Opera
Straszny dwór
Opera w czterech aktach
Stanisław Moniuszko
Laco Adamik
Tadeusz Kozłowski, Piotr Sułkowski
Tadeusz Kozłowski, Piotr Sułkowski
3
godziny
0
minut
szczegóły
informacje
czas trwania
3
godziny
0
minut
|
1
przerwa
kompozytor
Stanisław Moniuszko
libretto
Jan Chęciński
premiera światowa
28.09.1865, Teatr Wielki, Warszawa
premiera
26, 27.12.2004 w Teatrze Słowackiego
premiera w Operze Krakowskiej
07.03.2009
język spektaklu
Oryginalna polska wersja językowa z polskimi napisami
opis
Powracający z wojny dwaj bracia składają przyrzeczenie pozostania w kawalerskim stanie, ale kiedy poznają piękne panny z sąsiedniego dworu, trudno im będzie dotrzymać obietnicy... Premierowe wykonanie Strasznego dworu odbyło się w Warszawie we wrześniu 1865 roku i nic dziwnego, że ta będąca syntezą staropolskiej kultury, przywołująca temat świetności XVIII-wiecznej Polski opera wywołała wtedy prawdziwą manifestację patriotyczną wśród zgromadzonej publiczności.
plakat
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Reżyseria: Laco Adamik
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, Piotr Sułkowski
Scenografia i kostiumy: Barbara Kędzierska
Choreografia: Przemysław Śliwa
Przygotowanie chóru: Ewa Bator, Marek Kluza
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, Piotr Sułkowski
Scenografia i kostiumy: Barbara Kędzierska
Choreografia: Przemysław Śliwa
Przygotowanie chóru: Ewa Bator, Marek Kluza
obsada
STEFAN | Dominik Sutowicz
ZBIGNIEW | Sebastian Marszałowicz
JADWIGA | Monika Korybalska
HANNA | Katarzyna Oleś-Blacha
MIECZNIK | Adam Szerszeń
CZEŚNIKOWA | Magdalena Barylak
MACIEJ | Michał Kutnik
SKOŁUBA | Wołodymir Pańkiw
DAMAZY | Krzysztof Kozarek
GRZEŚ | Wiesław Popiołek
STARA NIEWIASTA | Anna Gajdzik-Krzyżanowska
MARTA | Kamila Mędrek-Żurek
ORKIESTRA, CHÓR i BALET OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Joachim Kołpanowicz
ZBIGNIEW | Sebastian Marszałowicz
JADWIGA | Monika Korybalska
HANNA | Katarzyna Oleś-Blacha
MIECZNIK | Adam Szerszeń
CZEŚNIKOWA | Magdalena Barylak
MACIEJ | Michał Kutnik
SKOŁUBA | Wołodymir Pańkiw
DAMAZY | Krzysztof Kozarek
GRZEŚ | Wiesław Popiołek
STARA NIEWIASTA | Anna Gajdzik-Krzyżanowska
MARTA | Kamila Mędrek-Żurek
ORKIESTRA, CHÓR i BALET OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Joachim Kołpanowicz
bilety
Kategoria S - 2024/2025
miejsca I
Loża Marszałkowska
160 zł
miejsca II
Amfiteatr rzędy IV-IX
120 zł
miejsca III
Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
100 zł
miejsca IV
Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa
70 zł
miejsca V
Balkon rzędy I-II
60 zł
miejsca VI
Balkon rzędy III-IV
50 zł
W tej kategorii:
Bona Sforza, Cyrulik sewilski, Don Pasquale, Dziadek do orzechów, Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69, Madama Butterfly, Igraszki Miłosne Carmen, Nowa Opowieść Wigilijna, Pan Twardowski, Straszny Dwór, Wanda, Zemsta nietoperza
Bona Sforza, Cyrulik sewilski, Don Pasquale, Dziadek do orzechów, Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69, Madama Butterfly, Igraszki Miłosne Carmen, Nowa Opowieść Wigilijna, Pan Twardowski, Straszny Dwór, Wanda, Zemsta nietoperza
libretto
Akt I
Prolog
Dwaj rycerze, bracia Stefan i Zbigniew, powracają do domu po zakończonej bitwie. Żegnając się z kolegami postanawiają się nie żenić, by w każdej chwili być w gotowości na wezwanie Ojczyzny i składają „kawalerskie śluby” (Dobrze, dobrze, panie bracie…).
Odsłona druga
Stefan i Zbigniew wracają szczęśliwi w rodzinne strony witani przez najbliższych (Cichy domku...). Ich śluby zaraz na początku są wystawiane na próbę – Cześnikowa ma już bowiem upatrzone panny dla kawalerów (Witam was, witam was…). Stryjenka zabiera się szybko do zadania, gdyż wie, iż panicze zamierzają odwiedzić przyjaciela rodziny, Miecznika, w jego posiadłości. Tam – o czym już wie Cześnikowa, ale jeszcze nie wiedzą tego kawalerowie, mieszkają dwie urodziwe panny. Dlatego stryjenka opisuje Kalinów jako miejsce pełne zagrożeń, ale nie jest i tak w stanie powstrzymać braci od odwiedzin.
