Sopran
Magdalena Barylak
Sopran
Magdalena Barylak
Urodzona w Krakowie, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Krakowskiej Akademii Muzycznej.
Przez ponad 10 lat prowadziła klasę śpiewu solowego na wydziale Wokalno-Aktorskim na Akademii Muzycznej w Krakowie.
W 2007 r. uzyskała stopień naukowy, tytuł Doktora Sztuk Muzycznych w dziedzinie Wokalistyka.
Obecnie prowadzi indywidualne lekcje śpiewu i jest opiekunem wokalnym zespołu chóru oraz solistów w Operze Krakowskiej. Jest opiekunem wokalnym w zespole AGH Con Fuoco, gdzie prowadzi indywidualne lekcje śpiewu. Prowadzi również zajęcia emisji głosu, technik relaksacyjnych oraz oddechowych opartych na technice jogi w grupie młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami mowy oraz zespołem Aspergera w ramach projektu „Jestem za wiedzą” Politechniki Krakowskiej.
Swoje umiejętności wokalne doskonaliła pod kierunkiem Anny Reynolds, Judth Beckmann, Juty Schleegel, Ryszarda Karczykowskiego i Bogusława Szynalskiego.
Jest dwukrotną stypendystką Internationale Bachakademie Helmuta Rillinga w Stuttgarcie, gdzie wykonywała partię sopranu w oratorium „Elias” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego oraz partię II sopranu w „Mszy h-moll” Jana Sebastiana Bacha.
Zadebiutowała w Operze Krakowskiej, jeszcze podczas studiów, partią Paminy w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusza Mozarta pod dyrekcją Kai'a Bumanna. Studenckie zainteresowania muzyką współczesną w późniejszym okresie zaowocowały licznymi prawykonaniami kompozycji m.in. Darii Dobrochny Kwiatkowskiej, Krzysztofa Olczaka, Macieja Negreya, Mendi Mengjiqiego, Unsuk Chin, Szczepana Tesarowicza czy Zygmunta Krauzego. Opera „Iwona, księżniczka Burgunda” Zygmunta Krauzego, w której z wielkim powodzeniem kreowała rolę Królowej Małgorzaty , miała swoją światową prapremierę w Paryżu w 2004 r. Spektakl pod dyrekcją Andrzeja Straszyńskiego , wyreżyserowany przez Marka Weissa został zaprezentowany także podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w 2006 r. i wszedł do repertuaru Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Od 2006 r. współpracuje z Operą Krakowską, gdzie śpiewa partie: Hrabiny w „Weselu Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta, Tatiany w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego, Joanny w „Diabłach z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego, Saffi w „Baronie cygańskim” Johanna Straussa oraz tytułowe role w: „Halce” Stanisława Moniuszki, „Ariadnie na Naxos” Richarda Straussa, „Aidzie” Giuseppe Verdiego (z którą odbyła kilka tournée po Holandii i Belgii), „Tosce” Giacomo Pucciniego, „Madamie Butterfly” Giacomo Pucciniego, Fatamorgany w „Miłości do trzech pomarańczy” Sergiusza Prokofiewa, a także wystąpiła w roli Elizabeth w operze „Tannhäuser” Richarda Wagnera.
Występuje również w innych teatrach operowych w Polsce: Opera Nova w Bydgoszczy (tytułowa rola w „Tosce” oraz w „Giocondzie” Amilcare Ponchiellego), Operze Śląskiej w Bytomiu, z którą odbywała wielokrotnie tournée po Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Francji (tytułowa rola w „Aidzie” oraz partia Abigaile w operze „Nabucco” Giuseppe Verdiego), Teatrze Wielkim w Łodzi (tytułowe role w „Tosce”, „Aidzie” oraz partia Santuzzy w „Rycerskości wieśniaczej” Pietro Mascagniego), Operze Bałtyckiej w Gdańsku (tytułowa rola w „Tosce”, partia Marszałkowej w „Kawalerze srebrnej róży” Richarda Straussa), z którą również dwukrotnie odbyła tournée po Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Danii. Podczas letniego festiwalu operowego w Gdańsku „Świętojańskie Świętowanie” wystąpiła w koncertowym wykonaniu opery „Dwaj Foskariusze” Giuseppe Verdiego, śpiewając partię Lucrezii Contarini.
Od 2007 r. współpracuje z Operą Wrocławską, w której zadebiutowała tytułową partią w operze „Hagith” Karola Szymanowskiego, gdzie do dziś wykonuje także role: Abigaile w „Nabucco”, żony Baraka w „Kobiecie bez cienia” Richarda Straussa, Ewy w „Raju utraconym” Krzysztofa Pendereckiego, Halki w operze Stanisława Moniuszki. Wystąpiła również w megawidowisku plenerowym w tytułowej partii opery „Tosca” (2013 i 2016 r.), w superwidowisku w Hali Stulecia w partii Lady Makbet opery „Makbet” Giuseppe Verdiego (2014 r.), w partii Marszałkowej w operze „Kawaler srebrnej róży” (2014 r.) oraz w partii Senty w operze „Latający Holender” Richarda Wagnera na wrocławskiej pergoli.