
Balet
Sen nocy letniej
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Giorgio Madia
Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Marcin Nałęcz-Niesiołowski
1
godzina
30
minut
szczegóły
informacje
czas trwania
1
godzina
30
minut
kompozytor
Felix Mendelssohn-Bartholdy
premiera w Operze Krakowskiej
25.10.2019
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
opis
Twórczość Szekspira była niejednokrotnie źródłem inspiracji kompozytorów. „Snem nocy letniej” zachwycił się 17-letni Mendelssohn do tego stopnia, iż stworzył swoją sławną „Uwerturę koncertową” do szekspirowskiej komedii, a kilkanaście lat później, na zamówienie króla pruskiego, muzykę do całego dzieła, w tym tak rozpoznawalne części, jak „Scherzo” czy „Marsz weselny”. Melodyjna, lekka, liryczna, romantycznie nastrojowa, z mocno zaznaczoną fantastyką muzyka Mendelssohna stała się z kolei natchnieniem dla choreografów. „Sen nocy letniej” miał wiele wersji baletowych, ich twórcami byli tak sławni, jak: M. Petipa, M. Fokin czy G. Balanchine. W Polsce mogliśmy zobaczyć balet Johna Neumeiera, stworzony dla Staatsoper w Hamburgu (1977), który wystawił w 2013 r. Polski Balet Narodowy. Twórcą Snu nocy letniej na naszej scenie jest włoski choreograf Giorgio Madia, znany krakowskiej publiczności jako autor baletowej wersji „Kopciuszka” (2010) i baletu-opery „Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka (2013).
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
plakat

autor plakatu
Luigi Scoglio
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Reżyseria, choreografia, reżyseria światła: Giorgio Madia
Kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia i kostiumy: Alexander J. Mudlagk
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel, Joanna Wójtowicz, Janusz Wierzgacz
Asystenci choreografa: Duilio Ingraffia, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Marek Fiertek
Asystent kierownika muzycznego: Joachim Kołpanowicz
Asystentka scenografa i kostiumografa: Agata Pinkosz
Inspicjenci: Mateusz Makselon, Agnieszka Sztencel
Kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia i kostiumy: Alexander J. Mudlagk
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel, Joanna Wójtowicz, Janusz Wierzgacz
Asystenci choreografa: Duilio Ingraffia, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Marek Fiertek
Asystent kierownika muzycznego: Joachim Kołpanowicz
Asystentka scenografa i kostiumografa: Agata Pinkosz
Inspicjenci: Mateusz Makselon, Agnieszka Sztencel
obsada
PUK | Gabriele Togni
OBERON/ TEZEUSZ | Dzimitry Prokharau
TYTANIA/ HIPOLITA | Gabriela Kubacka
HERMIA | Malika Tokkozhina
LIZANDER | Yauheni Raukuts
HELENA | Mizuki Kurosawa
DEMETRIUSZ | Yauheni Yatskevich
BOTTOM | Maciej Pluskowski
CHŁOPIEC Z INDII | Zofia Marciniak ( 8.04, 10.04), Maja Marcisz (12.04)
Elfy: Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Sofia Manca, Anastasiya Krasouskaya, Dina Ratoń, Mariana Morfin-Sanchez, Klaudia Wójcicka, Agata Steinke-Wojtala, Teresa Żurowska, Bożena Kowalska, Weronika Wilczyńska, Maciej Pluskowski, Andrei Kryshchanovich, Vadzim Trukhan, Fabian von Lindern, Andrea Zulian, Zoard Szabo, Adam Mośko, Piotr Krajewski
Śpiewacy:
ELF I | Paula Maciołek (8.04, 10.04), Iwona Socha (12.04)
ELF II | Monika Korybalska
Aktorzy:
Quince | Rafał Szumera (8.04, 12.04), Michał Kutnik (10.04)
Snug | Rafał Kuźma
Starveling | Roland Rajzer
Flute | Alan Bochnak
Snout | Rafał Piętka-Wodyński
STUDIO BALETOWE, CHÓR ŻEŃSKI i ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
OBERON/ TEZEUSZ | Dzimitry Prokharau
TYTANIA/ HIPOLITA | Gabriela Kubacka
HERMIA | Malika Tokkozhina
LIZANDER | Yauheni Raukuts
HELENA | Mizuki Kurosawa
DEMETRIUSZ | Yauheni Yatskevich
BOTTOM | Maciej Pluskowski
CHŁOPIEC Z INDII | Zofia Marciniak ( 8.04, 10.04), Maja Marcisz (12.04)
