Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Balet

Igraszki miłosne Carmen

Georges Bizet, Rodion Shchedrin, Manuel de Falla
Jacek Tyski
Joachim Kołpanowicz
1 godzina 35 minut

Dostępne terminy

data
godzina
miejsce
informacje
bilety
14 lutego 18:30, piątek
14 lutego, piątek
18:30
Duża Scena
15 lutego 18:30, sobota
15 lutego, sobota
18:30
Duża Scena

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

czas trwania
1 godzina 35 minut | 1 przerwa
kompozytor
Georges Bizet, Rodion Shchedrin, Manuel de Falla
premiera w Operze Krakowskiej
07.06.2024
opis
„Igraszki miłosne Carmen” to balet, bazujący na tańcu współczesnym z elementami tańca klasycznego. Spektakl podzielony jest na dwie części. Motywem przewodnim pierwszej jest muzyka Manuela de Falli El Amor Brujo. Widzowie poznają historię dzieciństwa Carmen, wzbogaconą opowieścią o burzliwych relacjach z matką i śmierci ojca. Część ta kończy się ślubem Carmen z Don Jose, który zostaje powołany do wojska.

Druga część „Carmen Suita”, skomponowana na kanwie popularnej opery "Carmen" G. Bizeta przez Rodiona Shchedrina, rozpoczyna się od wędrówki wojska i podróży. Dorosła Carmen zakochuje się w Escamillo, pomimo wcześniejszej relacji z Don Jose. W obliczu zdrady i ogromnej zazdrości Don Jose zabija Carmen, a także dezerteruje z wojska. Rozpoczyna się pogoń za dezerterem, którego na samym końcu udaje się schwytać i wymierzyć mu karę. W tle widzowie mogą obserwować niespełnioną miłość Micaelli do Don Jose, która stanowi uzupełnienie całej historii. Spektakl kończy się paralelą, w której symboliczną rolę odgrywa odchodzące wojsko: ukazuje zarówno koniec życia, jak i zamknięcie pewnego etapu.

plakat T_DETAILS_SHOW_MORE

autor plakatu
Marzena Mysłek

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
REŻYSERIA, CHOREOGRAFIA | JACEK TYSKI

KIEROWNICTWO MUZYCZNE | JOACHIM KOŁPANOWICZ

SCENOGRAFIA | STEFANIA CHIARELLI 

KOSTIUMY| MARTA  KONCEWOJ 

REŻYSERIA ŚWIATŁA | PAWEŁ MURLIK

PROJEKCJA | PIOTR BEDNARCZYK

ASYSTENT CHOREOGRAFA | GABRIELA KUBACKA

ASYSTENT CHOREOGRAFA, WSPÓŁPRACA | RAFAEL RIVERO HERVIS

ASYSTENT SCENOGRAFA | ADAM MYŚLIŃSKI

INSPICJENT | JUSTYNA JAROCKA-LEJZAK, MATEUSZ MAKSELON
obsada
Akt I

CARMEN | Malika Tokkozhina (14, 15 II), Agnieszka Chlebowska 

CARMEN MAŁA | Katarzyna Kocyk, Aleksandra Stradomska

MATKA | Anastasiya Krasouskaya (14, 15 II), Bożena Kowalska

OJCIEC | Yauheni Yatskevich (14, 15 II), Andrea Denei 

JOSÉ |  Andrzej Malinowski (14, 15 II), Yauheni Raukuts

PRZYJACIÓŁKI | Paulina Cisłowska (14, 15 II), Julia Galambos (14, 15 II), Sofia Manca, Sara Amoroso

TRZECH KOCHANKÓW | Javier Arés Cabeza (14, 15 II), Andrea Denei (14, 15 II), Andrea Zulian (14, 15 II), Filippo Penco, Matheus Tertuliano

ZESPÓŁ

PANIE
Sara Amoroso, Agnieszka Chlebowska, Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Iyo Hataishi, Sofia Manca (14, 15 II), Bożena Kowalska (14, 15 II), Anastasiya Krasouskaya, Mizuki Kurosawa, Agata Steinke-Wojtala (14, 15 II), Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska (14, 15 II)

PANOWIE
Javier Arés Cabeza, Andrea Denei, Filippo Penco (14, 15 II), Yauheni Raukuts (14, 15 II), Matheus Tertuliano (14, 15 II), Yauheni Yatskevich, Flavio Valentino (14, 15 II), Andrea Zulian

MEZZOSOPRAN | Anna Lubańska, Ewa Menaszek (14, 15 II)


