Maria Sartova
Maria Sartova
Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie, jedna z ostatnich uczennic prof. Ady Sari, studia wokalne kontynuowała z Giną Cignia w Mediolanie, Camillem Mauranem i Régine Crespin w Paryżu oraz z Rudolfem Bautzem w Aachen. Po debiucie w Operze Wrocławskiej i w Teatrze Wielkim w Warszawie, karierę wokalną związała ze scenami europejskimi, śpiewając główne partie we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Irlandii, Izraelu i USA. Szczególne uznanie zdobyła interpretacją partii Tatiany w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego. Dla Radia France dokonała licznych nagrań muzyki kameralnej i operowej z towarzyszeniem Orchestre National i Orchestre Philharmonique Radia France.
Spotkanie i współpraca w Paryżu z Bronisławem Horowiczem - uczniem Leona Schillera i wybitnym reżyserem operowym - stała się początkiem zmian w jej życiu artystycznym. Zrealizowała dla telewizji polskiej i francuskiej filmy dokumentalne poświęcone wybitnym postaciom polskiego i francuskiego życia kulturalnego, z udziałem wybitnych aktorów takich jak Leslie Caron, Andrzej Seweryn, Maria Laborit, Alexandra Stewart. Od roku 2002 współpracuje jako reżyser z teatrami operowymi i muzycznymi reżyserując kilkanaście oper i musicali m. in. Poławiacze pereł, Norma (Teatr Wielki im. S. Moniuszki w Poznaniu), Bal Maskowy, Księżniczka czardasza (Opera Na Zamku), Don Giovanni, Złote runo (Teatr Wielki w Łodzi), Orfeusz w piekle (Opera Bałtycka), Baron cygański, Carmen (Opera Wrocławska), Judyta Triumfująca (Warszawska Opera Kameralna), Nabucco (Opera Krakowska).
Spotkanie i współpraca w Paryżu z Bronisławem Horowiczem - uczniem Leona Schillera i wybitnym reżyserem operowym - stała się początkiem zmian w jej życiu artystycznym. Zrealizowała dla telewizji polskiej i francuskiej filmy dokumentalne poświęcone wybitnym postaciom polskiego i francuskiego życia kulturalnego, z udziałem wybitnych aktorów takich jak Leslie Caron, Andrzej Seweryn, Maria Laborit, Alexandra Stewart. Od roku 2002 współpracuje jako reżyser z teatrami operowymi i muzycznymi reżyserując kilkanaście oper i musicali m. in. Poławiacze pereł, Norma (Teatr Wielki im. S. Moniuszki w Poznaniu), Bal Maskowy, Księżniczka czardasza (Opera Na Zamku), Don Giovanni, Złote runo (Teatr Wielki w Łodzi), Orfeusz w piekle (Opera Bałtycka), Baron cygański, Carmen (Opera Wrocławska), Judyta Triumfująca (Warszawska Opera Kameralna), Nabucco (Opera Krakowska).