
Balet
Igraszki miłosne Carmen
Georges Bizet, Rodion Shchedrin, Manuel de Falla
Jacek Tyski
Joachim Kołpanowicz
Joachim Kołpanowicz
1
godzina
35
minut
Dostępne terminy
data
godzina
miejsce
informacje
bilety
14
lutego
18:30,
piątek
14
lutego,
piątek
18:30
Duża Scena
15
lutego
18:30,
sobota
15
lutego,
sobota
18:30
Duża Scena
szczegóły
informacje
czas trwania
1
godzina
35
minut
|
1
przerwa
kompozytor
Georges Bizet, Rodion Shchedrin, Manuel de Falla
premiera w Operze Krakowskiej
07.06.2024
opis
„Igraszki miłosne Carmen” to balet, bazujący na tańcu współczesnym z elementami tańca klasycznego. Spektakl podzielony jest na dwie części. Motywem przewodnim pierwszej jest muzyka Manuela de Falli El Amor Brujo. Widzowie poznają historię dzieciństwa Carmen, wzbogaconą opowieścią o burzliwych relacjach z matką i śmierci ojca. Część ta kończy się ślubem Carmen z Don Jose, który zostaje powołany do wojska.
Druga część „Carmen Suita”, skomponowana na kanwie popularnej opery "Carmen" G. Bizeta przez Rodiona Shchedrina, rozpoczyna się od wędrówki wojska i podróży. Dorosła Carmen zakochuje się w Escamillo, pomimo wcześniejszej relacji z Don Jose. W obliczu zdrady i ogromnej zazdrości Don Jose zabija Carmen, a także dezerteruje z wojska. Rozpoczyna się pogoń za dezerterem, którego na samym końcu udaje się schwytać i wymierzyć mu karę. W tle widzowie mogą obserwować niespełnioną miłość Micaelli do Don Jose, która stanowi uzupełnienie całej historii. Spektakl kończy się paralelą, w której symboliczną rolę odgrywa odchodzące wojsko: ukazuje zarówno koniec życia, jak i zamknięcie pewnego etapu.
plakat

autor plakatu
Marzena Mysłek
realizatorzy i obsada
realizatorzy
REŻYSERIA, CHOREOGRAFIA | JACEK TYSKI
KIEROWNICTWO MUZYCZNE | JOACHIM KOŁPANOWICZ
SCENOGRAFIA | STEFANIA CHIARELLI
KOSTIUMY| MARTA KONCEWOJ
REŻYSERIA ŚWIATŁA | PAWEŁ MURLIK
PROJEKCJA | PIOTR BEDNARCZYK
ASYSTENT CHOREOGRAFA | GABRIELA KUBACKA
ASYSTENT CHOREOGRAFA, WSPÓŁPRACA | RAFAEL RIVERO HERVIS
ASYSTENT SCENOGRAFA | ADAM MYŚLIŃSKI
INSPICJENT | JUSTYNA JAROCKA-LEJZAK, MATEUSZ MAKSELON
KIEROWNICTWO MUZYCZNE | JOACHIM KOŁPANOWICZ
SCENOGRAFIA | STEFANIA CHIARELLI
KOSTIUMY| MARTA KONCEWOJ
REŻYSERIA ŚWIATŁA | PAWEŁ MURLIK
PROJEKCJA | PIOTR BEDNARCZYK
ASYSTENT CHOREOGRAFA | GABRIELA KUBACKA
ASYSTENT CHOREOGRAFA, WSPÓŁPRACA | RAFAEL RIVERO HERVIS
ASYSTENT SCENOGRAFA | ADAM MYŚLIŃSKI
INSPICJENT | JUSTYNA JAROCKA-LEJZAK, MATEUSZ MAKSELON
obsada
Akt I
CARMEN | Malika Tokkozhina (14, 15 II), Agnieszka Chlebowska
CARMEN MAŁA | Katarzyna Kocyk, Aleksandra Stradomska
MATKA | Anastasiya Krasouskaya (14, 15 II), Bożena Kowalska
OJCIEC | Yauheni Yatskevich (14, 15 II), Andrea Denei
JOSÉ | Andrzej Malinowski (14, 15 II), Yauheni Raukuts
PRZYJACIÓŁKI | Paulina Cisłowska (14, 15 II), Julia Galambos (14, 15 II), Sofia Manca, Sara Amoroso
TRZECH KOCHANKÓW | Javier Arés Cabeza (14, 15 II), Andrea Denei (14, 15 II), Andrea Zulian (14, 15 II), Filippo Penco, Matheus Tertuliano
ZESPÓŁ
PANIE
