Baryton
Adam Szerszeń
Baryton
Adam Szerszeń
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Michaliny Growiec.
Od 2002 roku pracuje na Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1998 do 2002 roku był śpiewakiem zespołu Camerata Silesia. Od 2002 do 2005 roku był solistą Opery Śląskiej, następnie od 2003 do 2009 roku gościnnym solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, a od 2012 do 2015 solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2004 roku jest także gościnnym solistą Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, gdzie kreował pierwszoplanowe partie w siedmiu premierach i kilkudziesięciu spektaklach. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Od września 2015 roku jest solistą Opery Krakowskiej.
Artysta ma w swoim repertuarze 30 ról w następujących operach: Christoph Willibald Gluck - „Orfeo ed Euridice”, Henry Purcell - „Dydona i Eneasz”, Wolfgang Amadeus Mozart - „Cosi fan tutte”, Georges Bizet - „Carmen”, Giuseppe Verdi - „Aida”, „Traviata”, „Ernani”, „Don Carlos”, „Un ballo in mascera”, „I Due Foscari”, „Stiffelio”, „La forza del destino”, Umberto Giordano - „Andrea Chénier”, Piotr Czajkowski - „Dama pikowa”, „Eugeniusz Oniegin”, Modest Musorgski - „Borys Godunow”, Gicomo Puccini - „La Boheme”, „Madama Butterfly”, „Tosca”, Stanisław Moniuszko - „Starszny dwór”, „Halka”, Ludwig van Beethoven - „Fidelio”, Karl Millöcker - „Bettelstudent”, Béla Bartók - „Zamek Sinobrodego”, Philip Glass - „The fall of house of Usher”, Johann Strauss - „Die Fledermaus”, „Księżniczka Czardasza”, Richard Wagner - „Tannhäuser”.
Jego dorobek artystyczny to również dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in.: Ludwig van Beethoven - „IX Symfonia”, Johannes Brahms - „Niemieckie Requiem”, Joseph Haydn - „Stabat Mater”, „Stworzenie świata”, Gabriel Faurée - „Requiem”, Karol Szymanowski - „Stabat Mater”, Henryk Mikołaj Górecki - „Beatus Vir”, Jan Sebastian Bach - „Magnificat”, „Ich habe genung”, Franz List - „Via Crucis”, Giacomo Puccini - „Missa di Gloria”, Ariel Ramírez - „Misa Criolla”, Lili Boulanger - „Faust et Hélène”, Sergiusz Rachmaninow - „Dzwony”; cykle pieśni: Gustav Mahler - „Lieder eines fahrenden Gesellen”, „Kindertotenlieder”, Johannes Brahms - „Vier ernste Gesange”, Antonín Dvořák - „Pieśni cygańskie”, Józef Świder - „Chamber Music”, Tadeusz Baird - „4 Sonety miłosne”, Maurice Ravel - „3 Pieśni Don Kichota do Dulcynei”, „Pieśni do słów Mallarmé”.
Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie, Japonii, Kuwejcie, Bahrajnie.