Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN

Noc Teatrów. Carmina Burana

Noc Teatrów. Carmina Burana

Świętujemy Noc Teatrów jedną z najgłośniejszych kompozycji w historii muzyki – kantatą „Carmina Burana” Carla Orffa. Spektakl muzyczno-baletowy będzie można zobaczyć 19 czerwca (g. 20.00) w naszej siedzibie.
Podczas Krakowskiej Nocy Teatrów, 19 czerwca, wystawimy sceniczną wersję kantaty „Carmina Burana” Carla Orffa w choreografii Emila Wesołowskiego i w interpretacji muzycznej Tomasza Tokarczyka. Inscenizacja miała swoją premierę w 2018 roku i spotkała się z pozytywnym przyjęciem publiczności oraz krytyków muzycznych. Jak pisała po premierze Anna Woźniakowska: „Emilowi Wesołowskiemu udało się wyczarować widowisko pełne życia, ruchu, tętniące namiętnością, radością samego istnienia”. W spektaklu wystąpią nasi Soliści, Chór, Balet i Orkiestra pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.
Apoteoza życia i afirmacja świata
„Carmina Burana” to przełomowe dzieło w twórczości Carla Orffa, które od swojej prapremiery w 1937 roku w Operze Frankfurckiej cieszy się niesłabnącą sympatią publiczności, regularnie pojawiając się w salach koncertowych i teatrach na całym świecie. Kantata oparta jest na tekstach ze średniowiecznego kodeksu zawierającego zbiór pieśni wagantów – wędrownych studentów i kleryków. Manuskrypt, w którym moralitety, pieśni o krucjatach czy końcu świata przeplatają się z pieśniami miłosnymi oraz przyśpiewkami pijaków i szulerów, odnaleziono w opactwie Benediktbeuern – stąd tytuł kodeksu i samej kantaty, oznaczający po prostu „Pieśni z Beuern”. Orff wybrał z obszernego zbioru tekstów 24 pieśni i ułożył je tak, aby tworzyły swego rodzaju libretto. Pierwsza część to pieśni sławiące naturę i budzącą się wiosnę, druga jest pochwałą Bachusa, trzecia mówi o rozkoszach miłości. Mottem całego utworu jest apoteoza życia i afirmacja świata.

Niemiecki kompozytor nie opracował pierwotnych melodii pieśni zapisanych w kodeksie, bowiem nie były one jeszcze zrekonstruowane. Zamiast tego stworzył on od podstaw własną warstwę muzyczną, przywołując ducha minionej epoki i rezygnując ze zdobyczy awangardy na rzecz powrotu do tradycji. Jak pisze Dorota Kozińska: „Orff stworzył sugestie muzyki średniowiecznej, stroniąc od chromatyki i polifonii, snując melodie łatwo wpadające w ucho, wzorowane na i tak przecież „egzotycznych” dziełach dawnych mistrzów”. Prostota melodyki, wyrazista rytmika i ilustracyjna funkcja instrumentów perkusyjnych sprawiają, że kolejne pieśni kantaty wpadają w ucho i na długo pozostają w pamięci publiczności.

Widowisko będzie doskonałą okazją do poznania głębi i przesłania średniowiecznej poezji, która, jak podaje Emil Wesołowski, stanowi fantastyczny impuls do działania choreograficznego.


„Carmina Burana”, 19 czerwca, g. 20.00, Opera Krakowska (Scena Główna)

Bezpłatne wejściówki możliwe do pobrania 15 czerwca w Kasie Opery od godz. 10.00. Jedna osoba może odebrać maksymalnie dwie wejściówki.

Więcej informacji o wydarzeniu na stronie Opery www.opera.krakow.pl

 
Wydarzenie organizowane w ramach Nocy Teatrów 2021.