również dzieła oratoryjno-kantatowe, m. in. Ludwig van Beethoven IX Symfonia, Johannes Brahms Niemieckie Requiem, Joseph Haydn Stabat Mater, Stworzenie świata, Gabriel Faurée Requiem, Karol Szymanowski Stabat Mater, Henryk Mikołaj Górecki Beatus Vir, Jan Sebastian Bach Magnificat, Ich habe genung, Franz List Via Crucis, Giacomo Puccini Missa di Gloria, Ariel Ramírez Misa Criolla, Lili Boulanger Faust et Hélène, Sergiusz Rachmaninow Dzwony; cykle pieśni: Gustav Mahler Lieder eines fahrenden Gesellen, Kindertotenlieder, Johannes Brahms Vier ernste Gesange, Antonín Dvořák Pieśni cygańskie, Józef Świder Chamber Music, Tadeusz Baird 4 Sonety miłosne, Maurice Ravel 3 Pieśni Don Kichota do Dulcynei, Pieśni do słów Mallarmé. Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie, Japonii, Kuwejcie, Bahrajnie.
Współpracował z wieloma znanymi postaciami świata opery takimi jak Placido Domingo, Elīna Garanča, Jonas Kaufmann, Asmik Gregorian, Kiriłł Pietrienko, Andris Nelson i Michael Tilson-Thomas. W sezonie 2024/25 zadebiutował w wiedeńskiej Operze Państwowej w partii Turiddu w operze Cavalleria rusticana pod dyrekcją Nicoli Luisottiego. Po raz pierwszy wystąpił także w Los Angeles Opera jako Pinkerton w operze Madame Butterfly w reżyserii Mario Gasa. Można go też było usłyszeć w tej roli pod batutą Kiriłła Pietrienki w Baden-Baden Festspielhaus oraz w Filharmonii Berlińskiej. W Deutsche Oper Berlin zaśpiewał tytułowe role Don Carlo i Wertera, zaś w Ópera de Las Palmas Luigiego w Il Tabarro i Roberto w Le Villi. Ponadto Tetelman zadebiutował z udziałem Accademia Nazionale di Santa Cecilia w wersjach koncertowych opery Tosca pod dyrekcją Daniela Hardinga, a także z legendarną serią koncertów Christmas in Vienna z udziałem ORF Radio-Symphonieorchester Wien. W austriackim Gstaad zaśpiewał koncert noworoczny, a także Requiem Verdiego pod dyrekcją Gianandrei Nosedy. Dał także koncerty solowe w Monachium, Pradze, Frankfurcie i Elbphilharmonie w Hamburgu. Inne istotne wydarzenia to jego powrót do San Francisco Opera jako Don José w operze Carmen i do Monachium jako Macduff w Makbecie w reżyserii Martina Kušeja.
Gabriela Legun to solistka Opery Śląskiej w Bytomiu. Zwyciężczyni V Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura, laureatka Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna" (2024). Jest także laureatką nagrody dla Najlepszej Śpiewaczki Operowej podczas gali Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury (2020), nagrody dla Najlepszego Głosu Żeńskiego na Concorso Lirico Internazionale di Portofino (2021), nagrody dla Najbardziej Obiecującego Polskiego Głosu na Konkursie Moniuszkowskim (2022) oraz I nagrody na Konkursie im. Ady Sari (2019).
Do jej niedawnych sukcesów zaliczyć należy debiut w La Monnaie w Brukseli w spektaklu Nostalgia e Rivoluzione będącego montażem oper Verdiego oraz występy jako Pamina w Teatro Regio w Turynie i berlińskiej Komische Oper. W sezonie 2024/25 można usłyszeć ją w Operze Narodowej w Warszawie jako Amelię w Simon Boccanegra Verdiego, Mimi w Cyganerii Pucciniego, Micaëlę w Carmen Bizeta oraz Paminę w Czarodziejskim Flecie Mozarta. W Teatrze Wielkim w Poznaniu wystąpi jako Desdemona w Otello Verdiego oraz w Operze Bałtyckiej jako Mimi w Cyganerii Pucciniego i Micaëla w Carmen Bizeta.
