Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Opera

Nabucco

Giuseppe Verdi
Giuseppe Verdi
Maria Sartova
2 godziny 40 minut

Dostępne terminy

data
godzina
miejsce
informacje
bilety
09 marca 18:30, sobota
09 marca, sobota
18:30
Duża Scena
premiera
10 marca 18:30, niedziela
10 marca, niedziela
18:30
Duża Scena
premiera
13 marca 18:30, środa
13 marca, środa
18:30
Duża Scena
14 marca 18:30, czwartek
14 marca, czwartek
18:30
Duża Scena
15 marca 18:30, piątek
15 marca, piątek
18:30
Duża Scena
16 marca 18:30, sobota
16 marca, sobota
18:30
Duża Scena
17 marca 17:00, niedziela
17 marca, niedziela
17:00
Duża Scena

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

czas trwania
2 godziny 40 minut | 2 przerwy
kompozytor
Giuseppe Verdi
libretto
Temistocle Solera wg Auguste’a Anicet-Bourgeois i Francisa Cornue
premiera światowa
9.03.1842, Regio Teatro alla Scala, Mediolan
polska premiera
25.02.1854, Teatr Wielki
premiera w Operze Krakowskiej
09.03.2024
język spektaklu
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
Kierownictwo muzyczne: José Maria Florêncio

Reżyseria: Maria Sartova

Scenografia i projekt animacji: Damian Styrna

Kostiumy: Anna Chadaj

Ruch sceniczny: Jakub Lewandowski

Reżyseria światła: Bogumił Palewicz

Przygotowanie chóru: Janusz Wierzgacz

Animacja: Eliasz Styrna

Asystent reżysera: Anna Popiel

Asystent kierownika muzycznego: Miłosz Korpol

Inspicjent: Mateusz Makselon, Agnieszka Sztencel

Sufler: Maria Mitkowska, Dorota Sawka
obsada
NABUCCO | Andrzej Dobber, Leszek Skrla, Adam Zaremba

ABIGAILLE | Iga Caban, Oksana Nosatova, Jolanta Wagner

ISMAELE | Tomasz Kuk, Łukasz Gaj

ZACCARIA | Wołodymyr Pańkiw, Taras Shtonda, Grzegorz Szostak 

FENENA | Monika Korybalska, Elżbieta Wróblewska

ARCYKAPŁAN BAALA | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw, Sławomir Broś

ABDALLO | Jarosław Bielecki, Janusz Dębowski, Michał Kutnik 

ANNA | Agnieszka Kuk, Iwona Socha, Karin Wiktor-Kałucka



OBSADA BALETU:

URZĘDNICY | Angel Martinez-Sanchez, Gabriele Togni

JEREMIASZ-PROROK | Yauheni Raukuts

ALTER-EGO ABIGAIL | Agata Steinke, Teresa Żurowska

CZARNOKSIĘŻNIK | Maciej Pluskowski

bilety T_DETAILS_SHOW_MORE

Kategoria P - 2023/2024
miejsca I Loża Marszałkowska
200 zł
miejsca II Amfiteatr rzędy IV-IX
170 zł
miejsca III Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
150 zł
miejsca IV Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa
120 zł
miejsca V Balkon rzędy I-II
100 zł
miejsca VI Balkon rzędy III-IV
90 zł
Kategoria S - 2023/2024
miejsca I Loża Marszałkowska
160 zł
miejsca II Amfiteatr rzędy IV-IX
120 zł
miejsca III Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
100 zł
miejsca IV Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne prawa i lewa
70 zł
miejsca V II Balkon rzędy I-II
60 zł
miejsca VI II Balkon rzędy III-IV
50 zł

