Opera
Ariadna na Naxos
Opera w jednym akcie z prologiem
Richard Strauss
Włodzimierz Nurkowski
Tomasz Tokarczyk, Warcisław Kunc
Tomasz Tokarczyk, Warcisław Kunc
2
godziny
25
minut
szczegóły
informacje
czas trwania
2
godziny
25
minut
|
1
przerwa
kompozytor
Richard Strauss
libretto
Hugo von Hofmannsthal
premiera światowa
Wiedeń, Hofoper, 4.10.1916 (1. wersja: Stuttgart, Hoftheater, 25.10.1912)
premiera w Operze Krakowskiej
24.03.2012
język spektaklu
Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami
opis
Efektowne przedstawienie, kipiące od pomysłów i niespodzianek. Arlekinada i dowcip dell’arte, fantazja cyrkowa i mit o Minotaurze, karnawał wenecki i bachanalia w finale... Do niezwykłości tych sprowokował twórców spektaklu fantastyczny pomysł libretta Hugona von Hofmannsthala, polegający na połączeniu sztuki wysokiej, opery seria z żywiołem buffa. A wszystko to wprzęgnięte w opowieść na temat miłości, tej idealnej, romantycznej i tej bardziej ziemskiej, zmysłowej. Tak powstało dzieło intrygujące, pełne polotu i fantazji, z muzyką, o której pisano w zachwycie. „Ariadna”, po premierze swej ostatecznej wersji z 1916 r., weszła na stałe do repertuaru światowego i do dziś ma się dobrze.
plakat
autor plakatu
Andrzej Pągowski
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Reżyseria: Włodzimierz Nurkowski
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk, Warcisław Kunc
Scenografia i kostiumy: Anna Sekuła
Choreografia: Katarzyna Aleksander-Kmieć, Jacek Tomasik
Reżyseria światła: Dariusz Pawelec
Asystent reżysera: Bożena Walczyk-Skrzypczak
Asystent kierownika muzycznego: Paweł Szczepański
Asystent scenografa i kostiumolografa: Adam Łucki
Asystenci choreografa: Mariusz Raczyński, Sebastian Kubacki
Inspicjenci: Anna Jaworska, Magdalena Wąsowska
Suflerzy: Krystyna Behounek, Dorota Sawka
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk, Warcisław Kunc
Scenografia i kostiumy: Anna Sekuła
Choreografia: Katarzyna Aleksander-Kmieć, Jacek Tomasik
Reżyseria światła: Dariusz Pawelec
Asystent reżysera: Bożena Walczyk-Skrzypczak
Asystent kierownika muzycznego: Paweł Szczepański
Asystent scenografa i kostiumolografa: Adam Łucki
Asystenci choreografa: Mariusz Raczyński, Sebastian Kubacki
Inspicjenci: Anna Jaworska, Magdalena Wąsowska
Suflerzy: Krystyna Behounek, Dorota Sawka
obsada
bilety
Kategoria B
miejsca I
Loża Marszałkowska
110 zł
miejsca II
Amfiteatr rzędy IV-IX
75 zł
miejsca III
Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
60 zł
miejsca IV
Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV;
Loże boczne Prawa i Lewa (piętro);
II Balkon rzędy I-II
40 zł
miejsca V
Balkon rzędy III-IV
30 zł
libretto
PROLOG
Pałac bogatego wiedeńczyka. Trwają przygotowania do przedstawienia. Nauczyciel muzyki szuka Marszałka domu, by dowiedzieć się, czy rzeczywiście po specjalnie zamówionej, wzniosłej opera seria o Ariadnie na Naksos ma być wystawiona wulgarna arlekinada. Marszałek potwierdza: taka jest wola jego pana. Nauczyciel sądzi, że Kompozytor, a jego uczeń, nigdy się na to nie zgodzi. Marszałek ma jedną odpowiedź: to jego pan płaci.
Zerbinettę z trupy komediowej odwiedza w garderobie Oficer, Kompozytor chce zrobić próbę z muzykami, ale oni przygrywają do kolacji, Tenor wymyśla Perukarzowi, Primadonna wysyła list do swego protektora. Kompozytorowi wpadła w oko Zerbinetta, a kiedy dowiedział się od Nauczyciela, że ma wystąpić w arlekinadzie tuż po jego Ariadnie, wpada w złość, bo czy można proponować prostacką rozrywkę po wysublimowanej operze. Zerbinetta i Nauczyciel tańca uważają zaś, że to oni powinni wystąpić jako pierwsi, bo jeśli znudzona Ariadną publiczność wpadnie w irytację, trudno im będzie ją rozbawić.
Marszałek domu oznajmia najnowszą decyzję swego pana, który spodziewa się, że opera i komediowe intermezzo zostaną połączone w jedno przedstawienie, tak by całość zakończyła się przed fajerwerkami. Spodziewa się też, że opłaceni przez niego artyści sprostają temu zadaniu. Kompozytor jest załamany, Ariadna to przecież symbol ludzkiej samotności. Tym bardziej potrzebuje towarzystwa - odpowiada Nauczyciel tańca, który uważa, że czym prędzej trzeba znaleźć rozwiązanie ku zadowoleniu ich pracodawcy. Pociesza Kompozytora, że nie on pierwszy doznaje rozczarowań i radzi mu nie zwlekając skrócić partyturę. Tenor i Primadonna żądają, by ich role nie zostały naruszone. Nauczyciel tańca objaśnia Zerbinetcie akcję opery: to opowieść o kobiecie porzuconej na wyspie przez kochanka, czekającej na innego. Zerbinetta uważa, że pojawi się tam wraz z kompanami, by zabawić smutną bohaterkę, Kompozytor usiłuje wytłumaczyć prawdziwy sens swego dzieła, w płomiennej mowie chwali muzykę jako najświętszą ze wszystkich sztuk. Nikt nie zwraca na niego uwagi, bo trzeba już wychodzić na scenę.
OPERA
Porzucona przez ukochanego Tezeusza Ariadna żyje samotnie na wyspie Naksos. Zapłakana leży na skałach, przyglądają się jej zatroskane trzy nimfy, z boku patrzy też Zerbinetta z kompanami i wie, że nie będzie łatwo ją rozweselić. Ariadna ich nie widzi, oczekuje tylko śmierci (aria „Ein schönes war”). Arlekin i jego towarzysze Scaramuccio, Truffaldino i Brighella postanawiają zabawić ją muzyką i tańcem, lecz Ariadna ich nie słucha. Zerbinetta chce porozmawiać z nią jak kobieta z kobietą, bo przecież one wszystkie są skazane na taki los. Ariadna nie jest wyjątkiem, Zerbinetta była w podobnej sytuacji, mężczyźni to bestie, ale kobieta nie potrafi się im oprzeć (recytatyw i aria „Grossmächtige Prinzessin!”). Jej kompani zalecając się do niej, Zerbinetta wybiera Arlekina i znika z nim. Nadchodzą podekscytowane nimfy, bo oto do wyspy zbliża się statek wiozący Bachusa. Bóg uciekł od swej kochanki Circe i choć nadal ją wspomina, szuka już nowej miłości. Ariadna najpierw bierze go za Tezeusza, potem zaś za oczekiwanego posłańca zwiastującego śmierć. Bachus urzeczony jej urodą całuje ją, ona zaś czuje, że przepełnia ją nowa miłość, co wyznaje Bachusowi. Kiedy pojawia się nowy bóg, musimy odejść bez słowa - komentuje sytuację Zerbinetta.
Jacek Marczyński, „Przewodnik operowy”, Świat Książki, 2011
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/