Elfy: Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Sofia Manca, Anastasiya Krasouskaya, Dina Ratoń, Mariana Morfin-Sanchez, Klaudia Wójcicka, Agata Steinke-Wojtala, Teresa Żurowska, Bożena Kowalska, Weronika Wilczyńska, Maciej Pluskowski, Andrei Kryshchanovich, Vadzim Trukhan, Fabian von Lindern, Andrea Zulian, Zoard Szabo, Adam Mośko, Piotr Krajewski
Śpiewacy:
ELF I | Paula Maciołek (8.04, 10.04), Iwona Socha (12.04)
ELF II | Monika Korybalska
Aktorzy:
Quince | Rafał Szumera (8.04, 12.04), Michał Kutnik (10.04)
Snug | Rafał Kuźma
Starveling | Roland Rajzer
Flute | Alan Bochnak
Snout | Rafał Piętka-Wodyński
STUDIO BALETOWE, CHÓR ŻEŃSKI i ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
bilety
Kategoria A
Loża Marszałkowska
120 zł
Amfiteatr
Rzędy IV-IX
85 zł
Amfiteatr
Rzędy I-III i X-XII
65 zł
Amfiteatr
Miejsca boczne i rzędy XIII-XIV;
Loże boczne Prawa i Lewa (piętro);
II Balkon rzędy I-II
40 zł
II Balkon
Rzędy III-IV
30 zł
libretto
Tezeusz i Hipolita planują zaślubiny Hermii i Demetriusza, które mają się odbyć już za cztery dni, jednakże Hermia jest zakochana w Lizandrze. Demetriusz owszem kocha Hermię, ale sam jest obiektem westchnień jej przyjaciółki imieniem Helena. Tezeusz tymczasem przyzywa Petera Quince*, aby dla uświetnienia uroczystości weselnej przygotował wraz z grupą aktorów-amatorów spektakl „O Pyramie i Tysbe”. W roli głównej zostaje obsadzony Nick Bottom**, który okazuje się aktorem wręcz beznadziejnym. Zdegustowany okropną grą Bottoma, duszek Puk przemienia jego głowę w ośli łeb.
Lizander i Hermia, by nie dopuścić do jej ślubu z Demetriuszem, postanawiają uciec i ze swego planu zwierzają się Helenie, która próbując rozpaczliwie zyskać miłość Demetriusza, decyduje się wyjawić mu spisek kochanków.
Helena zasypia i we śnie znajduje się w czarodziejskim lesie, w którym Hipolita i Tezeusz przemieniają się w parę kochanków – królową elfów Tytanię i króla elfów Oberona. Przybycie tajemniczego chłopca z dalekich Indii wprowadza zamęt w pożycie pary królewskiej, Tytania bowiem pragnie zawłaszczyć go dla własnej rozrywki. Oberon, również zafascynowany przybyszem, spiera się z Tytanią o pieczę nad chłopcem.
Oberon wysyła swego psotnego błazna Puka, aby odnalazł Kwiat, którego pyłek sprawia, że posypana nim osoba zakocha się w pierwszym stworzeniu, które zobaczy po przebudzeniu. Kiedy Tytania zapada w sen, Puk prószy jej oczy miłosnym pyłkiem.
Bottom, nieświadom swej przemiany, przemierzając las budzi Tytanię, która natychmiast się w nim zakochuje. Królowa bez oporu oddaje chłopca Oberonowi, ponieważ sama nie widzi już świata poza Bottomem. Tymczasem czworo młodych kochanków wędruje przez las: Helena podąża za Demetriuszem, a Demetriusz za Hermią i Lizandrem. Oberon jest świadkiem bezwzględnego traktowania Heleny przez Demetriusza i litując się nad dziewczyną poleca Pukowi, aby zaprószył miłosnym pyłkiem oczy Demetriusza w momencie, gdy będzie wiadomo, że pierwszą osobą, którą ujrzy po przebudzeniu, będzie Helena.
Niestety Puk najpierw bierze Lizandra za Demetriusza i jemu sypie pyłek w oczy. Helena, nadal szukająca w lesie Demetriusza, przechodzi obok i budzi śpiącego Lizandra – ten natychmiast się w niej zakochuje. Teraz w Helenie kochają się zarówno Lizander, jak i Demetriusz. Zanim dojdzie między nimi do poważnego konfliktu, Oberon każe Pukowi spowić las mgłą, która sprawi, że nie będą w stanie się odnaleźć.
Kiedy wszyscy śpią, Puk odwraca czar rzucony na Lizandra. Innym zaklęciem pozbawia wszystkich zakochanych pamięci o wydarzeniach, jakie zaszły w lesie. Plan Oberona się spełnił, zatem uwalnia on Tytanię spod działania czaru i nakazuje Pukowi odczarowanie oślej głowy Bottoma.
Król Oberon wydaje także zarządzenie, aby przygotowano uroczystości weselne dla Hermii i Lizandra oraz Heleny i Demetriusza. Wszyscy mogą się wreszcie nacieszyć przezabawnym widowiskiem „O Pyramie i Tysbe”.
Giorgio Madia
w polskich tłumaczeniach najczęściej: Pigwa*, Spodek**