Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Kolorowa fotografia przedstawiająca Tadeusza Kozłowskiego, obsadę spektaklu "Straszny dwór" w kostiumach, scenografkę Barbarę Kędzierską i reżysera Laco Adamika. W tle kulisy sceny Opery Krakowskiej.

"Strasznym dworem" uczciliśmy jubileusz Maestro Tadeusza Kozłowskiego

"Strasznym dworem" uczciliśmy jubileusz Maestro Tadeusza Kozłowskiego

19 czerwca 2022 r. w naszym Teatrze odbył się spektakl "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki.
Soliści, Orkiestra, Chór i Balet Opery wystąpili pod kierownictwem Maestro Tadeusza Kozłowskiego, obchodzącego w tych dniach 50-lecie pracy artystycznej.
Tadeusz Kozłowski studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Bogusława Madeya. Jeszcze w czasie studiów został zaangażowany do Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie przeszedł wszystkie stopnie kariery dyrygenckiej, by w latach 1981-1987 pełnić funkcję dyrektora artystycznego tej sceny. W roku 1985 wraz z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi i takimi gwiazdami, jak: Maria Chiara, Fiorenza Cossotto, Nunzio Todisco i Ivo Vinco inaugurował działalność odrestaurowanego Teatro Vittorio Emanuele w Mesynie. W latach 1987-1992 był pierwszym dyrygentem Macedońskiej Opery Narodowej i Macedońskiej Filharmonii Narodowej w Skopje, koncertował także w wielu miastach republiki. Wielokrotnie prowadził gościnne spektakle w Chorwackiej Operze Narodowej w Zagrzebiu. Po powrocie do Polski jako dyrektor muzyczny i artystyczny kierował scenami Teatru Muzycznego w Łodzi, łódzkiego Teatru Wielkiego oraz Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.

W swoim repertuarze ma ponad sto trzydzieści pozycji operowych, baletowych i operetkowych. Poprowadził ponad trzy tysiące spektakli oraz koncertów symfonicznych i kameralnych, w tym ponad siedemdziesiąt realizacji premierowych. Występował gościnnie w niemal wszystkich krajach Europy i w Chinach.

Jest laureatem Brązowego Medalu Zasłużony Kulturze "Gloria Artis" i "Maski Masek" - Nadzwyczajnej Złotej Maski, przyznanej podczas jubileuszu czterdzistolecia Teatru Wielkiego w Łodzi za pięćdziesiąt znakomitych realizacji w tym teatrze.

Krakowska publiczność zna go jako kierownika artystycznego Opery i Operetki w Krakowie - dzisiejszej Opery Krakowskiej - w latach 2001-2002. Jako kierownik muzyczny zrealizował dla krakowskiej sceny spektakle: "Nabucco" G. Verdiego (premiera: 1997 r.), "Jadwiga, królowa polska" K. Kurpińskiego (1997), "Łucja z Lammermoor" G. Donizettiego (1998), "Makbet" G. Verdiego (2001), "Straszny dwór" S. Moniuszki (2004 - we współpracy z Piotrem Sułkowskim), "Norma" V. Belliniego (2003) oraz "Carmen" G. Bizeta (2010).


Na zakończenie spektaklu Maestro otrzymał z rąk Dyrektora Naczelnego Bogusława Nowaka symboliczny dowód wdzięczności i uznania za wieloletnią współpracę oraz zasługi dla krakowskiej sceny operowej - jedną ze stu pamiątkowych batut, wykonanych w 2008 roku na okoliczność otwarcia siedziby naszego Teatru przy ul. Lubicz. Batuta Opery Krakowskiej trafia w ręce osób, które w sposób szczególny zapisały się w historii naszego Teatru i krakowskiego środowiska kulturalnego.