Sara Amoroso, Agnieszka Chlebowska, Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Iyo Hataishi, Sofia Manca (14, 15 II), Bożena Kowalska (14, 15 II), Anastasiya Krasouskaya, Mizuki Kurosawa, Agata Steinke-Wojtala (14, 15 II), Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska (14, 15 II)
PANOWIE
Javier Arés Cabeza, Andrea Denei, Filippo Penco (14, 15 II), Yauheni Raukuts (14, 15 II), Matheus Tertuliano (14, 15 II), Yauheni Yatskevich, Flavio Valentino (14, 15 II), Andrea Zulian
MEZZOSOPRAN | Anna Lubańska, Ewa Menaszek (14, 15 II)
Akt II
CARMEN | Malika Tokkozhina (14, 15 II), Agnieszka Chlebowska
JOSÉ | Andrzej Malinowski (14, 15 II), Yauheni Raukuts
MICAELLA | Mariana Morfin-Sanchez (14, 15 II), Teresa Żurowska
PORUCZNIK | Javier Arés Cabeza (14, 15 II), Andrea Zulian
ESCAMILLO | Yauheni Raukuts (14, 15 II), Andrea Denei
ZESPÓŁ
PANIE
Sara Amoroso, Agnieszka Chlebowska, Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Iyo Hataishi, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Mizuki Kurosawa, Sofia Manca, Mariana Morfin-Sanchez, Agata Steinke-Wojtala, Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska
PANOWIE
Javier Arés Cabeza, Andrea Denei, Filippo Penco, Yauheni Raukuts, Matheus Tertuliano, Flavio Valentino, Yauheni Yatskevich, Andrea Zulian
BALET I ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ
DYRYGENT | JOACHIM KOŁPANOWICZ
CARMEN | Malika Tokkozhina (14, 15 II), Agnieszka Chlebowska
CARMEN MAŁA | Katarzyna Kocyk, Aleksandra Stradomska
MATKA | Anastasiya Krasouskaya (14, 15 II), Bożena Kowalska
OJCIEC | Yauheni Yatskevich (14, 15 II), Andrea Denei
JOSÉ | Andrzej Malinowski (14, 15 II), Yauheni Raukuts
PRZYJACIÓŁKI | Paulina Cisłowska (14, 15 II), Julia Galambos (14, 15 II), Sofia Manca, Sara Amoroso
TRZECH KOCHANKÓW | Javier Arés Cabeza (14, 15 II), Andrea Denei (14, 15 II), Andrea Zulian (14, 15 II), Filippo Penco, Matheus Tertuliano
ZESPÓŁ
PANIE
Sara Amoroso, Agnieszka Chlebowska, Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Iyo Hataishi, Sofia Manca (14, 15 II), Bożena Kowalska (14, 15 II), Anastasiya Krasouskaya, Mizuki Kurosawa, Agata Steinke-Wojtala (14, 15 II), Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska (14, 15 II)
PANOWIE
Javier Arés Cabeza, Andrea Denei, Filippo Penco (14, 15 II), Yauheni Raukuts (14, 15 II), Matheus Tertuliano (14, 15 II), Yauheni Yatskevich, Flavio Valentino (14, 15 II), Andrea Zulian
MEZZOSOPRAN | Anna Lubańska, Ewa Menaszek (14, 15 II)
Akt II
CARMEN | Malika Tokkozhina (14, 15 II), Agnieszka Chlebowska
JOSÉ | Andrzej Malinowski (14, 15 II), Yauheni Raukuts
MICAELLA | Mariana Morfin-Sanchez (14, 15 II), Teresa Żurowska
PORUCZNIK | Javier Arés Cabeza (14, 15 II), Andrea Zulian
ESCAMILLO | Yauheni Raukuts (14, 15 II), Andrea Denei
ZESPÓŁ
PANIE
Sara Amoroso, Agnieszka Chlebowska, Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Iyo Hataishi, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Mizuki Kurosawa, Sofia Manca, Mariana Morfin-Sanchez, Agata Steinke-Wojtala, Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska
PANOWIE
Javier Arés Cabeza, Andrea Denei, Filippo Penco, Yauheni Raukuts, Matheus Tertuliano, Flavio Valentino, Yauheni Yatskevich, Andrea Zulian
