Podsumowanie sezonu 2020/2021
Podsumowanie sezonu 2020/2021
Spektaklem „Tosca” Giacomo Pucciniego zakończyliśmy 67. sezon artystyczny Opery Krakowskiej. Tytuł ten na stałe wpisał się w repertuar naszego Teatru, od lat niezawodnie przyciągając krakowską publiczność – było to już 122. i 123. przedstawienie! Ten symboliczny powrót do tego co znane to także wyraz nadziei na stały powrót do „normalności” w nadchodzących miesiącach. Jednakże sezon miniony – tak trudny dla instytucji kultury – nie był bezowocny. Zanim zwrócimy myśl ku planom na przyszłość, spójrzmy na chwilę wstecz, dokonując krótkiego podsumowania.
Premiery
Pierwszą premierą sezonu był „Otello” G. Verdiego w reżyserii Laco Adamika i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. To niekwestionowane arcydzieło opery seria zagościło na krakowskiej scenie po raz pierwszy – w wersji semi-staged, z wykorzystaniem symbolicznej roli świateł oraz skromnej scenografii. W wyniku obowiązujących ówcześnie obostrzeń związanych z pandemią COVID-19 premiera odbyła się w formie transmisji online; aby zachować wymagane odstępy między wykonawcami, Orkiestra zajęła miejsce na scenie wraz z Solistami, zaś Artyści Chóru zasiedli na widowni.
Kolejna premiera – „Così fan tutte” W. A. Mozarta pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka – odbyła się już z udziałem publiczności. To już trzeci tytuł w naszym repertuarze (po „Don Pasquale” i „Cyruliku sewilskim”), którego reżyserii podjął się Jerzy Stuhr. Krakowska inscenizacja mistrzowskiej komedii Mozarta i Da Pontego spotkała się z przychylnością zarówno publiczności, jak i krytyków – Jacek Marczyński pisał dla „Rzeczpospolitej”: „Zasadniczym walorem krakowskiego przedstawienia jest równowaga wszystkich elementów teatru operowego. […] Oglądając, jak sprawnie reżyser prowadzi śpiewaków w tej komedii (a to gatunek szczególnie trudny w operze), warto słuchać samego Mozarta i tego, jak Tomasz Tokarczyk prowadzi orkiestrę, przyspieszając bądź zwalniając tempo, by mogła wybrzmieć każda wokalna fraza.”
Kolejna premiera – „Così fan tutte” W. A. Mozarta pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka – odbyła się już z udziałem publiczności. To już trzeci tytuł w naszym repertuarze (po „Don Pasquale” i „Cyruliku sewilskim”), którego reżyserii podjął się Jerzy Stuhr. Krakowska inscenizacja mistrzowskiej komedii Mozarta i Da Pontego spotkała się z przychylnością zarówno publiczności, jak i krytyków – Jacek Marczyński pisał dla „Rzeczpospolitej”: „Zasadniczym walorem krakowskiego przedstawienia jest równowaga wszystkich elementów teatru operowego. […] Oglądając, jak sprawnie reżyser prowadzi śpiewaków w tej komedii (a to gatunek szczególnie trudny w operze), warto słuchać samego Mozarta i tego, jak Tomasz Tokarczyk prowadzi orkiestrę, przyspieszając bądź zwalniając tempo, by mogła wybrzmieć każda wokalna fraza.”
Wydarzenia online
Aby sprostać wyzwaniom stawianym przez pandemiczne obostrzenia i działać ku pokrzepieniu serc publiczności w tych niełatwych okolicznościach, część wydarzeń tego sezonu przenieśliśmy na platformę Play Kraków – w formie transmisji na żywo lub emisji zarejestrowanego wcześniej spektaklu. Za pośrednictwem platformy zaprezentowaliśmy łącznie 17 różnych wydarzeń. Poza grudniową premierą „Otella” były to m.in. Listopadowy wieczór z Operą oraz koncert specjalny z okazji Roku Beethovenowskiego „Urodziny Pana Ludwiga”. Dzięki transmisjom internetowym nasi Artyści byli gośćmi w domach publiczności także podczas Koncertu Bożonarodzeniowego. W iście szampański nastrój wprowadził nas Koncert Sylwestrowy pod hasłem „Kto śpiewa jest wolny!”. Widzowie mogli usłyszeć zróżnicowany program złożony z fragmentów dzieł wielu europejskich kompozytorów, takich jak W. A. Mozart, L. van Beethoven, Ch. Gounod, G. Puccini, G. Bizet, G. Rossini, G. Verdi, F. Lehár, V. Monti czy I. Albéniz. Na koniec nie mogło zabraknąć „Marsza Radetzky’ego” J. Straussa i… symbolicznej lampki szampana!
