Opera
Bona Sforza na Wawelu
Zygmunt Krauze
Zygmunt Krauze
Michał Znaniecki
Piotr Sułkowski
Piotr Sułkowski
2
godziny
30
minut
Dostępne terminy
data
godzina
miejsce
informacje
bilety
29
czerwca
21:00,
niedziela
29
czerwca,
niedziela
21:00
Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu
26. Letni Festiwal Opery Krakowskiej
szczegóły
informacje
czas trwania
2
godziny
30
minut
|
1
przerwa
kompozytor
Zygmunt Krauze
libretto
Vincenzo de Vivo
premiera światowa
09.11.2024
polska premiera
09.11.2024
premiera
09.11.2024
premiera w Operze Krakowskiej
09.11.2024
język spektaklu
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami
opis
Produkcja Teatro Petruzzelli i Opery Krakowskiej w pięknej scenerii Zamku Królewskiego na Wawelu!
„Bona Sforza” to nowa współczesna, dwuaktowa, klasyczna opera poświęcona Królowej Bonie d’Aragona, która jest efektem współpracy międzynarodowej pomiędzy Małopolską i Bari. Wspólna praca nad spektaklem ma na celu ukazać wielką postać historyczną, jej życie, ówczesny kontekst kulturowy i polityczny oraz zbudować realną współpracę pomiędzy regionami Apulia-Małopolska.
Klasyczna opera ukazuje trzy różne oblicza i etapy życia polsko-włoskiej królowej, śpiewane przez trzy solistki w trzech wersjach językowych: polskiej, włoskiej i łacinie.
Na samym początku widzowie będą mogli poznać Bonę jako młodą, pełną nadziei, odkrywającą świat kultury i sztuki kobietę, która przygotowuje się do roli królowej. Bona wywodziła się z jednego ze znamienitszych rodów włoskich, jako córka księcia Mediolanu i Bari wychowywała się w świecie wielkiej polityki, rywalizacji rodów o poszczególne księstwa i intryg dworskich. Następne oblicze Bony pokazuje ją jako dojrzałą kobietę, żonę Zygmunta I Starego, Królową Polski i Wielką Księżną Litewską, która uzyskała bardzo silną pozycję - ingerowała w sprawy polityczne, decydowała o obsadzie urzędów, a przede wszystkim gromadziła własny majątek. Pomimo tak ogromnej władzy i majątku Bona styka się z zupełnie inną kulturą, jest zagubiona i niepewna, głęboko odczuwa różnice kulturowe. Na samym końcu odbiorcy są świadkami schyłku jej życia - wzgardzona, zniszczona i zdradzona kobieta wraca do Bari, gdzie prawdopodobnie została otruta. Tragiczny koniec jaki spotkał Bonę bez wątpienia pokazuje, jaką skomplikowaną i kontrowersyjną postacią była. Miała swoich zwolenników i wrogów, jedni cenili ją za mądrość, zaradność i przenikliwość, a drudzy zarzucali jej zuchwałość, żądzę władzy i despotyzm. Dualizm tej postaci, a także próba przedstawienia Bony - jako kobiety, która musi sobie radzić w trudnej ówczesnej rzeczywistości, ma swoje troski i zmagania, a także plany i marzenia, które niestety musi poświęcić w imię wyższych celów - staje się zadaniem fascynującym i wymagającym.
„Bona Sforza” to nowa współczesna, dwuaktowa, klasyczna opera poświęcona Królowej Bonie d’Aragona, która jest efektem współpracy międzynarodowej pomiędzy Małopolską i Bari. Wspólna praca nad spektaklem ma na celu ukazać wielką postać historyczną, jej życie, ówczesny kontekst kulturowy i polityczny oraz zbudować realną współpracę pomiędzy regionami Apulia-Małopolska.
Klasyczna opera ukazuje trzy różne oblicza i etapy życia polsko-włoskiej królowej, śpiewane przez trzy solistki w trzech wersjach językowych: polskiej, włoskiej i łacinie.
