
Balet
Sen nocy letniej
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Giorgio Madia
Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Marcin Nałęcz-Niesiołowski
1
godzina
30
minut
szczegóły
informacje
czas trwania
1
godzina
30
minut
kompozytor
Felix Mendelssohn-Bartholdy
premiera w Operze Krakowskiej
25.10.2019
opis
Twórczość Szekspira była niejednokrotnie źródłem inspiracji kompozytorów. „Snem nocy letniej” zachwycił się 17-letni Mendelssohn do tego stopnia, iż stworzył swoją sławną „Uwerturę koncertową” do szekspirowskiej komedii, a kilkanaście lat później, na zamówienie króla pruskiego, muzykę do całego dzieła, w tym tak rozpoznawalne części, jak „Scherzo” czy „Marsz weselny”. Melodyjna, lekka, liryczna, romantycznie nastrojowa, z mocno zaznaczoną fantastyką muzyka Mendelssohna stała się z kolei natchnieniem dla choreografów. „Sen nocy letniej” miał wiele wersji baletowych, ich twórcami byli tak sławni, jak: M. Petipa, M. Fokin czy G. Balanchine. W Polsce mogliśmy zobaczyć balet Johna Neumeiera, stworzony dla Staatsoper w Hamburgu (1977), który wystawił w 2013 r. Polski Balet Narodowy. Twórcą Snu nocy letniej na naszej scenie jest włoski choreograf Giorgio Madia, znany krakowskiej publiczności jako autor baletowej wersji „Kopciuszka” (2010) i baletu-opery „Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka (2013).
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
plakat

autor plakatu
Luigi Scoglio
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Reżyseria, choreografia, reżyseria światła: Giorgio Madia
Kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia i kostiumy: Alexander J. Mudlagk
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel, Joanna Wójtowicz, Janusz Wierzgacz
Asystenci choreografa: Duilio Ingraffia, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Marek Fiertek
Asystent kierownika muzycznego: Joachim Kołpanowicz
Asystentka scenografa i kostiumografa: Agata Pinkosz
Inspicjenci: Mateusz Makselon, Agnieszka Sztencel
Kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia i kostiumy: Alexander J. Mudlagk
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel, Joanna Wójtowicz, Janusz Wierzgacz
Asystenci choreografa: Duilio Ingraffia, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Marek Fiertek
Asystent kierownika muzycznego: Joachim Kołpanowicz
Asystentka scenografa i kostiumografa: Agata Pinkosz
Inspicjenci: Mateusz Makselon, Agnieszka Sztencel
obsada
PUK | Gabriele Togni
OBERON/ TEZEUSZ | Oleg Eromkin
TYTANIA/ HIPOLITA | Gabriela Kubacka
HERMIA | Malika Tokkozhina
LIZANDER | Dzmitry Prokharau
HELENA | Mizuki Kurosawa
DEMETRIUSZ | Yauheni Yatskevich
BOTTOM | Maciej Pluskowski
CHŁOPIEC INDYJSKI | Zofia Marciniak (4.11, 6.11), Maja Marcisz (5.11)
Elfy:
Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Sofia Manca, Mariana Morfin-Sanchez, Dina Ratoń, Agata Steinke-Wojtala, Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska, Alex Fehr, Andrei Kryshchanovich, Maciej Pluskowski, Yauheni Raukuts, Vadzim Trukhan, Fabian von Lindern, Andrea Zulian, Adam Mośko
Śpiewacy:
ELF I | Iwona Socha (4.11), Paula Maciołek (5.11, 6.11)
ELF II | Monika Korybalska (4.11, 6.11), Ewa Menaszek (5.11)
Aktorzy:
Quince | Michał Kutnik
Snug | Rafał Kuźma
Starveling | Roland Rajzer
Flute | Jacek Wróbel (4.11, 6.11), Alan Bochnak (5.11)
Snout | Rafał Piętka-Wodyński
ORKIESTRA, STUDIO BALETOWE i CHÓR ŻEŃSKI OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
OBERON/ TEZEUSZ | Oleg Eromkin
TYTANIA/ HIPOLITA | Gabriela Kubacka
HERMIA | Malika Tokkozhina
LIZANDER | Dzmitry Prokharau
HELENA | Mizuki Kurosawa
DEMETRIUSZ | Yauheni Yatskevich
BOTTOM | Maciej Pluskowski
CHŁOPIEC INDYJSKI | Zofia Marciniak (4.11, 6.11), Maja Marcisz (5.11)
Elfy:
Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Sofia Manca, Mariana Morfin-Sanchez, Dina Ratoń, Agata Steinke-Wojtala, Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska, Alex Fehr, Andrei Kryshchanovich, Maciej Pluskowski, Yauheni Raukuts, Vadzim Trukhan, Fabian von Lindern, Andrea Zulian, Adam Mośko
