Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Opera

Kopciuszek (wersja sceniczna)

Gioacchino Rossini
2 godziny 30 minut

Dostępne terminy

data
godzina
miejsce
informacje
bilety
10 lipca 19:30, czwartek
10 lipca, czwartek
19:30
Duża Scena
VII Royal Opera Festival
12 lipca 18:00, sobota
12 lipca, sobota
18:00
Duża Scena
VII Royal Opera Festival

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

czas trwania
2 godziny 30 minut
kompozytor
Gioacchino Rossini
opis
Sceniczna wersja Kopciuszka w Operze Krakowskiej będzie wystawiona w ramach Royal Opera Festival, cyklicznie organizowanym od 2019 roku przez Stowarzyszenie PASSIONART oraz Filharmonię im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. W tym ubiegłym roku do grona organizatorów wydarzenia dołączyła m. in. Opera Krakowska.

Za siedmioma górami, za siedmioma lasami, poniżana przez przyrodnie siostry dziewczyna marzyła o prawdziwej miłości i odmianie losu… Brzmi znajomo? Oczywiście, to początek historii o Kopciuszku, która stała się inspiracją dla opery La Cenerentola ossia La bontà in trionfo Gioacchina Rossiniego. Jacopo Ferretti oparł libretto Kopciuszka na baśni Charlesa Perraulta, usuwając z niej jednak wszelkie magiczne elementy, ponieważ Rossini obawiał się, że zaplecze scenograficzne rzymskiego Teatro Valle nie sprosta wymaganiom świata fantastycznego.
Na pracę nad nową operą librecista i kompozytor mieli zaledwie dwadzieścia kilka dni. Rossini był wówczas związany kontraktem ze sceną w Neapolu, tymczasem premiera w Rzymie musiała się odbyć w styczniu 1817 roku. Pomagał mu asystent – Luca Agolini. W Kopciuszku odnajdziemy też wiele muzyki z poprzednich oper Rossiniego. Zapożyczenia były w tamtych czasach dość częstą praktyką, choć wiecznie zajęty Gioacchino czasem ich nadużywał (stąd powiedzenie, że jeśli słyszałeś jego jedną operę, to słyszałeś wszystkie). Ostatnie nuty w partyturze Kopciuszka Rossini postawił w nocy poprzedzającej prawykonanie, a wykonawcy zapoznali się z nimi w trakcie przerw w przedstawieniu, za kulisami. Przygotowana pośpiesznie premiera nie była udana. W tak krótkim czasie nie mogło przecież powstać idealne libretto, dlatego kiedy francuski pisarz Stendhal obejrzał później spektakl w Trieście, był zdziwiony entuzjastyczną reakcją publiczności. Kopciuszek – jak w bajce – odnosił bowiem coraz większe sukcesy, torując sobie drogę na sceny całego świata.

autorka tekstu: Dorota Staszkiewicz

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
José Miguel Pérez-Sierra | dyrygent
Jochen Schönleber
| reżyseria, scenografia
Eleonora Calabrò | asystent reżysera
Moussé Dior Thiam | scenografia
Agnieszka Ignaszewska-Magiera | asystent muzyczny, pianoforte
Szymon Naściszewski | asystent dyrygenta
Janusz Wierzgacz | chórmistrz
obsada
Angelina | Polina Anikina 
Don Ramiro | Patrick Kabongo 
Dandini | Emmanuel Franco 
Don Magnifico | TBA 
Clorinda | Ellada Koller 
Tisbe | Verena Kronbichler
Alidoro | Dogukan Özkan

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
dyrygent | José Miguel Pérez-Sierra

nadchodzące spektakle z tego gatunku