Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN

Panie Mrożek, zatańczymy sobie?

Panie Mrożek, zatańczymy sobie?

Jeden z najgłośniejszych dramatów w historii polskiej literatury przełożony na język opery. „Tango” Michała Dobrzyńskiego według dramatu Sławomira Mrożka kreśli niezwykle aktualny portret społeczeństwa w kryzysie tożsamości. Produkcja Warszawskiej Opery Kameralnej zagości na deskach naszego teatru już 19 i 20 listopada.
Wśród najwybitniejszych dramatów powojennej Polski bezspornie wymienimy „Tango” Sławomira Mrożka. Dzieło to, w swojej wieloznaczności i ponadczasowości, wydaje się wręcz wymarzonym fundamentem do eksperymentu z formą i konwencją – do stworzenia na jego bazie opery. Wyzwania tego podjął się uznany młody kompozytor Michał Dobrzyński, który napisał muzykę do opracowanego przez siebie libretta, opartego na pierwowzorze Mrożka. Prapremiera spektaklu odbyła się w 2017 roku w Warszawskiej Operze Kameralnej. Teraz operowa interpretacja „Tanga” zagości w Krakowie – 19 i 20 listopada produkcja WOK z udziałem Orkiestry Opery Krakowskiej pod kierownictwem Dyrektora prof. Piotra Sułkowskiego wybrzmi na naszej scenie. 29 listopada natomiast uświetni IX Dni Kultury Polskiej w Wilnie.

To już druga opera w katalogu Dobrzyńskiego oparta na utworze z kanonu polskiej literatury; w 2015 roku miała miejsce prapremiera jego „Operetki” na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza. Kompozytor był jednym z twórców młodego pokolenia wyłonionych przez Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego do prestiżowego programu „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi” w latach 2007-10 w ramach Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Dobrzyński jest też laureatem konkursów kompozytorskich i wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Do realizacji „Tanga” WOK zaprosiła Macieja Wojtyszkę; reżyser znał Mrożka osobiście, w latach 90. przygotował też krakowską prapremierę „Miłości na Krymie”.  Potencjał ma ten tekst ogromny, a jego muzyczność jest inspirująca – zaznacza Wojtyszko. – Sądzę, że pomysł, aby właśnie na bazie „Tanga” stworzyć polską operę, zasługuje na uznanie. Oto mamy mądry, przewrotny utwór literacki i myśli zawarte w słowach, które wręcz podpowiadają dźwięki, proszą, aby je usłyszeć. […] Michał Dobrzyński usłyszał. My wszyscy – pozostali współtwórcy tego wydarzenia – staraliśmy się jak najrzetelniej odczytać intencje obu autorów i z zaskoczeniem odnajdowaliśmy w muzyce kolejne zabawne, oryginalne i równocześnie wierne przesłaniu Mrożka harmonie.

Spektakl gościł już w Tallinie, gdzie zdobył uznanie środowiska muzycznego. Prof. Kristel Pappel, muzykolożka i krytyczka teatralna z  Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru mówiła: Moim zdaniem opera „Tango” Michała Dobrzyńskiego jest jedną z najlepszych nowych oper tego wieku, jakie dotychczas miałam możliwość wysłuchać. […] Właściwie jest to przykład literatury operowej porównywalnej do takich oper jak „Wozzeck” czy „Lulu” Albana Berga. Usłyszałam tu wielką tradycję muzyki polskiej, jak Lutosławski czy Penderecki, a sposób kształtowania linii wokalnej przypomina styl Ligetiego z lat sześćdziesiątych. Ale Dobrzyński tego stylu nie skopiował, lecz – dzięki różnorodnym środkom współczesnej techniki kompozytorskiej – ukształtował linię wokalną w sposób indywidualny i spójny.

Kierownictwo muzyczne nad warszawską produkcją sprawował brazylijski dyrygent José Maria Florêncio; natomiast spektakle w Krakowie i Wilnie poprowadzi Dyrektor Opery Krakowskiej prof. Piotr Sułkowski. Scenografia do spektaklu jest dziełem Katarzyny Gabrat-Szymańskiej, kostiumy stworzyła Wiganna Papina, zaś choreografię i ruch sceniczny opracował Jarosław Staniek. W rolach bohaterów dramatu Mrożka usłyszymy Jana Jakuba Monowida (Artur), Piotra Nowackiego (Edek), Karola Skwarę (Eugeniusz), Joannę Freszel (Eleonora), Marzannę Rudnicką (Eugenia), Piotra Płuskę (Stomil) i Aleksandrę Żakiewicz (Ala). Solistom towarzyszyć będą Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Orkiestra Opery Krakowskiej.