Śpiewacy:
ELF I | Iwona Socha (4.11), Paula Maciołek (5.11, 6.11)
ELF II | Monika Korybalska (4.11, 6.11), Ewa Menaszek (5.11)
Aktorzy:
Quince | Michał Kutnik
Snug | Rafał Kuźma
Starveling | Roland Rajzer
Flute | Jacek Wróbel (4.11, 6.11), Alan Bochnak (5.11)
Snout | Rafał Piętka-Wodyński
ORKIESTRA, STUDIO BALETOWE i CHÓR ŻEŃSKI OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
bilety
Kategoria A
miejsca I
Loża Marszałkowska
140 zł
miejsca II
Amfiteatr rzędy IV-IX
95 zł
miejsca III
Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
75 zł
miejsca IV
Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV;
Loże boczne Prawa i Lewa (piętro);
Balkon rzędy I-II
45 zł
miejsca V
Balkon rzędy III-IV
35 zł
libretto
Tezeusz i Hipolita planują zaślubiny Hermii i Demetriusza, które mają się odbyć już za cztery dni, jednakże Hermia jest zakochana w Lizandrze. Demetriusz owszem kocha Hermię, ale sam jest obiektem westchnień jej przyjaciółki imieniem Helena. Tezeusz tymczasem przyzywa Petera Quince*, aby dla uświetnienia uroczystości weselnej przygotował wraz z grupą aktorów-amatorów spektakl „O Pyramie i Tysbe”. W roli głównej zostaje obsadzony Nick Bottom**, który okazuje się aktorem wręcz beznadziejnym. Zdegustowany okropną grą Bottoma, duszek Puk przemienia jego głowę w ośli łeb.
Lizander i Hermia, by nie dopuścić do jej ślubu z Demetriuszem, postanawiają uciec i ze swego planu zwierzają się Helenie, która próbując rozpaczliwie zyskać miłość Demetriusza, decyduje się wyjawić mu spisek kochanków.
Helena zasypia i we śnie znajduje się w czarodziejskim lesie, w którym Hipolita i Tezeusz przemieniają się w parę kochanków – królową elfów Tytanię i króla elfów Oberona. Przybycie tajemniczego chłopca z dalekich Indii wprowadza zamęt w pożycie pary królewskiej, Tytania bowiem pragnie zawłaszczyć go dla własnej rozrywki. Oberon, również zafascynowany przybyszem, spiera się z Tytanią o pieczę nad chłopcem.
Oberon wysyła swego psotnego błazna Puka, aby odnalazł Kwiat, którego pyłek sprawia, że posypana nim osoba zakocha się w pierwszym stworzeniu, które zobaczy po przebudzeniu. Kiedy Tytania zapada w sen, Puk prószy jej oczy miłosnym pyłkiem.
Bottom, nieświadom swej przemiany, przemierzając las budzi Tytanię, która natychmiast się w nim zakochuje. Królowa bez oporu oddaje chłopca Oberonowi, ponieważ sama nie widzi już świata poza Bottomem. Tymczasem czworo młodych kochanków wędruje przez las: Helena podąża za Demetriuszem, a Demetriusz za Hermią i Lizandrem. Oberon jest świadkiem bezwzględnego traktowania Heleny przez Demetriusza i litując się nad dziewczyną poleca Pukowi, aby zaprószył miłosnym pyłkiem oczy Demetriusza w momencie, gdy będzie wiadomo, że pierwszą osobą, którą ujrzy po przebudzeniu, będzie Helena.
Niestety Puk najpierw bierze Lizandra za Demetriusza i jemu sypie pyłek w oczy. Helena, nadal szukająca w lesie Demetriusza, przechodzi obok i budzi śpiącego Lizandra – ten natychmiast się w niej zakochuje. Teraz w Helenie kochają się zarówno Lizander, jak i Demetriusz. Zanim dojdzie między nimi do poważnego konfliktu, Oberon każe Pukowi spowić las mgłą, która sprawi, że nie będą w stanie się odnaleźć.
Kiedy wszyscy śpią, Puk odwraca czar rzucony na Lizandra. Innym zaklęciem pozbawia wszystkich zakochanych pamięci o wydarzeniach, jakie zaszły w lesie. Plan Oberona się spełnił, zatem uwalnia on Tytanię spod działania czaru i nakazuje Pukowi odczarowanie oślej głowy Bottoma.
Król Oberon wydaje także zarządzenie, aby przygotowano uroczystości weselne dla Hermii i Lizandra oraz Heleny i Demetriusza. Wszyscy mogą się wreszcie nacieszyć przezabawnym widowiskiem „O Pyramie i Tysbe”.
Giorgio Madia
w polskich tłumaczeniach najczęściej: Pigwa*, Spodek**
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/