Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Grafika promująca Letni Festiwal Opery Krakowskiej. Na granatowym tle zarys budynku opery i rzeźby Igora Mitoraja "Narodziny Erosa". Po lewej logotyp festiwalu i treść: "24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej. 3 czerwca - 16 lipca 2022".

Rusza 24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej (3 czerwca - 16 lipca 2022)

Rusza 24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej (3 czerwca - 16 lipca 2022)

Letni Festiwal Opery Krakowskiej powraca po pandemicznej przerwie.
Wyjątkowe spektakle i koncerty zobaczymy m.in. w gmachu przy ul. Lubicz, Ogrodzie Botanicznym UJ i Bazylice na Skałce.
Jubileusz niezwykłego duetu
Tegoroczna, 24. edycja Festiwalu celebruje bogaty dorobek wybitnego duetu realizatorów, obchodzących obecnie 50-lecie pracy artystycznej – reżysera Laco Adamika oraz scenografki Barbary Kędzierskiej, od lat związanych z naszym Teatrem. Spektakle stworzone przez nich dla krakowskiej sceny cieszą się uznaniem krytyków i niesłabnącą popularnością wśród widzów, o czym świadczy wieloletnia obecność owych tytułów na afiszu.
Festiwal inauguruje jedno z największych arcydzieł opery buffa – „Wesele Figara” W.A. Mozarta (3 i 5 czerwca). Spektaklowi – po raz pierwszy w Krakowie – towarzyszyć będzie poetycki przekład libretta autorstwa Stanisława Barańczaka. W gmachu Opery zobaczymy także „Carmen” G. Bizeta (10 i 12 czerwca), „Toskę” G. Pucciniego (15 czerwca) czy „Trubadura” G. Verdiego (28 i 30 czerwca) – z udziałem Mikołaja Zalasińskiego w roli Hrabiego di Luny, w inscenizacji stworzonej specjalnie na okoliczność Festiwalu. „Strasznym dworem” S. Moniuszki (19 czerwca) uczcimy kolejnego Jubilata – spektakl poprowadzi maestro Tadeusz Kozłowski, który również obchodzi obecnie 50 lat pracy artystycznej.
"Te Deum Laudamus" na Skałce
Szczególne miejsce w repertuarze Festiwalu zajmie koncert „Te Deum Laudamus” (24 czerwca) na dziedzińcu Bazyliki św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika na Skałce, wpisujący się w obchody 550 lat nieprzerwanej obecności oo. paulinów w tym wyjątkowym miejscu. W programie znajdą się m.in. słynne fragmenty operowe nawiązujące do muzyki sakralnej (jak chociażby Te Deum z „Toski” czy Regina Coeli z „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascagniego), ale i fragmenty o charakterze modlitewnym niezwiązane z katolicką liturgią (m.in. „Casta diva” z „Normy” V. Belliniego, „Va, pensiero” z „Nabucco” G. Verdiego). Wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Tomasz Kuk i Adam Szerszeń; towarzyszyć im będą Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Patronat honorowy nad koncertem objął marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski.
Opera w Ogrodzie Botanicznym
Malownicza sceneria Ogrodu Botanicznego UJ będzie tłem perypetii bohaterów „Barona cygańskiego” (2 i 3 lipca), jednej z najsłynniejszych operetek J. Straussa II. W spektaklach wystąpią m.in. Iwona Socha (Saffi), Adam Sobierajski (Sandor), Jarosław Bielecki (Ottokar) i Katarzyna Oleś-Blacha (Arsena). Tydzień później (8 i 9 lipca) zachłyśniemy się pełnią lata i radością życia, oglądając taneczno-muzyczne widowisko „Carmina Burana” C. Orffa w inscenizacji Bogusława Nowaka i choreografii Emila Wesołowskiego, które od swej premiery w 2013 roku budzi niesłabnący zachwyt publiczności i krytyków. „Emilowi Wesołowskiemu udało się wyczarować widowisko pełne życia, ruchu, tętniące namiętnością, radością samego istnienia. Oczywiście, te wszystkie emocje narzucała muzyka Orffa”, pisała redaktor Anna Woźniakowska dla portalu Polska Muza.
A na koniec... premiera!
24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej zwieńczy… premiera. Po raz pierwszy w Krakowie zobaczymy realizację jednoaktowego singspielu W.A. Mozarta „Dyrektor teatru” (15 i 16 lipca), przedstawiającego perypetie impresaria, kompletującego zespół artystyczny nowego teatru. Spektakl wyreżyseruje Beata Redo-Dobber według pomysłu inscenizacyjnego Bogusława Nowaka; kierownictwo muzyczne obejmie Tomasz Tokarczyk, zaś scenografię i kostiumy opracuje Ryszard Melliwa.


Festiwalowi towarzyszy wystawa „Opera – cytaty”, która prezentuje wybór fotografii z najgłośniejszych spektakli Opery Krakowskiej wystawianych w obecnej siedzibie instytucji. Ekspozycja pozwoli prześledzić historię gmachu przy ul. Lubicz – od inscenizacji „Diabłów z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego (2008) zrealizowanej przez Laco Adamika (reżyseria), Andrzeja Straszyńskiego (kierownictwo muzyczne) i Barbarę Kędzierską (scenografia) po tegoroczną realizację „Turandot” G. Pucciniego w reżyserii Karoliny Sofulak i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka.

Repertuar 24. Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej

Patroni medialni 24. Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej