Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Balet

Sen nocy letniej

Felix Mendelssohn-Bartholdy
Giorgio Madia
Marcin Nałęcz-Niesiołowski
1 godzina 30 minut

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

czas trwania
1 godzina 30 minut
kompozytor
Felix Mendelssohn-Bartholdy
premiera w Operze Krakowskiej
25.10.2019
opis
Twórczość Szekspira była niejednokrotnie źródłem inspiracji kompozytorów. „Snem nocy letniej” zachwycił się 17-letni Mendelssohn do tego stopnia, iż stworzył swoją sławną „Uwerturę koncertową” do szekspirowskiej komedii, a kilkanaście lat później, na zamówienie króla pruskiego, muzykę do całego dzieła, w tym tak rozpoznawalne  części, jak „Scherzo” czy „Marsz weselny”. Melodyjna, lekka, liryczna, romantycznie nastrojowa, z mocno zaznaczoną fantastyką muzyka Mendelssohna stała się z kolei natchnieniem dla choreografów. „Sen nocy letniej” miał wiele wersji baletowych, ich twórcami byli tak sławni, jak: M. Petipa, M. Fokin czy G. Balanchine. W Polsce mogliśmy zobaczyć balet Johna Neumeiera, stworzony dla Staatsoper w Hamburgu (1977), który wystawił w 2013 r. Polski Balet Narodowy. Twórcą Snu nocy letniej na naszej scenie jest włoski  choreograf Giorgio Madia, znany krakowskiej publiczności jako autor baletowej wersji „Kopciuszka” (2010) i baletu-opery „Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka (2013).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

plakat T_DETAILS_SHOW_MORE

autor plakatu
Luigi Scoglio

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
Reżyseria, choreografia, reżyseria światła: Giorgio Madia
Kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia i kostiumy: Alexander J. Mudlagk
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel, Joanna Wójtowicz, Janusz Wierzgacz

Asystenci choreografa: Duilio Ingraffia, Katarzyna Aleksander-Kmieć, Marek Fiertek
Asystent kierownika muzycznego: Joachim Kołpanowicz
Asystentka scenografa i kostiumografa: Agata Pinkosz
Inspicjenci: Mateusz Makselon, Agnieszka Sztencel
obsada
PUK | Gabriele  Togni         

OBERON/ TEZEUSZ | Oleg Eromkin

TYTANIA/ HIPOLITA | Gabriela Kubacka 

HERMIA | Malika  Tokkozhina

LIZANDER | Dzmitry Prokharau

HELENA | Mizuki Kurosawa

DEMETRIUSZ | Yauheni Yatskevich

BOTTOM | Maciej Pluskowski

CHŁOPIEC INDYJSKI | Zofia Marciniak (4.11, 6.11), Maja Marcisz  (5.11)

Elfy: 
Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Sofia Manca, Mariana Morfin-Sanchez, Dina Ratoń, Agata Steinke-Wojtala, Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska, Alex Fehr, Andrei Kryshchanovich, Maciej Pluskowski, Yauheni Raukuts, Vadzim Trukhan, Fabian von Lindern, Andrea Zulian, Adam Mośko

Śpiewacy:

ELF I | Iwona Socha (4.11), Paula Maciołek (5.11, 6.11)

ELF II | Monika Korybalska (4.11, 6.11), Ewa Menaszek (5.11)

Aktorzy:

Quince | Michał Kutnik
Snug | Rafał Kuźma
Starveling | Roland Rajzer
Flute | Jacek Wróbel (4.11, 6.11), Alan Bochnak (5.11)
Snout | Rafał Piętka-Wodyński

ORKIESTRA, STUDIO BALETOWE i CHÓR ŻEŃSKI OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski

bilety T_DETAILS_SHOW_MORE

Kategoria A
miejsca I Loża Marszałkowska
140 zł
miejsca II Amfiteatr rzędy IV-IX
95 zł
miejsca III Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
75 zł
miejsca IV Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa (piętro); Balkon rzędy I-II
45 zł
miejsca V Balkon rzędy III-IV
35 zł

libretto T_DETAILS_SHOW_MORE

Tezeusz i Hipolita planują zaślubiny Hermii i Demetriusza, które mają się odbyć już za cztery dni, jednakże Hermia jest zakochana w Lizandrze. Demetriusz owszem kocha Hermię, ale sam jest obiektem westchnień jej przyjaciółki imieniem Helena. Tezeusz tymczasem przyzywa Petera Quince*, aby dla uświetnienia uroczystości weselnej przygotował wraz z grupą aktorów-amatorów spektakl „O Pyramie i Tysbe”. W roli głównej zostaje obsadzony Nick Bottom**, który okazuje się aktorem wręcz beznadziejnym. Zdegustowany okropną grą Bottoma, duszek Puk przemienia jego głowę w ośli łeb.

Lizander i Hermia, by nie dopuścić do jej ślubu z Demetriuszem, postanawiają uciec i ze swego planu zwierzają się Helenie, która próbując rozpaczliwie zyskać miłość Demetriusza, decyduje się wyjawić mu spisek kochanków.