BALET I ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ
DYRYGENT | JOACHIM KOŁPANOWICZ
bilety
Kategoria S - 2024/2025
miejsca I
Loża Marszałkowska
160 zł
miejsca II
Amfiteatr rzędy IV-IX
120 zł
miejsca III
Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
100 zł
miejsca IV
Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa
70 zł
miejsca V
Balkon rzędy I-II
60 zł
miejsca VI
Balkon rzędy III-IV
50 zł
W tej kategorii:
Bona Sforza, Cyrulik sewilski, Don Pasquale, Dziadek do orzechów, Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69, Madama Butterfly, Igraszki Miłosne Carmen, Nowa Opowieść Wigilijna, Pan Twardowski, Straszny Dwór, Wanda, Zemsta nietoperza
Bona Sforza, Cyrulik sewilski, Don Pasquale, Dziadek do orzechów, Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69, Madama Butterfly, Igraszki Miłosne Carmen, Nowa Opowieść Wigilijna, Pan Twardowski, Straszny Dwór, Wanda, Zemsta nietoperza
recenzje
Anna Woźniakowska, Anna o muzyce, 9.06.2024
Nowy balet na scenie Opery Krakowskiej ogląda się z przyjemnością. Funkcjonalna, ładna kolorystycznie scenografia jest dziełem Stefanii Chiarelli. Równie barwne kostiumy zaprojektowała Marta Koncewoj. Projektantka jest również solistką Polskiego Baletu Narodowego, więc wie, jak ubrać artystów baletu by dodać im urody a nie krępować ruchów.
Choreografia Jacka Tyskiego łączy taniec współczesny z klasyką dając artystom szerokie pole do wyrażania dramatycznej ekspresji. Pięknie z tych możliwości skorzystali protagoniści: Malika Tokkozhina w roli Carmen, Fabian von Lindern jako Jose, Marianna Morfin-Sanchez – Micaela i Yauheni Raukuts tańczący Escamilla. Ciekawe postaci stworzyli Anastasiya Krasouskaya i Maciej Pluskowski w rolach rodziców Carmen, a także Javier Ares Cabeza jako Porucznik. Ale podkreślić trzeba wyrównany i dobry poziom wszystkich artystów baletu, którzy stworzyli wspólnie interesujący, a chwilami poruszający spektakl. Mnie poruszył miłosny, przesycony uczuciem, taniec Carmen i Josego jakże różny w wyrazie od pełnego namiętności duetu tejże Carmen i Escamilla. Swe pierwsze kroki w „dorosłym” spektaklu dobrze stawiała Katarzyna Kocyk jako mała Carmen.
Najciekawsze w tym spektaklu było jednak dla mnie nie to, co działo się na scenie, ale to, co rozgrywało się w kanale. Chyba po raz pierwszy bowiem oglądałam i słuchałam Joachima Kołpanowicza, który przygotował muzycznie i poprowadził spektakl. Absolwent krakowskiej uczelni muzycznej jest dyrygentem, teoretykiem muzyki, pianista i kameralistą. Jego wszechstronne wykształcenie, operowa praktyka (na co dzień jest korepetytorem solistów w Operze Krakowskiej, a jako dyrygent współpracował m.in. z TWON), a przede wszystkim wielka wrażliwość muzyczna sprawiły że dopracowany i „dosłuchany” był każdy element partytury. Dyrygent bardzo dobrze współpracował z tancerzami, orkiestra stanowiła z nimi jedność. Bardzo dobrze też pokreślony został „hiszpański” charakter interpretowanej muzyki.
Reportaż. Igraszki miłosne Carmen
Reportaż z przygotowań do premiery spektaklu baletowego "Igraszki miłosne Carmen".
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/