Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Sopran

Katarzyna Oleś-Blacha

Sopran

Katarzyna Oleś-Blacha

Jest muzykiem o wszechstronnych zainteresowaniach artystycznych. Wykonuje dzieła operowe, oratoryjne, kameralne, pieśni i utwory współczesne. Dysponuje głosem sopranowym, o zakresie dramatyczno- koloraturowym.

Urodzona 9 lipca 1976 roku w Knurowie, w rodzinie od pokoleń osadzonej na Górnym Śląsku, swoje życie zawodowe od 25 lat związała głównie z Krakowem, stając się jedną z rozpoznawalnych osobowości tej metropolii.

Jest absolwentką PSM II Stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie w klasie fortepianu. W czerwcu 2001 roku ukończyła z wynikiem celującym Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wojciecha Jana Śmietany. W 2018 roku ukończyła studia podyplomowe Zarządzanie Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Od października 2001 roku pracuje jako asystent, a od 2008 roku jako adiunkt przy Katedrze Wokalistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi klasę śpiewu solowego. We wrześniu 2006 roku został jej nadany tytuł doktora w dziedzinie sztuk muzycznych-wokalistyki, a w lipcu 2014 roku tytuł doktora habilitowanego. Prowadzi warsztaty wokalne oraz kursy mistrzowskie dla młodzieży oraz młodych adeptów wokalistyki.

Kunszt wokalny doskonaliła podczas licznych kursów mistrzowskich i interpretacyjnych u tak znamienitych pedagogów i śpiewaków, jak prof. Ryszard Karczykowski, prof. Christian Elssner, Paul Esswood, Anne Raynolds.

Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali. Jeszcze w trakcie studiów, w 1998 roku uzyskała pierwszą nagrodę na VII Międzynarodowym Festiwalu Wokalnym w Powell River w Kanadzie, w kategorii młodych solistów poniżej 25 roku życia. Jest także laureatką Nagrody Publiczności na VIII Międzynarodowym Seminarium Wokalnym w Beeskow k. Berlina (1999) oraz III nagrody i Nagrody Publiczności podczas Kursu Interpretacji Muzyki Włoskiej prof. Ryszarda Karczykowskiego w Warszawie (2000). W 2010 roku została nagrodzona III nagrodą w kategorii głosów żeńskich na VII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

W sezonie 1999/2000 była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, a w 2000 roku otrzymała Nagrodę Twórczą Miasta Krakowa. W 2012 roku została uhonorowana Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepsza śpiewaczka”. W lipcu 2014 roku została laureatką nagrody „Ars Quaerendi” za Wybitne Działania na Rzecz Promocji Kultury.
Debiutowała partią Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie” Wolfganga Amadeusza Mozarta 09.01.2000 roku podczas tournée z zespołem agencji „Pro Musica” z Wrocławia pod dyr. Marka Tracza. Jej wykonania tej partii spotkały się z żywiołową reakcją publiczności niemieckiej, między innymi w Hannoverze, Monachium, Stuttgarcie, Wolfsburgu i Berlinie. Rolę tę śpiewała wielokrotnie w różnych teatrach oraz realizacjach, również podczas debiutu w Operze Krakowskiej w 2001 roku. Z tą właśnie sceną związana jest na stałe od 2006 roku aż do dziś. Za kreację Królowej Nocy w realizacji Opery na Zamku w Szczecinie otrzymała nominację do nagrody „Bursztynowego Pierścienia” dla najlepszego aktora 2003 roku. W tej partii gościła również w spektaklu Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz Opery Śląskiej w Bytomiu. Kolejna premierowa realizacja „Czarodziejskiego fletu” z jej udziałem, to prezentowany publiczności holenderskiej spektakl Opery Nova w Bydgoszczy, którego polska premiera miała miejsce podczas XIII Bydgoskiego Festiwalu Operowego w maju 2006 roku, natomiast premiera holenderska odbyła się w Eindhoven 6 kwietnia 2006 roku. W Operze Bałtyckiej śpiewała partię Królowej Nocy w 2015 roku w spektaklu w reżyserii Marka Weissa, który poprowadził Noam Zur.