Helena zasypia i we śnie znajduje się w czarodziejskim lesie, w którym Hipolita i Tezeusz przemieniają się w parę kochanków – królową elfów Tytanię i króla elfów Oberona. Przybycie tajemniczego chłopca z dalekich Indii wprowadza zamęt w pożycie pary królewskiej, Tytania bowiem pragnie zawłaszczyć go dla własnej rozrywki. Oberon, również zafascynowany przybyszem, spiera się z Tytanią o pieczę nad chłopcem.

Oberon wysyła swego psotnego błazna Puka, aby odnalazł Kwiat, którego pyłek sprawia, że posypana nim osoba zakocha się w pierwszym stworzeniu, które zobaczy po przebudzeniu. Kiedy Tytania zapada w sen, Puk prószy jej oczy miłosnym pyłkiem.

Bottom, nieświadom swej przemiany, przemierzając las budzi Tytanię, która natychmiast się w nim zakochuje. Królowa bez oporu oddaje chłopca Oberonowi, ponieważ sama nie widzi już świata poza Bottomem. Tymczasem czworo młodych kochanków wędruje przez las: Helena podąża za Demetriuszem, a Demetriusz za Hermią i Lizandrem. Oberon jest świadkiem bezwzględnego traktowania Heleny przez Demetriusza i litując się nad dziewczyną poleca Pukowi, aby zaprószył miłosnym pyłkiem oczy Demetriusza w momencie, gdy będzie wiadomo, że pierwszą osobą, którą ujrzy po przebudzeniu, będzie Helena.

Niestety Puk najpierw bierze Lizandra za Demetriusza i jemu sypie pyłek w oczy. Helena, nadal szukająca w lesie Demetriusza, przechodzi obok i budzi śpiącego Lizandra – ten natychmiast się w niej zakochuje. Teraz w Helenie kochają się zarówno Lizander, jak i Demetriusz. Zanim dojdzie między nimi do poważnego konfliktu, Oberon każe Pukowi spowić las mgłą, która sprawi, że nie będą w stanie się odnaleźć.

Kiedy wszyscy śpią, Puk odwraca czar rzucony na Lizandra. Innym zaklęciem pozbawia wszystkich zakochanych pamięci o wydarzeniach, jakie zaszły w lesie. Plan Oberona się spełnił, zatem uwalnia on Tytanię spod działania czaru i nakazuje Pukowi odczarowanie oślej głowy Bottoma.

Król Oberon wydaje także zarządzenie, aby przygotowano uroczystości weselne dla Hermii i Lizandra oraz Heleny i Demetriusza. Wszyscy mogą się wreszcie nacieszyć przezabawnym widowiskiem „O Pyramie i Tysbe”.

Giorgio Madia

w polskich tłumaczeniach najczęściej: Pigwa*, Spodek**

recenzje T_DETAILS_SHOW_MORE

Aleksandra Kaleta, Dziennik Teatralny, 04.05.2021
Muzyka jest bardzo piękna i dynamiczna. Użyto tutaj „Uwertury koncertowej" stworzonej przez siedemnastoletniego wówczas Felixa Mendelssohna, który z zachwytu nad dziełem Szekspira stworzył ów utwór. Dodano także IV część Symfonii Włoskiej. Kierownictwem muzycznym zajął się Marcin Nałęcz – Niesiołowski. Głos solowy a także chórzystki podporządkowują się tutaj w ruchu scenicznym do scen baletowych, natomiast aktorzy mają swój teatr w teatrze, czyli swego rodzaju komedię dell'arte. (...)

Spektakl jest zagrany w sposób i komediowy, i romantyczny. Gra światła i scenografii wprowadza nas w coraz to nowe sekrety magicznego lasu i w zagmatwane losy zakochanych par. Piękne wirujące sylwetki tancerzy, gra aktorska i cudowny śpiew zapraszają nas, aby wejść w ten zaczarowany świat mitów i baśni.

Weszłam i zakochałam się.
pełna recenzja T_DETAILS_SHOW_MORE
Łukasz Gazur, Gazeta Krakowska, 30.10.2019
W balecie - wiadomo, ważna jest choreografia i przestrzenna opowieść. Ta okazała się nadzwyczaj udana. Także dlatego, że wybitny choreograf, Giogrio Madija, doskonale rozpoznał nie tylko przestrzeń sceny Opery Krakowskiej (nie największą!), ale i możliwości tancerzy. Skomponował ciekawą choreograficzną opowieść, która wydobywa komediową warstwę, nie idąc w uproszczenia. (...)

Poza płynną, wykorzystującą naturalne przebiegi ruchu choreografią, na uwagę zasługują same występy włoskich tancerzy - Gabriele Togniego i Alfreda Grambone (odpowiednio Puka i Oberona). Tańczyli precyzyjnie i z lekkością. Wypadli fenomenalnie - co nie znaczy, że pozostałej części zespołu nie należą się wyrazy uznania. Wręcz przeciwnie! Takimi produkcjami tancerze Opery Krakowskiej udowadniają, że wciąż pracują nad przeskoczeniem na wyższy poziom.
pełna recenzja T_DETAILS_SHOW_MORE

nadchodzące spektakle z tego gatunku