Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Opera

Aida na Wawelu

Opera w 4 aktach
Giuseppe Verdi
Giorgio Madia
Marcin Nałęcz-Niesiołowski
3 godziny 0 minut

Dostępne terminy

data
godzina
miejsce
informacje
bilety
02 lipca 20:00, środa
02 lipca, środa
20:00
Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu
26. Letni Festiwal Opery Krakowskiej

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

czas trwania
3 godziny 0 minut | 2 przerwy
kompozytor
Giuseppe Verdi
libretto
Antonio Ghislanzoni
premiera światowa
Kair, 24.12.1871
polska premiera
Warszawa, 23.11.1875
premiera w Operze Krakowskiej
14.03.2025
opis
„Aida” to czteroaktowa opera autorstwa Giuseppe Verdiego skomponowana do libretta Antoniego Ghislanzoniego. Powstała na specjalne zamówienie kedywa Egiptu – Ismaila Paszy, z okazji otwarcia Opery w Kairze. Entuzjastyczne przyjęcie opery przez ówczesną publiczność oraz kolejne premiery na światowych scenach operowych sprawiły, że opowieść o etiopskiej księżniczce znalazła swoje stałe miejsce w kanonie literatury operowej. Dzieło stało się jednym z filarów operowego repertuaru, łącząc potęgę muzyki Verdiego z uniwersalnym przesłaniem o miłości, lojalności i przeznaczeniu.

Akcja opery rozgrywa się w starożytnym Egipcie, w czasie wojen między Egiptem a Etiopią. Główną bohaterką opery jest tytułowa Aida – etiopska księżniczka, która zostaje porwana i uczyniona niewolnicą na dworze faraona. Aida ukrywa swoje królewskie pochodzenie, żyjąc w cieniu jako służąca. Mimo swojej dramatycznej sytuacji zakochuje się w młodym, egipskim dowódcy wojskowym Radamesie. Ich miłość, choć piękna i odwzajemniona, naznaczona jest piętnem niespełnienia. Radames, powołany na wodza armii, staje się symbolem wrogiej potęgi dla Aidy i jej ojca Amonasro, etiopskiego króla. Sytuację kochanków dodatkowo komplikuje zazdrość Amneris, córki faraona, darzącej Radamesa uczuciem i wykorzystującej swoją pozycję do manipulowania innymi i wpływania na bieg wydarzeń. Dylematy bohaterów – rozdarcie między miłością, lojalnością wobec ojczyzny i obowiązkiem wobec rodziny prowadzą do nieuchronnego, tragicznego finału.

Monumentalizm dzieła, połączenie pierwotnej siły z ponadczasową elegancją i prostotą pozwolą na ukazanie uniwersalnego przesłania opery i wybrzmienie w niej echa współczesnych dylematów. To opera o wyborach, które kształtują ludzkie życie, o cenie wolności i sile miłości, która jest zdolna przekraczać granice czasu i przestrzeni.

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
Kierownictwo muzyczne | Marcin Nałęcz-Niesiołowski

Reżyseria, choreografia, reżyseria światła | Giorgio Madia

Scenografia, kostiumy | Domenico Franchi

Przygotowanie chóru | Andrzej Korzeniowski, Joanna Wójtowicz

Asystent reżysera | Agnieszka Sztencel

Asystent kierownika muzycznego | Joachim Kołpanowicz

Asystent scenografa | Giulia Bruschi

Inspicjent | Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon
obsada
Aida | Natalia Rubiś
Amneris | Olesya Petrova
Radames | Dominik Sutowicz
Amonasro | Adam Szerszeń
Ramfis | Rafał Siwek
Faraon | Sebastian Marszałowicz
Kapłanka | Zuzanna Caban
Posłaniec | Vasyl Grokholskyi

Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej oraz Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie 
DYRYGENT | Luis Gorelik

nadchodzące spektakle z tego gatunku