Akt II 

CARMEN | Malika Tokkozhina (14, 15 II), Agnieszka Chlebowska 

JOSÉ | Andrzej Malinowski (14, 15 II), Yauheni Raukuts

MICAELLA | Mariana Morfin-Sanchez (14, 15 II), Teresa Żurowska

PORUCZNIK | Javier Arés Cabeza (14, 15 II), Andrea Zulian 

ESCAMILLO | Yauheni Raukuts (14, 15 II), Andrea Denei

ZESPÓŁ

PANIE
Sara Amoroso, Agnieszka Chlebowska, Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Iyo Hataishi, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Mizuki Kurosawa, Sofia Manca, Mariana Morfin-Sanchez, Agata Steinke-Wojtala, Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska

PANOWIE
Javier Arés Cabeza, Andrea Denei, Filippo Penco, Yauheni Raukuts, Matheus Tertuliano, Flavio Valentino, Yauheni Yatskevich, Andrea Zulian

BALET I ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ
DYRYGENT | JOACHIM KOŁPANOWICZ

bilety T_DETAILS_SHOW_MORE

Kategoria S - 2024/2025
miejsca I Loża Marszałkowska
160 zł
miejsca II Amfiteatr rzędy IV-IX
120 zł
miejsca III Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
100 zł
miejsca IV Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa
70 zł
miejsca V Balkon rzędy I-II
60 zł
miejsca VI Balkon rzędy III-IV
50 zł
W tej kategorii:
Bona Sforza, Cyrulik sewilski, Don Pasquale, Dziadek do orzechów, Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69, Madama Butterfly, Igraszki Miłosne Carmen, Nowa Opowieść Wigilijna, Pan Twardowski, Straszny Dwór, Wanda, Zemsta nietoperza

recenzje T_DETAILS_SHOW_MORE

Anna Woźniakowska, Anna o muzyce, 9.06.2024
Nowy balet na scenie Opery Krakowskiej ogląda się z przyjemnością. Funkcjonalna, ładna kolorystycznie scenografia jest dziełem Stefanii Chiarelli. Równie barwne kostiumy zaprojektowała Marta Koncewoj. Projektantka jest również solistką Polskiego Baletu Narodowego, więc wie, jak ubrać artystów baletu by dodać im urody a nie krępować ruchów.
Choreografia Jacka Tyskiego łączy taniec współczesny z klasyką dając artystom szerokie pole do wyrażania dramatycznej ekspresji. Pięknie z tych możliwości skorzystali protagoniści: Malika Tokkozhina w roli Carmen, Fabian von Lindern jako Jose, Marianna Morfin-Sanchez – Micaela i Yauheni Raukuts tańczący Escamilla. Ciekawe postaci stworzyli Anastasiya Krasouskaya i Maciej Pluskowski w rolach rodziców Carmen, a także Javier Ares Cabeza jako Porucznik. Ale podkreślić trzeba wyrównany i dobry poziom wszystkich artystów baletu, którzy stworzyli wspólnie interesujący, a chwilami poruszający spektakl. Mnie poruszył miłosny, przesycony uczuciem, taniec Carmen i Josego jakże różny w wyrazie od pełnego namiętności duetu tejże Carmen i Escamilla. Swe pierwsze kroki w „dorosłym” spektaklu dobrze stawiała Katarzyna Kocyk jako mała Carmen.
Najciekawsze w tym spektaklu było jednak dla mnie nie to, co działo się na scenie, ale to, co rozgrywało się w kanale. Chyba po raz pierwszy bowiem oglądałam i słuchałam Joachima Kołpanowicza, który przygotował muzycznie i poprowadził spektakl. Absolwent krakowskiej uczelni muzycznej jest dyrygentem, teoretykiem muzyki, pianista i kameralistą. Jego wszechstronne wykształcenie, operowa praktyka (na co dzień jest korepetytorem solistów w Operze Krakowskiej, a jako dyrygent współpracował m.in. z TWON), a przede wszystkim wielka wrażliwość muzyczna sprawiły że dopracowany i „dosłuchany” był każdy element partytury. Dyrygent bardzo dobrze współpracował z tancerzami, orkiestra stanowiła z nimi jedność. Bardzo dobrze też pokreślony został „hiszpański” charakter interpretowanej muzyki.
pełna recenzja T_DETAILS_SHOW_MORE

Reportaż. Igraszki miłosne Carmen

Reportaż z przygotowań do premiery spektaklu baletowego "Igraszki miłosne Carmen".

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

nadchodzące spektakle z tego gatunku