Opera
Pierwsza zmarszczka
Teodor Leszetycki
Włodzimierz Nurkowski
Joachim Kołpanowicz
Joachim Kołpanowicz
1
godzina
30
minut
Dostępne terminy
data
godzina
miejsce
informacje
bilety
09
maja
18:30,
piątek
09
maja,
piątek
18:30
Duża Scena
premiera
10
maja
18:30,
sobota
10
maja,
sobota
18:30
Duża Scena
11
maja
17:00,
niedziela
11
maja,
niedziela
17:00
Duża Scena
szczegóły
informacje
czas trwania
1
godzina
30
minut
kompozytor
Teodor Leszetycki
premiera
09.05.2025
premiera w Operze Krakowskiej
09.05.2025
opis
Pierwsza zmarszczka to opera komiczna Teodora Leszetyckiego, zapomniane XIX-wieczne dzieło salonowe, lekka i szalenie zabawna komedia pełna błyskotliwego humoru na kwartet wokalny. Libretto autorstwa Salomona Hermanna von Mosenthala w ironiczny i zabawny sposób porusza temat kobiecego lęku przed starzeniem się, a zarazem odkrywa ukryte pod powierzchnią społeczne konwencje dotyczące wieku, przemijania i miłości.
Akcja opery rozgrywa się podczas balu maskowego, w okresie karnawału i koncentruje się wokół Markizy - dojrzałej, lecz wciąż pięknej i dystyngowanej kobiety, która dostrzega pierwsze oznaki upływającego czasu. Choć nadal cieszy się zainteresowaniem adoratorów, w jej sercu rodzi się obawa i strach przed bezpowrotnie odchodzącą młodością, a wraz z nią - przed utratą szans na miłość. W tej sytuacji z pomocą przychodzi jej sprytna i pełna temperamentu służąca, Juliette. Młoda służąca, wykorzystuje swoją inteligencję i wdzięk, w komiczny i pełen energii sposób nakłania Markizę do podjęcia decyzji o zamążpójściu. Spośród trzech zalotników Markiza musi dokonać wyboru - perypetie wynikające z tej decyzji dostarczają nie tylko zabawnych, ale i wzruszających momentów. To pełna uroku, lekka opera komiczna, która w humorystyczny sposób ukazuje nie tylko dylematy związane z przemijaniem, ale jednocześnie udowadnia, że dla miłości wiek nie ma znaczenia.
Podjęty w operze temat starzenia się, nie odnosi się wyłącznie do Markizy, ale także stanowi szerszy kontekst społeczny - pytanie o to, jak kobieta w społeczeństwie postrzega swoją wartość i rolę, gdy czas nieubłaganie płynie. Historia Markizy nie tylko przypomina barwny karnawał życia, gdzie radość, zabawa i niepowtarzalne postacie balansują na pograniczu iluzji i rzeczywistości. Spektakl utrzymany w duchu estetyki Federico Felliniego bawi się konwencją i ukazuje społeczne maski oraz pozory, które mogą ukryć prawdziwe uczucia, a humor i ironia stają się narzędziami, które ukazują te najbardziej prozaiczne i codzienne lęki związane z przemijaniem i poszukiwaniem miłości. Chaos karnawału nie tylko jest tłem dla miłosnych perypetii, to także przestrzeń, w której bohaterowie odkrywają siebie, swoje pragnienia i obawy. W pozornej zabawie kryje się głęboka refleksja nad naturą czasu i przemijania - nad tym, co nieuchronnie odchodzi, ale też nad tym, co pozostaje kiedy opadnie kurz zabawy, maski i iluzje.
W realizację projektu zaangażowani będą studenci Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz Akademii Sztuk Pięknym im. Jana Matejki w Krakowie. Współpraca pomiędzy naszymi instytucjami zaowocowała podpisaniem listów intencyjnych, które wyrażają obopólną chęć do realizowania wspólnych projektów artystycznych i edukacyjnych.