Na samym początku widzowie będą mogli poznać Bonę jako młodą, pełną nadziei, odkrywającą świat kultury i sztuki kobietę, która przygotowuje się do roli królowej. Bona wywodziła się z jednego ze znamienitszych rodów włoskich, jako córka księcia Mediolanu i Bari wychowywała się w świecie wielkiej polityki, rywalizacji rodów o poszczególne księstwa i intryg dworskich. Następne oblicze Bony pokazuje ją jako dojrzałą kobietę, żonę Zygmunta I Starego, Królową Polski i Wielką Księżną Litewską, która uzyskała bardzo silną pozycję - ingerowała w sprawy polityczne, decydowała o obsadzie urzędów, a przede wszystkim gromadziła własny majątek. Pomimo tak ogromnej władzy i majątku Bona styka się z zupełnie inną kulturą, jest zagubiona i niepewna, głęboko odczuwa różnice kulturowe. Na samym końcu odbiorcy są świadkami schyłku jej życia - wzgardzona, zniszczona i zdradzona kobieta wraca do Bari, gdzie prawdopodobnie została otruta. Tragiczny koniec jaki spotkał Bonę bez wątpienia pokazuje, jaką skomplikowaną i kontrowersyjną postacią była. Miała swoich zwolenników i wrogów, jedni cenili ją za mądrość, zaradność i przenikliwość, a drudzy zarzucali jej zuchwałość, żądzę władzy i despotyzm. Dualizm tej postaci, a także próba przedstawienia Bony - jako kobiety, która musi sobie radzić w trudnej ówczesnej rzeczywistości, ma swoje troski i zmagania, a także plany i marzenia, które niestety musi poświęcić w imię wyższych celów - staje się zadaniem fascynującym i wymagającym.
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Kierownictwo muzyczne | Piotr Sułkowski
Reżyseria (dramaturgia i inscenizacja) | Michał Znaniecki
Scenografia | Luigi Scoglio
Kostiumy | Małgorzata Słoniowska
Choreografia | Inga Pilchowska
Projekcje | Karolina Jacewicz
Reżyseria światła | Dawid Karolak
Przygotowanie chóru | Andrzej Korzeniowski, Joanna Wójtowicz
Asystent reżysera | Mateusz Makselon, Anna Popiel, Przemysław Ostrowski
Asystent kierownika muzycznego | Szymon Naściszewski
Inspicjent | Agnieszka Sztencel, Justyna Jarocka-Lejzak
Reżyseria (dramaturgia i inscenizacja) | Michał Znaniecki
Scenografia | Luigi Scoglio
Kostiumy | Małgorzata Słoniowska
Choreografia | Inga Pilchowska
Projekcje | Karolina Jacewicz
Reżyseria światła | Dawid Karolak
Przygotowanie chóru | Andrzej Korzeniowski, Joanna Wójtowicz
Asystent reżysera | Mateusz Makselon, Anna Popiel, Przemysław Ostrowski
Asystent kierownika muzycznego | Szymon Naściszewski
Inspicjent | Agnieszka Sztencel, Justyna Jarocka-Lejzak
obsada
Bona, Królowa Wdowa | Karin Wiktor-Kałucka
Bona, Królowa | Edyta Piasecka
Bona, Księżniczka | Paula Maciołek
Izabela | Wanda Franek
Zygmunt I | Adam Szerszeń
Ettore Pignatelli | Sebastian Marszałowicz
Zygmunt II August | Jarosław Bielecki
Gian Lorenzo Pappacoda | Adam Sobierajski
Crisostomo Colonna /
Przedstawiciel Sejmu | Jakub Borowczyk
Marina d’Arcamone | Martyna Dwojak
mały Zygmunt August | Gabriel Golik
Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej
Dyrygent:
Bona, Królowa | Edyta Piasecka
Bona, Księżniczka | Paula Maciołek
Izabela | Wanda Franek
Zygmunt I | Adam Szerszeń
Ettore Pignatelli | Sebastian Marszałowicz
Zygmunt II August | Jarosław Bielecki
Gian Lorenzo Pappacoda | Adam Sobierajski
Crisostomo Colonna /
Przedstawiciel Sejmu | Jakub Borowczyk
Marina d’Arcamone | Martyna Dwojak
mały Zygmunt August | Gabriel Golik
Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej
Dyrygent:
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/