Akt II
Tymczasem we dworze Miecznika dziewczęta, wśród nich także Hanna i Jadwiga, zajmują się haftowaniem (Spod igiełek kwiaty rosną…) i zgodnie z tradycją wigilii Nowego Roku wróżą z wosku. Oczywiście obie siostry pragną zobaczyć w odlewie twarze przyszłych mężów (Już ogień płonie…). Swoją twarz we francuskiej peruce w jednym z tych woskowych zwierciadeł chciałby zobaczyć Damazy (prawnik, przyjaciel Miecznika). Miecznik opisuje jednak cechy idealnych kandydatów oddanych Ojczyźnie żołnierzy – na mężów swoich córek (Kto z mych dziewek serce której…). Zabawę przerywa przybycie Cześnikowej, która uprzedzając przyjazd bratanków, przedstawia młodzieńców w krzywym zwierciadle. W tym momencie wracają myśliwi z polowania na czele ze Skołubą – klucznikiem Miecznika. Myśliwi drwią ze Skołuby sugerując, że ustrzelony dzik nie jest jego trofeum. Celny strzał należał rzeczywiście do kogoś, kto właśnie jechał drogą w stronę Kalinowa. Do dworu przybywają bowiem Stefan i Zbigniew, zaś celny strzał był dziełem ich sługi Macieja. Gorącą dyskusję przerywa zaproszenie na kolację.
Akt III
Zamek zapada w sen. Hanna i Jadwiga chcąc przekonać się czy rzeczywiście bracia są tacy tchórzliwi udają portrety swoich prababek. Także Damazy chce postraszyć gości i chowa się w starym zegarze. Skołuba próbuje nastraszyć z kolei Macieja. (Ten zegar stary…). Zbigniew i Stefan natomiast myślą już tylko o urodziwych siostrach (Cisza dokoła…), (Gdym przy wieczerzy…). Świadkami tych wyznań są Hanna i Jadwiga. Obie panny przestraszone uciekają, zaś bracia – przekonani, iż przyczyną zamieszania jest Damazy – wdają się z nim w pogawędkę. Poznają w ten sposób całkowicie zmyśloną przez zazdrosnego Damazego historię Kalinowa, jako miejsca zdrady. Bracia podburzeni chcą natychmiast rano opuścić dwór.
Akt IV
Hanna nie może zasnąć i cały czas myśli o Stefanie (Do grobu trwać w bezżennym stanie...). Tymczasem Damazy cieszy się z obrotu sprawy i udanego ośmieszenia braci. Jednak twarda postawa Miecznika doprowadza do wyjaśnienia nieporozumień i ukrócenia intrygi Damazego. Miecznik opowiada prawdziwą historię „Strasznego dworu”. Posiadłość została tak nazwana przez zazdrosne matki panien z sąsiednich okolic, kiedy pradziadek Miecznika miał dziewięć córek tak pięknych, że każdy młodzieniec przybywający do Kalinowa prosił o rękę jednej z nich. Stefan i Zbigniew proszą Miecznika o rękę Hanny i Jadwigi. Wzruszony Miecznik błogosławi pary.
recenzje
Joanna Targoń, „Gazeta Wyborcza”, 29.12.2004
(...) Wyróżniała się Katarzyna Oleś-Blacha (Hanna) obdarzona mocnym i czystym sopranem".
Anna Woźniakowska, „Dziennik Polski”, 29.12.2004
Gwiazdą obu premierowych spektakli był Adam Kruszewski jako Miecznik. Ileż kultury, muzycznej wiedzy, umiejętności aktorskiego zbudowania postaci, o wspaniałej dykcji nie wspominając, zaprezentował czołowy polski baryton. Z radością słuchałam w niedzielę Edyty Piaseckiej - Hanny i Agnieszki Cząstki – Jadwigi. Ładnie spisał się Volodymyr Pankiv jako Skałuba, dobry był Maciej Zenona Kowalskiego (w tych partiach wystąpili również: Wiesław Nowak i Konrad Szota). Interesującą Cześnikową była Bożena Zawiślak-Dolny.
Józef Kański, „Ruch Muzyczny”, luty 2005
(...) W oglądanym przeze mnie, drugim z kolei przedstawieniu, partię Hanny ślicznie śpiewała Katarzyna Oleś, imponując brawurą koloraturowych pasaży i blaskiem wysokich tonów, a bardzo dobrym Skołubą okazał się ukraiński bas Wołodymyr Pankiv. Pełną uroku Jadwigą była Katarzyna Suska, zaś Adam Kruszewski ujmował szlachetnością postawy i muzycznej interpretacji jako Miecznik. W partii Stefana ładnie spisał się Leszek Świdziński, dobrym Zbigniewem okazał się Przemysław Firek, a nieco groteskowa rola Damazego znalazła dobrego odtwórcę w Januszu Dębowskim.
Jacek Chodorowski, „Trubadur” - Pismo Ogólnopolskiego Klubu Miłośników Opery, styczeń-marzec 2005
(...) W rolę Hanny wcieliły się Edyta Piasecka i Katarzyna Oleś-Blacha. Nieco odmiennie potraktowały swą partię: Edyta Piasecka była dostojną, dramatyczną, powiedziałbym dumną szlachcianką. Śpiewała bardzo pięknie i swobodnie, dominując głosem i w scenach zespołowych. (...)
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/