Akcja opery rozgrywa się podczas balu maskowego, w okresie karnawału i koncentruje się wokół Markizy - dojrzałej, lecz wciąż pięknej i dystyngowanej kobiety, która dostrzega pierwsze oznaki upływającego czasu. Choć nadal cieszy się zainteresowaniem adoratorów, w jej sercu rodzi się obawa i strach przed bezpowrotnie odchodzącą młodością, a wraz z nią - przed utratą szans na miłość. W tej sytuacji z pomocą przychodzi jej sprytna i pełna temperamentu służąca, Juliette. Młoda służąca, wykorzystuje swoją inteligencję i wdzięk, w komiczny i pełen energii sposób nakłania Markizę do podjęcia decyzji o zamążpójściu. Spośród trzech zalotników Markiza musi dokonać wyboru - perypetie wynikające z tej decyzji dostarczają nie tylko zabawnych, ale i wzruszających momentów. To pełna uroku, lekka opera komiczna, która w humorystyczny sposób ukazuje nie tylko dylematy związane z przemijaniem, ale jednocześnie udowadnia, że dla miłości wiek nie ma znaczenia.
Podjęty w operze temat starzenia się, nie odnosi się wyłącznie do Markizy, ale także stanowi szerszy kontekst społeczny - pytanie o to, jak kobieta w społeczeństwie postrzega swoją wartość i rolę, gdy czas nieubłaganie płynie. Historia Markizy nie tylko przypomina barwny karnawał życia, gdzie radość, zabawa i niepowtarzalne postacie balansują na pograniczu iluzji i rzeczywistości. Spektakl utrzymany w duchu estetyki Federico Felliniego bawi się konwencją i ukazuje społeczne maski oraz pozory, które mogą ukryć prawdziwe uczucia, a humor i ironia stają się narzędziami, które ukazują te najbardziej prozaiczne i codzienne lęki związane z przemijaniem i poszukiwaniem miłości. Chaos karnawału nie tylko jest tłem dla miłosnych perypetii, to także przestrzeń, w której bohaterowie odkrywają siebie, swoje pragnienia i obawy. W pozornej zabawie kryje się głęboka refleksja nad naturą czasu i przemijania - nad tym, co nieuchronnie odchodzi, ale też nad tym, co pozostaje kiedy opadnie kurz zabawy, maski i iluzje.
W realizację projektu zaangażowani będą studenci Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz Akademii Sztuk Pięknym im. Jana Matejki w Krakowie. Współpraca pomiędzy naszymi instytucjami zaowocowała podpisaniem listów intencyjnych, które wyrażają obopólną chęć do realizowania wspólnych projektów artystycznych i edukacyjnych.
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Kierownictwo muzyczne | Joachim Kołpanowicz
Reżyseria | Włodzimierz Nurkowski
Scenografia, kostiumy | Anna Sekuła
Choreografia | Violetta Suska
Asystent reżysera | Anna Popiel
Inspicjent | Mateusz Makselon, Justyna Jarocka-Lejzak
Reżyseria | Włodzimierz Nurkowski
Scenografia, kostiumy | Anna Sekuła
Choreografia | Violetta Suska
Asystent reżysera | Anna Popiel
Inspicjent | Mateusz Makselon, Justyna Jarocka-Lejzak
obsada
MARKIZA |
JULIETTE |
VICOMTE |
FIRMIN |
JULIETTE |
VICOMTE |
FIRMIN |
bilety
Kategoria S - 2024/2025
miejsca I
Loża Marszałkowska
160 zł
miejsca II
Amfiteatr rzędy IV-IX
120 zł
miejsca III
Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
100 zł
miejsca IV
Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa
70 zł
miejsca V
Balkon rzędy I-II
60 zł
miejsca VI
Balkon rzędy III-IV
50 zł
W tej kategorii:
Bona Sforza, Cyrulik sewilski, Don Pasquale, Dziadek do orzechów, Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69, Madama Butterfly, Igraszki Miłosne Carmen, Nowa Opowieść Wigilijna, Pan Twardowski, Straszny Dwór, Wanda, Zemsta nietoperza
Bona Sforza, Cyrulik sewilski, Don Pasquale, Dziadek do orzechów, Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69, Madama Butterfly, Igraszki Miłosne Carmen, Nowa Opowieść Wigilijna, Pan Twardowski, Straszny Dwór, Wanda, Zemsta nietoperza
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/