Opera
Carmina Burana
Carl Orff
Emil Wesołowski
Tomasz Tokarczyk
Tomasz Tokarczyk
1
godzina
10
minut
szczegóły
informacje
czas trwania
1
godzina
10
minut
kompozytor
Carl Orff
premiera światowa
Frankfurt nan Menem, 8.06.1937
polska premiera
Łódź 1963
premiera w Operze Krakowskiej
27.04.2018
język spektaklu
Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami
dodatkowe informacje
Pieśni świeckie; tekst wg średniowiecznego rękopisu z klasztoru Benediktbeuern (Bawaria) Wstęp i zakończenie: kompozytor
opis
Przez jednych nazywane kantatami scenicznymi, innych oratorium, „Carmina Burana” oparte są na świeckich pieśniach średniowiecznych, odnalezionych w 1803 r. w bawarskim opactwie Benediktbeuren. Carl Orff wybrał z tego obszernego zbioru tekstów, stworzonych przez wagabundów, studentów i wędrownych kleryków, 24 pieśni i ułożył je w rodzaj libretta. Pierwsza część to pieśni sławiące naturę i budzącą się wiosnę, druga jest pochwałą Bachusa, trzecia mówi o rozkoszach miłości. Mottem całego utworu jest apoteoza życia i afirmacja świata. Tylko zgoda na porządek i ład panujący w makrokosmosie pozwoli człowiekowi zachować czystość duszy i żyć zgodnie z naturą.
plakat
autor plakatu
Bożena Pędziwiatr, Aldo Vargas-Tetmajer
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Inscenizacja: Bogusław Nowak, Emil Wesołowski
Choreografia: Emil Wesołowski
Scenografia i kostiumy: Bożena Pędziwiatr
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel, Janusz Wierzgacz
Przygotowanie chóru dziecięcego: Beata i Marek Kluzowie
Reżyseria światła i projekcje: Dariusz Pawelec
Asystentka reżysera: Bożena Walczyk-Skrzypczak
Asystenci choreografa: Elena Korpusenko, Victor Korpusenko
Asystentka chóru: Joanna Wójtowicz
Inspicjentki: Agnieszka Sztencel, Justyna Jarocka-Lejzak
Inscenizacja: Bogusław Nowak, Emil Wesołowski
Choreografia: Emil Wesołowski
Scenografia i kostiumy: Bożena Pędziwiatr
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel, Janusz Wierzgacz
Przygotowanie chóru dziecięcego: Beata i Marek Kluzowie
Reżyseria światła i projekcje: Dariusz Pawelec
Asystentka reżysera: Bożena Walczyk-Skrzypczak
Asystenci choreografa: Elena Korpusenko, Victor Korpusenko
Asystentka chóru: Joanna Wójtowicz
Inspicjentki: Agnieszka Sztencel, Justyna Jarocka-Lejzak
obsada
Soliści:
sopran | Katarzyna Oleś-Blacha
tenor | Adam Sobierajski
baryton | Mariusz Godlewski
Tancerze:
Kobieta | Mizuki Kurosawa,
Mężczyzna | Yauheni Yatskevich
Dziewczyny | Mizuki Kurosawa, Malika Tokkozhina, Paulina Cisłowska
Chłopcy | Dzmitry Prokharau, Gabriele Togni, Yauheni Raukuts
Łabędź | Gabriele Togni
Zespół baletu:
Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Sofia Manca, Dina Ratoń, Agata Steinke, Malika Tokkozhina, Weronika Wilczyńska, Klaudia Wójcicka, Teresa Żurowska, Andrei Kryshchanovich, Fabian von Lindern, Maciej Pluskowski, Dzmitry Prokharau, Yauheni Raukuts, Zoard Szabo, Gabriele Togni, Vadzim Trukhan, Yauheni Yatskevich, Andrea Zulian
Balet, Orkiestra, Chór i Chór Dziecięcy Opery Krakowskiej
Dyrygent: Tomasz Tokarczyk
sopran | Katarzyna Oleś-Blacha
tenor | Adam Sobierajski
baryton | Mariusz Godlewski
Tancerze:
Kobieta | Mizuki Kurosawa,
Mężczyzna | Yauheni Yatskevich
Dziewczyny | Mizuki Kurosawa, Malika Tokkozhina, Paulina Cisłowska
Chłopcy | Dzmitry Prokharau, Gabriele Togni, Yauheni Raukuts
Łabędź | Gabriele Togni
Zespół baletu:
Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Sofia Manca, Dina Ratoń, Agata Steinke, Malika Tokkozhina, Weronika Wilczyńska, Klaudia Wójcicka, Teresa Żurowska, Andrei Kryshchanovich, Fabian von Lindern, Maciej Pluskowski, Dzmitry Prokharau, Yauheni Raukuts, Zoard Szabo, Gabriele Togni, Vadzim Trukhan, Yauheni Yatskevich, Andrea Zulian
Balet, Orkiestra, Chór i Chór Dziecięcy Opery Krakowskiej
Dyrygent: Tomasz Tokarczyk
bilety
Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego
Sektor A
100 zł
Sektor B
80 zł
Sektor C
60 zł
Sektor D
80 zł
miejsca nienumerowane
libretto
PROLOG – szeroko rozbudowany, chóralny hymn do Fortuny – zmiennej i kapryśnej bogini ludzkich losów.
