"Strasznym dworem" uczciliśmy jubileusz Maestro Tadeusza Kozłowskiego
"Strasznym dworem" uczciliśmy jubileusz Maestro Tadeusza Kozłowskiego
19 czerwca 2022 r. w naszym Teatrze odbył się spektakl "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki.
Soliści, Orkiestra, Chór i Balet Opery wystąpili pod kierownictwem Maestro Tadeusza Kozłowskiego, obchodzącego w tych dniach 50-lecie pracy artystycznej.
Tadeusz Kozłowski studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Bogusława Madeya. Jeszcze w czasie studiów został zaangażowany do Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie przeszedł wszystkie stopnie kariery dyrygenckiej, by w latach 1981-1987 pełnić funkcję dyrektora artystycznego tej sceny. W roku 1985 wraz z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi i takimi gwiazdami, jak: Maria Chiara, Fiorenza Cossotto, Nunzio Todisco i Ivo Vinco inaugurował działalność odrestaurowanego Teatro Vittorio Emanuele w Mesynie. W latach 1987-1992 był pierwszym dyrygentem Macedońskiej Opery Narodowej i Macedońskiej Filharmonii Narodowej w Skopje, koncertował także w wielu miastach republiki. Wielokrotnie prowadził gościnne spektakle w Chorwackiej Operze Narodowej w Zagrzebiu. Po powrocie do Polski jako dyrektor muzyczny i artystyczny kierował scenami Teatru Muzycznego w Łodzi, łódzkiego Teatru Wielkiego oraz Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
W swoim repertuarze ma ponad sto trzydzieści pozycji operowych, baletowych i operetkowych. Poprowadził ponad trzy tysiące spektakli oraz koncertów symfonicznych i kameralnych, w tym ponad siedemdziesiąt realizacji premierowych. Występował gościnnie w niemal wszystkich krajach Europy i w Chinach.
Jest laureatem Brązowego Medalu Zasłużony Kulturze "Gloria Artis" i "Maski Masek" - Nadzwyczajnej Złotej Maski, przyznanej podczas jubileuszu czterdzistolecia Teatru Wielkiego w Łodzi za pięćdziesiąt znakomitych realizacji w tym teatrze.
Krakowska publiczność zna go jako kierownika artystycznego Opery i Operetki w Krakowie - dzisiejszej Opery Krakowskiej - w latach 2001-2002. Jako kierownik muzyczny zrealizował dla krakowskiej sceny spektakle: "Nabucco" G. Verdiego (premiera: 1997 r.), "Jadwiga, królowa polska" K. Kurpińskiego (1997), "Łucja z Lammermoor" G. Donizettiego (1998), "Makbet" G. Verdiego (2001), "Straszny dwór" S. Moniuszki (2004 - we współpracy z Piotrem Sułkowskim), "Norma" V. Belliniego (2003) oraz "Carmen" G. Bizeta (2010).
Na zakończenie spektaklu Maestro otrzymał z rąk Dyrektora Naczelnego Bogusława Nowaka symboliczny dowód wdzięczności i uznania za wieloletnią współpracę oraz zasługi dla krakowskiej sceny operowej - jedną ze stu pamiątkowych batut, wykonanych w 2008 roku na okoliczność otwarcia siedziby naszego Teatru przy ul. Lubicz. Batuta Opery Krakowskiej trafia w ręce osób, które w sposób szczególny zapisały się w historii naszego Teatru i krakowskiego środowiska kulturalnego.
W swoim repertuarze ma ponad sto trzydzieści pozycji operowych, baletowych i operetkowych. Poprowadził ponad trzy tysiące spektakli oraz koncertów symfonicznych i kameralnych, w tym ponad siedemdziesiąt realizacji premierowych. Występował gościnnie w niemal wszystkich krajach Europy i w Chinach.
Jest laureatem Brązowego Medalu Zasłużony Kulturze "Gloria Artis" i "Maski Masek" - Nadzwyczajnej Złotej Maski, przyznanej podczas jubileuszu czterdzistolecia Teatru Wielkiego w Łodzi za pięćdziesiąt znakomitych realizacji w tym teatrze.
Krakowska publiczność zna go jako kierownika artystycznego Opery i Operetki w Krakowie - dzisiejszej Opery Krakowskiej - w latach 2001-2002. Jako kierownik muzyczny zrealizował dla krakowskiej sceny spektakle: "Nabucco" G. Verdiego (premiera: 1997 r.), "Jadwiga, królowa polska" K. Kurpińskiego (1997), "Łucja z Lammermoor" G. Donizettiego (1998), "Makbet" G. Verdiego (2001), "Straszny dwór" S. Moniuszki (2004 - we współpracy z Piotrem Sułkowskim), "Norma" V. Belliniego (2003) oraz "Carmen" G. Bizeta (2010).
Na zakończenie spektaklu Maestro otrzymał z rąk Dyrektora Naczelnego Bogusława Nowaka symboliczny dowód wdzięczności i uznania za wieloletnią współpracę oraz zasługi dla krakowskiej sceny operowej - jedną ze stu pamiątkowych batut, wykonanych w 2008 roku na okoliczność otwarcia siedziby naszego Teatru przy ul. Lubicz. Batuta Opery Krakowskiej trafia w ręce osób, które w sposób szczególny zapisały się w historii naszego Teatru i krakowskiego środowiska kulturalnego.