Opera
Otello
Opera w czterech aktach
Giuseppe Verdi
Laco Adamik
Tomasz Tokarczyk
Tomasz Tokarczyk
2
godziny
50
minut
szczegóły
informacje
czas trwania
2
godziny
50
minut
kompozytor
Giuseppe Verdi
premiera w Operze Krakowskiej
11.12.2020
opis
Arcydzieło opery tragicznej i tryumf 74-letniego kompozytora, który po sukcesie Aidy na 16. lat wycofał się z operowej areny przekonany, że w tym gatunku nie ma już nic nowego do powiedzenia. Wielki come back Verdiego na scenę mediolańskiej La Scalli w 1887 r. świat muzyki zawdzięcza w głównej mierze Arrigowi Boito, kompozytorowi Mefistofelesa (wystawionego na naszej scenie w 2014 r.) i jednocześnie znakomitemu libreciście. Jego propozycję stworzenia opery według Otella Szekspira Verdi nie tylko nie odrzucił, ale nawet nadzorował każdą scenę powstającego materiału literackiego. Boito zagęścił akcję, uwydatnił motywy działań postaci nie gubiąc sensu szekspirowskiego dzieła - dramatu wielkich namiętności: unicestwionej miłości przez chorobliwą zazdrość, podsycaną intrygami i kłamstwem, powodowanymi obsesją zemsty i żądzą władzy. Verdi napisał znakomitą muzykę, w której dał dowód niebywałej wyobraźni i warsztatowej wirtuozerii. Stworzył dzieło oryginalne, nowatorskie. Zamiast uwertury zaproponował takty szalejącej burzy określające z góry temperaturę zdarzeń i uczuć, wprowadził monologi o charakterze deklamacyjnym, które nie są ani arią, ani recytatywem pozostając wierne tradycji belcanta. Wykorzystał odkrywczo instrumenty, zwłaszcza dęte.
Utwory Giuseppe Verdiego nie schodziły przez dziesięciolecia z afisza Opery Krakowskiej, od premiery Rigoletta otwierającego działalność teatru w 1954 r. Potem Rigoletto miało jeszcze cztery realizacje (1964, 1983, 1989, 2004), Traviata została wystawiona pięciokrotnie (1961, 1973, 1980, 1986, 2011). W repertuarze znalazły się także: Don Carlos (1972), Nabucco (1992), Bal maskowy (1996), Makbet (2001), Aida (2003), Trubadur (20013) oraz wykonanie Requiem (2010). Otello jest pierwszą realizacją tego dzieła w dziejach naszej sceny.
Inscenizację przygotowuje Laco Adamik, mający w bogatym dorobku reżysera operowego realizacje dzieł Giuseppe Verdiego, by przypomnieć Makbeta (Opera Krakowska), Aidę, Nabucco czy Trubadura (Opera Krakowska). Towarzyszy mu niezmiennie jako scenograf Barbara Kędzierska. Niezwykle wymagającą stronę muzyczną utworu wziął na siebie Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny krakowskiej sceny. W tytułowej partii wystąpią dwaj cenieni tenorzy, znani publiczności z występów na największych polskich scenach operowych: Tomasz Kuk, należący do zespołu Opery Krakowskiej i gościnnie Dominik Sutowicz, który na naszej scenie kreował partię Manrica w Trubadurze i partię Hoffmanna w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha.
plakat
autor plakatu
Piotr Suchodolski
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Kierownictwo artystyczne:
Przygotowanie chóru: Janusz Wierzgacz, Joanna Wójtowicz
Asystent reżysera: Agnieszka Sztencel
Inspicjenci: Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon
Laco Adamik
Maria Balcerek
Barbara Kędzierska
Dariusz Pawelec
Tomasz Tokarczyk
Przygotowanie chóru: Janusz Wierzgacz, Joanna Wójtowicz
Asystent reżysera: Agnieszka Sztencel
Inspicjenci: Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon
obsada
OTELLO | Tomasz Kuk
JAGO | Leszek Skrla
DESDEMONA | Agnieszka Kuk
EMILIA | Agnieszka Cząstka-Niezgódka
CASSIO | Jarosław Bielecki
LODOVICO | Wołodymyr Pańkiw
RODERIGO | Krzysztof Kozarek
MONTANO | Sebastian Marszałowicz
HEROLD | Michał Kutnik
Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
JAGO | Leszek Skrla
DESDEMONA | Agnieszka Kuk
EMILIA | Agnieszka Cząstka-Niezgódka
CASSIO | Jarosław Bielecki
LODOVICO | Wołodymyr Pańkiw
RODERIGO | Krzysztof Kozarek
MONTANO | Sebastian Marszałowicz
HEROLD | Michał Kutnik
Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
bilety
Kategoria A
miejsca I
Loża Marszałkowska
140 zł
miejsca II
Amfiteatr rzędy IV-IX
95 zł
miejsca III
Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
75 zł
miejsca IV
Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV;
Loże boczne Prawa i Lewa (piętro);
Balkon rzędy I-II
45 zł
miejsca V
Balkon rzędy III-IV
35 zł
recenzje
Lesław Czapliński, Maestro.net.pl, 13.07.2021
Obecność orkiestry i dyrygenta pozwala lepiej śledzić czynnik symfoniczny, odgrywający tak istotną rolę w kreowaniu akcji (na przykład skradanie się Otella do śpiącej Desdemony oddane poprzez niespokojne ostinato kontrabasów i altówek). Zarazem prowadzący spektakl Tomasz Tokarczyk unaocznił wykorzystanie w partyturze efektów z poprzednich dzieł kompozytora (w otwierającej burzy dosłuchać się można reminiscencji tej z Rigoletta, motywy z Aidy dają znać o sobie w odniesieniu do blachy oraz kod zamykających akty, a brindisi Jagona Roderigo, beviam! z pierwszego aktu z powinowactwami z równie szekspirowskiego Makbeta).
pełna recenzja
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/