libretto T_DETAILS_SHOW_MORE

AKT I
Na dziedzińcu świątyni jerozolimskiej lud błaga Boga o ratunek przed zbliżającą się armią babilońską, którą prowadzi król Nabuchodonozor. Hebrajczycy spodziewają się, że zakładniczką pokoju zostanie znajdująca się wśród nich Fenena, córka Nabucca. Uwolniła ona z niewoli babilońskiej młodego księcia Izmaela i wraz z nim uszła do Jerozolimy. Na czele zbrojnego oddziału babilońskiego wkracza na dziedziniec Abigail - pierworodna, lecz nielegalna córka króla Babilonu. Ona także kocha Izmaela i teraz triumfuje, widząc swoją rywalkę, Fenenę, zdaną wraz z Izmaelem na jej łaskę. Pojawia się też Nabucco, grożąc śmiercią wszystkim Żydom. Nie słucha próśb Zachariasza i zamierza się mieczem na Fenenę. Szczęściem w ostatniej chwili osłania ją Izmael, zaś Nabucco, poznawszy swą córkę, w porywie ojcowskiej czułości bierze ją w ramiona. Zarazem jednak przysięga ukarać srogo naród żydowski. 

AKT II
Abigail nie posiada się z gniewu, że król na czas swojej nieobecności w Babilonie powierzył władzę nie jej, lecz Fenenie. Gdy więc Arcykapłan Baala, oburzony życzliwościa Feneny dla Żydów, proponuje Abigail królewską koronę, młoda dziewczyna podchwytuje tę myśl z zachwytem. Postanawiają wspólnie rozpuścić między ludem wieść, że Nabucco zginął na wojnie i wprowadzić Abigail na tron. W innej części królewskiego pałacu stary Zachariasz modli się, aby Bóg oświecił jego umysł. Lud żydowski jest przekonany, że Izmael to zdrajca, jedynie Zachariasz i jego siostra Anna wierzą w dobrą wolę Izmaela i Feneny. Pałacowy sługa, Abdallo, wpada z wieścią o śmierci Nabucca. W ślad za nim wkracza Abigail wraz z Arcykapłanem Baala, pragnąc odebrać Fenenie królewską koronę. Wtem nieoczekiwanie pojawia się wśród zebranych Nabucco i wkłada koronę na swe skronie. Ogarnięty szałem żąda, aby wszyscy oddali mu hołd jako bogu. Zachariasz nieustraszenie sprzeciwia się temu, a i córka Nabucca, Fenena, daje się poznać jako wyznawczyni wiary izraelskiej. Gdy Nabucco brutalnie nalega na oddanie mu czci boskiej, grom z niebios powala go na ziemię. Triumfująca Abigail stroi się w królewskie szaty.

AKT III
We wspaniałych wiszących ogrodach Babilonu Abigail jako władczyni zasiada na tronie. Arcykapłan uzyskuje od niej wyrok śmierci na Fenenę i wszystkich Żydów. Aby spowodować zagładę plemienia izraelskiego, Abigail wykorzystuje zręcznie słabość Nabucca, którego umysł uległ zamroczeniu.Kiedy jednak król dowiaduje się, że i Fenena ma ponieść śmierć, odmawia zatwierdzenia wyroku. Wówczas Abigail nakazuje go uwięzić. Żydzi siedzący nad rzekami Babilonu skarżą się gorzko na swój los z dala od ukochanej ojczyzny. Zachariasz dodaje im otuchy i zaręcza, iż Lew Judy w końcu odniesie zwycięstwo (chór Va pensiero).

AKT IV
Z głębokim smutkiem rozmyśla Nabucco o Fenenie, która ujrzał przez okno prowadzoną na miejsce stracenia. W tej tragicznej chwili błaga o pomoc Jehowę, Boga Izraela. Obłęd ustępuje i Abdallo na rozkaz swojego pana przynosi mu miecz. U wejścia do świątyni Baala Arcykapłan oczekuje skazańców. Fenena umocniona na duchu przez Zachariasza żegna się ze światem. Zanim jednak Arcykapłan rozpoczął krwawą ofiarę pojawia się groźny Nabucco. W tym momencie rozlatuje się na kawałki posąg Baala i rani śmiertelnie Abigail. Chcąc odkupić swoje przewinienia, w ostatniej chwili życia prosi ona o połączenie małżeńskim węzłem Feneny z Izmaelem i umiera z imieniem Jehowy na ustach. Wzruszony Nabucco wspaniałomyślnie darowuje wolność wszystkim Żydom, zaś Zachariasz intonuje pochwalny hymn na cześć potężnego Jehowy.

Józef Kański, Przewodnik operowy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, 2014.

nadchodzące spektakle z tego gatunku