30 stycznia 2021 r., podczas transmisji live spektaklu „Baron cygański”, odbyło się wręczenie nagród VOX OPERA 2020 – laureatami zostali Jan Sady oraz firma Consultronix. Natomiast 29 marca, w pierwszą rocznicę śmierci wybitnego polskiego kompozytora Krzysztofa Pendereckiego, przypomnieliśmy jego pierwsze dzieło operowe – „Diabły z Loudun”. Jest to tytuł o szczególnym znaczeniu dla naszego teatru, bowiem jego premiera (w reżyserii Laco Adamika) miała miejsce 13 grudnia 2008 r. podczas uroczystego otwarcia nowej siedziby Opery Krakowskiej.
30 stycznia 2021 r., podczas transmisji live spektaklu „Baron cygański”, odbyło się wręczenie nagród VOX OPERA 2020 – laureatami zostali Jan Sady oraz firma Consultronix. Natomiast 29 marca, w pierwszą rocznicę śmierci wybitnego polskiego kompozytora Krzysztofa Pendereckiego, przypomnieliśmy jego pierwsze dzieło operowe – „Diabły z Loudun”. Jest to tytuł o szczególnym znaczeniu dla naszego teatru, bowiem jego premiera (w reżyserii Laco Adamika) miała miejsce 13 grudnia 2008 r. podczas uroczystego otwarcia nowej siedziby Opery Krakowskiej.
Wydarzenia z udziałem publiczności
Sezon rozpoczęliśmy mocnym akcentem – Koncertem Galowym pośród zabytkowych murów Ogrodu Muzeum Archeologicznego. Soliści, Chór i Orkiestra Opery pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka wykonali program złożony z fragmentów dobrze znanych krakowskiej publiczności operowych arcydzieł, m.in. „Wesela Figara” W. A. Mozarta, „Cyganerii” G. Pucciniego czy „Cyrulika sewilskiego” G. Rossiniego. Podniosłym „Te Deum” z „Toski” G. Pucciniego uczczono pamięć zmarłej w sierpniu wieloletniej Solistki naszego teatru, Moniki Swarowskiej-Walawskiej.
Dzięki poluzowaniu obostrzeń zdążyliśmy jeszcze spotkać się z widzami pod koniec karnawału, podczas koncertu „Nowy Rok w Wiedniu – Ostatki w Krakowie”. Oprócz fragmentów dzieł takich kompozytorów jak I. Kálmán, F. Lehár czy J. Strauss, bez których trudno wyobrazić sobie ostatkową swawolę, zabrzmiał także ustęp z „Così fan tutte” W. A. Mozarta, który rozbudził apetyty na marcową premierę.
Majowe ocieplenie przyniosło porę plenerów – w pięknej przestrzeni Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyły się koncerty „Mozart. La ci darem la mano” oraz „Chóry o zmierzchu”. Arie i ansamble z dobrze znanych publiczności Mozartowskich dzieł, m.in. „Wesela Figara”, „Don Giovanniego” i „Czarodziejskiego fletu”, oraz najsłynniejsze ustępy chóralne ze światowego repertuaru operowego wybrzmiały w otoczeniu kwitnących azalii, magnolii i rododendronów. Do najstarszego w Polsce ogrodu botanicznego powróciliśmy jeszcze w lipcu – tym razem z „Napojem miłosnym” G. Donizettiego.
Ostatni weekend czerwca tradycyjnie upłynął pod znakiem „Arii Oper Świata”. W tegorocznej edycji obok Solistów naszego teatru: Moniki Korybalskiej, Katarzyny Oleś-Blachy i Tomasza Kuka, wystąpił także światowej sławy baryton Artur Ruciński. Balet, Chór i Orkiestrę Opery poprowadził Tomasz Tokarczyk. Koncert zbiegł się z uroczystą galą z okazji stulecia dziennika „Rzeczpospolita”, w programie nie mogło więc zabraknąć ustępów z „Manru” – jedynego dzieła scenicznego Ignacego Jana Paderewskiego, inicjatora powstania pisma.
Dzięki poluzowaniu obostrzeń zdążyliśmy jeszcze spotkać się z widzami pod koniec karnawału, podczas koncertu „Nowy Rok w Wiedniu – Ostatki w Krakowie”. Oprócz fragmentów dzieł takich kompozytorów jak I. Kálmán, F. Lehár czy J. Strauss, bez których trudno wyobrazić sobie ostatkową swawolę, zabrzmiał także ustęp z „Così fan tutte” W. A. Mozarta, który rozbudził apetyty na marcową premierę.
Majowe ocieplenie przyniosło porę plenerów – w pięknej przestrzeni Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyły się koncerty „Mozart. La ci darem la mano” oraz „Chóry o zmierzchu”. Arie i ansamble z dobrze znanych publiczności Mozartowskich dzieł, m.in. „Wesela Figara”, „Don Giovanniego” i „Czarodziejskiego fletu”, oraz najsłynniejsze ustępy chóralne ze światowego repertuaru operowego wybrzmiały w otoczeniu kwitnących azalii, magnolii i rododendronów. Do najstarszego w Polsce ogrodu botanicznego powróciliśmy jeszcze w lipcu – tym razem z „Napojem miłosnym” G. Donizettiego.