Monika Korybalska posiada w swoim dorobku posiada ponad 40 partii operowych i operetkowych. Do najważniejszych w jej repertuarze należą: Carmen (Georges Bizet Carmen), Giovanna Seymour (Gaetano Donizetti Anna Bolena), Adalgisa (Vincenzo Bellini Norma), Rozyna (Gioacchino Rossini Cyrulik sewilski), Kompozytor (Richard Strauss Ariadna na Naxos), Orfeusz (Christoph Willibald Gluck Orfeusz i Eurydyka, wersja francuska), Nicklausse/Muza (Jacques Offenbach Opowieści Hoffmanna), Cherubino (Wolfgang Amadeusz Mozart Wesele Figara), Suzuki (Giacomo Puccini Madama Butterfly), Jadwiga (Stanisław Moniuszko Straszny dwór), Dorabella (Wolfgang Amadeusz Mozart Così fan tutte), Sylva (Imre Kálmán Księżniczka czardasza). Brała udział w licznych prapremierach i prawykonaniach, np. Olga Bo Marcina Błażewicza, Pizzicato Mateusza Bienia, Miłość do trzech pomarańczy Sergiusza Prokofiewa (polska prapremiera).
Na swoim koncie ma także współpracę z Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy oraz nieistniejącym już Gliwickim Teatrem Muzycznym.
Jest laureatką VI Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej (II miejsce), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Iuventus Canti na Słowacji (wyróżnienie) oraz finalistką I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi w Lublinie. W roku 2014 otrzymała Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” w kategorii „Mistrz i Uczeń” za Wybitne Działania na Rzecz Rozwoju i Promocji Kultury, co zaowocowało nagraniem płyty z duetami na sopran i mezzosopran pt. Per Due Donne. MEZZOeSOPRANO. W swoim dorobku fonograficznym posiada także pierwsze płytowe nagranie opery Stanisława Moniuszki Beata oraz Requiem Alfreda Schnittke. Uczestniczyła w wielu festiwalach muzycznych, m. in. Opera Rara (Kraków), Festiwalu Muzyki Polskiej (Kraków), Festiwalu im. Jana Kiepury (Krynica-Zdrój), Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamróz (Busko-Zdrój), Bydgoskiego Festiwalu Operowego, Festiwalu „Wawel o zmierzchu” (Kraków), Bologna Festival (Włochy), Festival de Wiltz (Luksemburg).
Adam Szerszeń od 2002 roku pracuje na Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1998 do 2002 roku był śpiewakiem zespołu Camerata Silesia. Od 2002 do 2005 roku był solistą Opery Śląskiej, następnie od 2003 do 2009 roku gościnnym solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, a od 2012 do 2015 solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2004 roku jest także gościnnym solistą Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, gdzie kreował pierwszoplanowe partie w siedmiu premierach i kilkudziesięciu spektaklach. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Od września 2015 roku jest solistą Opery Krakowskiej.
Artysta ma w swoim repertuarze 30 ról w następujących operach: Christoph Willibald Gluck Orfeo ed Euridice, Henry Purcell Dydona i Eneasz, Wolfgang Amadeus Mozart Cosi fan tutte, Georges Bizet Carmen, Giuseppe Verdi Aida, Traviata, Ernani,Don Carlos, Un ballo in mascera, I Due Foscari, Stiffelio, La forza del destino, Umberto Giordano Andrea Chénier, Piotr Czajkowski Dama pikowa, Eugeniusz Oniegin, Modest Musorgski Borys Godunow, Gicomo Puccini La Boheme, Madama Butterfly,Tosca, Stanisław Moniuszko Starszny dwór, Halka, Ludwig van Beethoven Fidelio, Karl Millöcker Bettelstudent, Béla Bartók Zamek Sinobrodego, Philip Glass The fall of house of Usher, Johann Strauss Die Fledermaus, Księżniczka Czardasza, Richard Wagner Tannhäuser.
Jego dorobek artystyczny to również dzieła oratoryjno-kantatowe, m. in. Ludwig van Beethoven IX Symfonia, Johannes Brahms Niemieckie Requiem, Joseph Haydn Stabat Mater, Stworzenie świata, Gabriel Faurée Requiem, Karol Szymanowski Stabat Mater, Henryk Mikołaj Górecki Beatus Vir, Jan Sebastian Bach Magnificat, Ich habe genung, Franz List Via Crucis, Giacomo Puccini Missa di Gloria, Ariel Ramírez Misa Criolla, Lili Boulanger Faust et Hélène, Sergiusz Rachmaninow Dzwony; cykle pieśni: Gustav Mahler Lieder eines fahrenden Gesellen, Kindertotenlieder, Johannes Brahms Vier ernste Gesange, Antonín Dvořák Pieśni cygańskie, Józef Świder Chamber Music, Tadeusz Baird 4 Sonety miłosne, Maurice Ravel 3 Pieśni Don Kichota do Dulcynei, Pieśni do słów Mallarmé. Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie, Japonii, Kuwejcie, Bahrajnie.