
Opera
Aida - Krynica Zdrój
26. Letni Festiwal Opery Krakowskiej
Giuseppe Verdi
Giorgio Madia
Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Marcin Nałęcz-Niesiołowski
3
godziny
0
minut
Dostępne terminy
data
godzina
miejsce
informacje
bilety
10
sierpnia
20:00,
niedziela
10
sierpnia,
niedziela
20:00
Pijalnia, Krynica-Zdrój
Zakup biletów możliwy u organizatora. Więcej informacji w szczegółach spektaklu.
szczegóły
informacje
czas trwania
3
godziny
0
minut
|
2
przerwy
kompozytor
Giuseppe Verdi
libretto
Antonio Ghislanzoni
premiera światowa
Kair, 24.12.1871
polska premiera
Warszawa, 23.11.1875
premiera w Operze Krakowskiej
14.03.2025
opis
„Aida” to czteroaktowa opera autorstwa Giuseppe Verdiego skomponowana do libretta Antoniego Ghislanzoniego. Powstała na specjalne zamówienie kedywa Egiptu – Ismaila Paszy, z okazji otwarcia Opery w Kairze. Entuzjastyczne przyjęcie opery przez ówczesną publiczność oraz kolejne premiery na światowych scenach operowych sprawiły, że opowieść o etiopskiej księżniczce znalazła swoje stałe miejsce w kanonie literatury operowej. Dzieło stało się jednym z filarów operowego repertuaru, łącząc potęgę muzyki Verdiego z uniwersalnym przesłaniem o miłości, lojalności i przeznaczeniu.
Akcja opery rozgrywa się w starożytnym Egipcie, w czasie wojen między Egiptem a Etiopią. Główną bohaterką opery jest tytułowa Aida – etiopska księżniczka, która zostaje porwana i uczyniona niewolnicą na dworze faraona. Aida ukrywa swoje królewskie pochodzenie, żyjąc w cieniu jako służąca. Mimo swojej dramatycznej sytuacji zakochuje się w młodym, egipskim dowódcy wojskowym Radamesie. Ich miłość, choć piękna i odwzajemniona, naznaczona jest piętnem niespełnienia. Radames, powołany na wodza armii, staje się symbolem wrogiej potęgi dla Aidy i jej ojca Amonasro, etiopskiego króla. Sytuację kochanków dodatkowo komplikuje zazdrość Amneris, córki faraona, darzącej Radamesa uczuciem i wykorzystującej swoją pozycję do manipulowania innymi i wpływania na bieg wydarzeń. Dylematy bohaterów – rozdarcie między miłością, lojalnością wobec ojczyzny i obowiązkiem wobec rodziny prowadzą do nieuchronnego, tragicznego finału.
Monumentalizm dzieła, połączenie pierwotnej siły z ponadczasową elegancją i prostotą pozwolą na ukazanie uniwersalnego przesłania opery i wybrzmienie w niej echa współczesnych dylematów. To opera o wyborach, które kształtują ludzkie życie, o cenie wolności i sile miłości, która jest zdolna przekraczać granice czasu i przestrzeni.
Zakup biletów na stronie: BILETY Aida Krynica-Zdrój
Akcja opery rozgrywa się w starożytnym Egipcie, w czasie wojen między Egiptem a Etiopią. Główną bohaterką opery jest tytułowa Aida – etiopska księżniczka, która zostaje porwana i uczyniona niewolnicą na dworze faraona. Aida ukrywa swoje królewskie pochodzenie, żyjąc w cieniu jako służąca. Mimo swojej dramatycznej sytuacji zakochuje się w młodym, egipskim dowódcy wojskowym Radamesie. Ich miłość, choć piękna i odwzajemniona, naznaczona jest piętnem niespełnienia. Radames, powołany na wodza armii, staje się symbolem wrogiej potęgi dla Aidy i jej ojca Amonasro, etiopskiego króla. Sytuację kochanków dodatkowo komplikuje zazdrość Amneris, córki faraona, darzącej Radamesa uczuciem i wykorzystującej swoją pozycję do manipulowania innymi i wpływania na bieg wydarzeń. Dylematy bohaterów – rozdarcie między miłością, lojalnością wobec ojczyzny i obowiązkiem wobec rodziny prowadzą do nieuchronnego, tragicznego finału.
Monumentalizm dzieła, połączenie pierwotnej siły z ponadczasową elegancją i prostotą pozwolą na ukazanie uniwersalnego przesłania opery i wybrzmienie w niej echa współczesnych dylematów. To opera o wyborach, które kształtują ludzkie życie, o cenie wolności i sile miłości, która jest zdolna przekraczać granice czasu i przestrzeni.
Zakup biletów na stronie: BILETY Aida Krynica-Zdrój
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Kierownictwo muzyczne | Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Reżyseria, choreografia, reżyseria światła | Giorgio Madia
Scenografia, kostiumy | Domenico Franchi
Przygotowanie chóru | Andrzej Korzeniowski, Joanna Wójtowicz
Asystent reżysera | Agnieszka Sztencel
Asystent kierownika muzycznego | Joachim Kołpanowicz
Asystent scenografa | Giulia Bruschi
Inspicjent | Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon
Reżyseria, choreografia, reżyseria światła | Giorgio Madia
Scenografia, kostiumy | Domenico Franchi
Przygotowanie chóru | Andrzej Korzeniowski, Joanna Wójtowicz
Asystent reżysera | Agnieszka Sztencel
Asystent kierownika muzycznego | Joachim Kołpanowicz
Asystent scenografa | Giulia Bruschi
Inspicjent | Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon
obsada
Aida |
Amneris |
Radames |
Amonasro |
Ramfis |
Faraon |
Kapłanka |
Posłaniec |
Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej oraz Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
DYRYGENT |
Amneris |
Radames |
Amonasro |
Ramfis |
Faraon |
Kapłanka |
Posłaniec |
Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej oraz Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
DYRYGENT |
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/