Ostatni weekend czerwca tradycyjnie upłynął pod znakiem „Arii Oper Świata”. W tegorocznej edycji obok Solistów naszego teatru: Moniki Korybalskiej, Katarzyny Oleś-Blachy i Tomasza Kuka, wystąpił także światowej sławy baryton Artur Ruciński. Balet, Chór i Orkiestrę Opery poprowadził Tomasz Tokarczyk. Koncert zbiegł się z uroczystą galą z okazji stulecia dziennika „Rzeczpospolita”, w programie nie mogło więc zabraknąć ustępów z „Manru” – jedynego dzieła scenicznego Ignacego Jana Paderewskiego, inicjatora powstania pisma.
Edukacja
Z myślą o najmłodszych kontynuowaliśmy cykl „PORANKI w sieci” – w sezonie 2020/2021 zrealizowane zostały cztery odcinki cyklu prowadzonego przez Annę Adamus. Widzowie mogli poznać tajniki powstawania operowych kostiumów i charakteryzacji, pracy w Chórze Dziecięcym oraz kulisy zawodu śpiewaka. W czerwcu „Poranki” powróciły w wersji „na żywo”; uczestnicy spotkania mieli okazję zwiedzić siedzibę naszego teatru. W mijającym sezonie odbyło się także pięć spotkań z cyklu „Z muzyką od poczęcia” – warsztatów muzykoterapeutycznych dla kobiet w ciąży.
Inne wydarzenia
27 lutego, podczas koncertu „Wieczór w Operze” organizowanego przez Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w naszym teatrze wystąpili studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego tej uczelni; dla wielu z nich były to pierwsze kroki na operowej scenie. Młodym solistom towarzyszyła Orkiestra pod batutą Tomasza Tokarczyka.
9 marca otworzyliśmy wystawę „Mozart w Operze Krakowskiej”. Na operowej Antresoli pojawiły się kostiumy, archiwalne plakaty, afisze i fotografie z dawnych inscenizacji dzieł Mozarta wystawianych na krakowskiej scenie. Wystawę można było odwiedzać podczas antraktów spektakli i koncertów aż do końca sezonu.
Sezon zakończył się dla nas miłą informacją – Kapituła Konkursu XV Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury ogłosiła nominacje, z których trzy powędrowały do naszego teatru, zaś Laureatką Nagrody Specjalnej za całokształt twórczości została Zofia de Ines-Lewczuk. Nominacje otrzymali: Katarzyna Oleś-Blacha (w kategorii Najlepsza śpiewaczka operowa), Tomasz Kuk (w kategorii Najlepszy śpiewak operowy) oraz Piotr Suchodolski (w kategorii Najlepszy plakat teatralno-muzyczny). Na ogłoszenie wyników poczekamy jeszcze do 27 września.
Mamy wielką nadzieję, że następny sezon – w którym czekają nas m.in. światowa prapremiera opery „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej oraz odłożona w czasie (do trzech razy sztuka…) premiera operetki „Orfeusz w piekle” Jacquesa Offenbacha w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego – przebiegnie bez zakłóceń. Czekamy na moment, w którym ponownie spotkamy się z Państwem w gmachu przy Lubicz 48!
Rezerwacje i sprzedaż biletów na spektakle w nadchodzącym sezonie będą możliwe już od 23 sierpnia od g. 10.00 - zapraszamy do zapoznania się z repertuarem!
9 marca otworzyliśmy wystawę „Mozart w Operze Krakowskiej”. Na operowej Antresoli pojawiły się kostiumy, archiwalne plakaty, afisze i fotografie z dawnych inscenizacji dzieł Mozarta wystawianych na krakowskiej scenie. Wystawę można było odwiedzać podczas antraktów spektakli i koncertów aż do końca sezonu.
Sezon zakończył się dla nas miłą informacją – Kapituła Konkursu XV Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury ogłosiła nominacje, z których trzy powędrowały do naszego teatru, zaś Laureatką Nagrody Specjalnej za całokształt twórczości została Zofia de Ines-Lewczuk. Nominacje otrzymali: Katarzyna Oleś-Blacha (w kategorii Najlepsza śpiewaczka operowa), Tomasz Kuk (w kategorii Najlepszy śpiewak operowy) oraz Piotr Suchodolski (w kategorii Najlepszy plakat teatralno-muzyczny). Na ogłoszenie wyników poczekamy jeszcze do 27 września.
Mamy wielką nadzieję, że następny sezon – w którym czekają nas m.in. światowa prapremiera opery „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej oraz odłożona w czasie (do trzech razy sztuka…) premiera operetki „Orfeusz w piekle” Jacquesa Offenbacha w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego – przebiegnie bez zakłóceń. Czekamy na moment, w którym ponownie spotkamy się z Państwem w gmachu przy Lubicz 48!
Rezerwacje i sprzedaż biletów na spektakle w nadchodzącym sezonie będą możliwe już od 23 sierpnia od g. 10.00 - zapraszamy do zapoznania się z repertuarem!