CZĘŚĆ I („Veris laeta facies” – „O wiośnie”) – śpiewy sławiące piękno natury budzącej się do życia wraz z wiosną, kiedy Febus-słońce swymi promieniami wypędza Zimę, a Flora przyozdabia cały świat świeżą zielenią, oraz pieśni opiewające maj, który rozpala miłość w sercach ludzkich. Dziewczęta w żartobliwych słowach proszą wędrownego kramarza, aby dał im farby do pomalowania policzków, i wabią chłopców ku sobie.
CZĘŚĆ II („In taverna” – „W gospodzie”) – pełne swoistej fantazji pieśni przy kielichu - jedna z nich stanowi pochwałę życia doczesnego, druga mówi o uczuciach... łabędzia, który duszony w rondlu narzeka na zmienność ziemskich losów, trzecia w dowcipny sposób parodiuje śpiewy liturgiczne. Na zakończenie wszyscy pijący intonują pochwałę Bachusa.
CZĘŚĆ III („Amor volat undique” – „O miłości”) mówi o rozkoszach i niepokojach miłości oraz obrazuje różne fazy gry miłosnej. W zakończeniu chór śpiewa pieśń ku czci Wenus – ponieważ jednak nie Wenus, lecz Fortuna naprawdę rządzi światem, przeto całość dzieła zamyka się powtórzeniem początkowego hymnu na jej cześć.
Józef Kański, „Przewodnik operowy”
recenzje
Lesław Czapliński, portal Maestro, 21.05.2018
Interesująco rozwiązana została podstawowa organizacja przestrzeni scenicznej. Na galerii w głębi umieszczono w dwóch rzędach chór z nutami w rękach, który nie ukrywa zatem swojej roli czysto muzycznej natury i zewnętrznej wobec widowiska. Przygotowany przez Jacka Mentla stanowi jedną z najmocniejszych stron tego przedstawienia. Na scenie zaś rozgrywa się główna akcja choreograficzna. Najbardziej udane są układy oparte na ekspresji czystego, żywiołowego ruchu, wykonywane przez cały corps de ballet. Polegają one na elementarnych sposobach poruszania się na całych stopach, a także wybijaniu rytmu za pomocą tupania czy uderzeń dłońmi o blat stołu, kiedy akcja przybiera postać dosłownej uczty. Wtedy też pojawia się kontratenorowa w istocie, perwersyjna aria łabędzia przypiekanego na rożnie Olim lacus colueram, zmuszonego do pławienia się w sosie zamiast wcześniejszego stawu. Towarzyszy temu choreograficzna etiuda charakterystyczna w wykonaniu występującego z obnażonym torsem Federico Casilli.
Anna Woźniakowska, portal Polska Muza, 28.04.2018
(...) Emilowi Wesołowskiemu udało się wyczarować widowisko pełne życia, ruchu, tętniące namiętnością, radością samego istnienia. Oczywiście, te wszystkie emocje narzucała muzyka Orffa. (...) Świetnie spisali się w wokalnych partiach solowych Katarzyna Oleś-Blacha, Krzysztof Kur i Stanisław Kuflyuk, uroczy i pięknie brzmiący był chór dziecięcy (przygotowanie Beata i Marek Kluzowie). Zapierała dech w piersiach powietrzna akrobatyka Magdaleny Sztencel. Ale przede wszystkim kapitalny był balet Opery Krakowskiej nie tylko wydający się fruwać w powietrzu, ale i wzruszający a nawet bawiący (kapitalny Łąbędź Frederika Casillego).
Reportaż z przygotowań do premiery spektaklu:
Reportaż z przygotowań do premiery spektaklu muzyczno-baletowego „Carmina Burana” Carla Orffa w Operze Krakowskiej (premiera: 27 kwietnia 2018).
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/