Za szczególnie ważne w dorobku artystki należy uznać role: Rozyna („Cyrulik sewilski” Gioacchino Rossiniego), Gilda („Rigoletto” Giuseppe Verdiego), Roksana („Król Roger” Karola Szymanowskiego), Fiorilla („Turek we Włoszech” Gioacchino Rossiniego), Zerbinetta („Ariadna na Naksos” Richarda Straussa), Violetta („La Traviata” Giuseppe Verdiego), Leonora („Trubadur” Giuseppe Verdiego), Olimpia, Antonia, Giulietta, Stella („Opowieści Hoffmanna” J.acquesa Offenbacha), Norma („Norma” Vincenzo Belliniego), Anna („Anna Bolena” Gaetano Donizettiego), Fiordiligi, Donna Anna i Hrabina oraz najczęściej wykonywana przez nią partia Królowej Nocy w arcydziełach Wolfganga Amadeusza Mozarta. Partią Łucji („Lucia di Lammermoor” Gaetano Donizettiego) debiutowała w Operze Narodowej w Warszawie. Ostatnie premiery z jej udziałem to m.in. „Córka pułku” Gaetano Donizettiego i „Kandyd” Leonarda Bernsteina.

Artystka ma w swoim bogatym dorobku ponad 50 pierwszoplanowych ról operowych, operetkowych i musicalowych, które prezentowała w wielu różnych realizacjach festiwalowych oraz repertuarowych wielu teatrów operowych w Polsce i zagranicą.
Z zespołami Opery Nova w Bydgoszczy, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Teatru Muzycznego w Lublinie, Opery Krakowskiej, Opery na Zamku w Szczecinie odbyła kilka tournée po Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii i Norwegii goszcząc w tak prestiżowych salach, jak: Festspiel und Kongresshaus w Bregenz, Theater am Aegi w Hannoverze, Philharmonie w Berlinie, Philharmonie w Monachium, Gewandhaus w Lipsku, Rotterdamse Schouwburg w Rotterdamie.

W kręgu zainteresowań artystycznych Katarzyny Oleś-Blacha znajduje się również muzyka dawna (współpraca z zespołem Cappella Cracoviensis), oratoryjno-kantatowa oraz kameralna. Gościła w wielu filharmoniach oraz salach koncertowych, wykonując dzieła Jana Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendla, Josepha Haydna, Ludwiga van Beethovena, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Richarda Straussa, Carla Orffa, Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego i wielu innych kompozytorów. O tym, jak istotny jest to nurt w działalności artystycznej sopranistki świadczą liczne koncerty na terenie kraju i zagranicą (m.in. Kraków, Warszawa, Wrocław, Szczecin, Katowice, Stuttgart, Wolfsburg, Innsbruck, Linz, Hannover, Berlin, Monachium, Regensburg, Fulda, Graz, Strasburg, Szanghaj, Al Kuwait, Lizbona, Paryż, Bogota, Rzym).

Dokonała szeregu nagrań płytowych i archiwalnych dla potrzeb Radia i Telewizji, w tym w 2005 roku niezwykle rzadko wykonywanego „Koncertu na sopran i orkiestrę” Tadeusza Zygfryda Kasserna, który wielokrotnie prezentowano na antenie polskich rozgłośni. Ze szczególnie ciepłym przyjęciem słuchaczy i krytyki spotkał się jej album „Per due Donne” (DUX 1351) oraz pierwsze płytowe wydanie ostatniej opery Stanisława Moniuszki „Beata” (DUX 1531).
O wszechstronności wokalistki świadczy również fakt, iż chętnie wykonuje utwory współczesnych kompozytorów. W wielu przypadkach były to prawykonania dzieł.

Na szczególną uwagę w dorobku artystki zasługują interpretacje licznych pieśni, w tym m.in. Richarda Straussa, Sergiusza Rachmaninowa, Karola Szymanowskiego, Stanisława Moniuszki, Stefana Henryka Berezy (I wydanie płytowe), Georga Crumba, Maurice’a Ravela. Od 2016 roku jest kierownikiem artystycznym cyklicznych koncertów PIEŚŃ-TEATR SŁOWA w Operze Krakowskiej.

Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, pianistami i śpiewakami. Są wśród nich m.in. Mariola Cieniawa, Urszula Kryger, Anna Lubańska, Janina Anna Pawluk, Agnieszka Rehlis, Małgorzata Walewska, Jan Tomasz Adamus, Łukasz Borowicz, Kai Bumann, Paul McCreesh, Andrzej Dobber, Cord Garben, Ryszard Karczykowski, Tomasz Konieczny, Tadeusz Kozłowski, Adam Kruszewski, Piotr Kusiewicz, Mariusz Kwiecień, Artur Ruciński, Tomasz Tokarczyk, Mikołaj Zalasiński.

Jej klasę śpiewu ukończyła m. in. Monika Korybalska, Alina Polova, Karolina Wieczorek, Agata Widera-Burda.

Za dorobek artystyczny i dydaktyczny oraz za wkład w propagowanie sztuki, została uhonorowana następującymi odznaczeniami i medalami państwowymi: „Polonia Minor”, „Honoris Gratia”, „Brązowy Medal za Długoletnią Służbę”, „Medal Komisji Edukacji Narodowej”, „Brązowy Krzyż Zasługi”, Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.