Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Zdjęcie ze spektaklu "Opowieści Hoffmanna". Kazimierz Pustelak (Hoffmann)gra na fortepianie, zwrócony bokiem do patrzącego. Za nim stoi Celina Kurpińska (Antonia), obejmuje go za ramiona. Oboje patrzą w dal rozmarzonym wzrokiem.

Żegnamy Kazimierza Pustelaka

Żegnamy Kazimierza Pustelaka

W sobotę 11 grudnia zmarł Kazimierz Pustelak - wybitny tenor i wieloletni dziekan Wydziału Wokalnego Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie.
Publiczność i krytycy cenili go za liczne kreacje operowe, m.in. w dziełach S. Moniuszki, W. A. Mozarta, G. Verdiego. Był także uznanym interpretatorem repertuaru oratoryjnego i pieśniowego.
Urodził się 14 lutego 1930 r. w Nowej Wsi na Podkarpaciu. Swoją karierę zaczął w Chórze Polskiego Radia w Krakowie, gdzie wcześniej studiował pod kierunkiem prof. Czesława Zaremby. Jego debiut sceniczny odbył się w Operze Krakowskiej (wówczas Miejskim Teatrze Muzycznym) w roli Su-Czonga w Krainie uśmiechu F. Lehára. Krakowska publiczność pamięta go także m.in. jako Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie (1956), Rodolfa w Cyganerii, hrabiego Almavivę w Cyruliku sewilskim (1957), tytułowej partii w Opowieściach Hoffmanna czy też Księcia w Rigoletcie (1959). Krytycy pisali o nim:

Tenor o pięknej barwie, śpiewający przy tym głosem miękkim, wyrównanym, bez forsowania jest u nas czymś tak wyjątkowym, że Pustelak posiadający te walory stał się niejako bohaterem wieczoru. (J. Piotrowska, Z Opery Krakowskiej. Czwarta premiera, „Gazeta Krakowska”, 23.03.1956.)

Postać hr. Almavivy to dalszy sukces naszego młodego tenora K. Pustelaka: głos jego w tej partii brzmi doskonale, uwydatniając posiadane już umiejętności wokalne i emisyjną swobodę, zwłaszcza w trudnych, ozdobionych koloraturami ariosach w I odsłonie. (J. Parzyński, „Cyrulik sewilski” w Operze Krakowskiej, „Echo Krakowa”, 27.09.1957.)

Był dwukrotnym laureatem konkursu śpiewu klasycznego na Światowym Festiwalu Młodzieży i Studentów: zdobył Srebrny Medal w Moskwie (1957) i Złoty Medal w Tuluzie (1960). W 1960 r. wyjechał na roczne stypendium do centrum doskonalenia śpiewaków operowych przy mediolańskiej La Scali. Z Włoch powrócił już jako dojrzały i doskonale ukształtowany artysta, co nie umknęło uwadze krytyków; po jego gościnnym występie w partii Alfreda w Traviacie G. Verdiego, Lucjan Kydryński pisał:
... Romańska i Pustelak to najlepsza obsada Traviaty, jaką słyszeliśmy w Krakowie. (L. Kydryński, Dwa dziwne przedstawienia, „Dziennik Polski”, 14.09.1961.).

Od 1961 był solistą Teatru Wielkiego w Warszawie, 10 lat później został też wykładowcą warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie na Wydziale Wokalnym, którego dziekanem był przez kolejne 10 lat. Za swój dorobek artystyczny wyróżniony został m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1964), Nagrodami Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1977) i I stopnia (1992). W 2007 roku otrzymał Złoty Medal Zasłużony Kulturze "Gloria Artis".

Ze smutkiem żegnamy wspaniałego Artystę i niezrównanego Pedagoga.

Zespół Opery Krakowskiej