Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN

„Pajace” Ruggero Leoncavalla 6 stycznia na Play Kraków

„Pajace” Ruggero Leoncavalla 6 stycznia na Play Kraków

Zapraszamy Państwa do obejrzenia zarejestrowanego w marcu 2018 roku premierowego pokazu spektaklu „Pajace” Ruggero Leoncavalla, zrealizowanego przez Operę Krakowską.
Kierownictwo artystyczne nad inscenizacją „Pajaców” sprawowali Tomasz Tokarczyk (kierownictwo muzyczne), Włodzimierz Nurkowski (reżyseria) Anna Sekuła (scenografia i kostiumy), Violetta Suska (ruch sceniczny). W udostępnionym dla Państwa nagraniu video w głównych partiach wystąpili Iwona Socha (Nedda), Tomasz Kuk (Canio), Leszek Skrla (Tonio), Adam Sobierajski (Beppo) i Adam Szerszeń (Silvio). Spektakl będzie można obejrzeć 6 stycznia 2021 o godz. 18:30 na platformie Play Kraków. Poniżej link do transmisji:
Jeden z najważniejszych utworów w twórczym dorobku Ruggero Leoncavalla powstał w 1891 roku i od razu przyniósł kompozytorowi fenomenalny sukces. Premiera miała miejsce w mediolańskim Teatro dal Verme (1892) pod dyrekcją Artura Toscaniniego. Libretto napisał sam kompozytor, zapewniając, że jego treść zaczerpnął z prawdziwej historii o wędrownych komediantach z Montalgo Uffugo, opowiedzianej przez ojca – sędziego z Kalabrii. Jednak wątpiący w prawdziwość owego zapewnienia badacze przewertowali skrupulatnie sądowe dokumenty i afera, do jakiej udało im się dotrzeć znacząco różni się od tej z libretta „Pajaców”.

Dramma w II aktach z prologiem opowiada o niszczącej sile miłosnej żądzy i zazdrości. Kiedy to, co miało być teatralną fikcją staje się rzeczywistością, na oczach rozentuzjazmowanej początkowo publiczności dochodzi do okrutnej tragedii. „W tej operze mamy wszystko, co jest potrzebne do upichcenia dzieła: miłość spełnioną, miłość zawiedzioną i miłość odrzuconą. Zawiść, zemstę i zabójstwo. Jak w dobrej włoskiej kuchni: niewiele składników, ale pierwszorzędnej jakości, połączonych w prosty, a zarazem idealny sposób” – napisał Andrzej Kosowski w książce programowej wydanej na okoliczność premiery.