Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Opera

Requiem

Widowisko muzyczne
Giuseppe Verdi
Tomasz Tokarczyk
1 godzina 30 minut

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

czas trwania
1 godzina 30 minut
kompozytor
Giuseppe Verdi
premiera w Operze Krakowskiej
29.10.2010
opis
Utwór napisany w hołdzie Alessandro Manzoniemu, wybitnemu pisarzowi i patriocie włoskiemu, uwielbianemu przez Verdiego. Wystawiony w rok po jego śmierci w Kościele św. Marka w Mediolanie (1874) ze 100-osobowym chórem, 120-osobową orkiestrą, śpiewakami La Scali, pod dyrekcją samego kompozytora. Porównywany kunsztem do „Requiem” Mozarta uważany jest za szczyt, jaki osiągnęła msza żałobna w dziejach muzyki. Stanowi syntezę włoskiego stylu operowego i muzyki religijnej. Przy tym jest requiem na wskroś romantycznym, co wyraża się zróżnicowaniem formy i skrajnymi kontrastami – od modlitewnego skupienia po brzmienie gwałtowne, o dramatycznej ekspresji. Jednocześnie krytycy zwracają uwagę na jego teatralność, polegającą na dążności do „quasi-scenicznego eksponowania własnej spotęgowanej muzyczności”.

(B. Pociej)

plakat T_DETAILS_SHOW_MORE

autor plakatu
Katarzyna Kobylarz

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
Kierownictwo artystyczne: Laco Adamik, Barbara Kędzierska, Bogusław Nowak
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Przygotowanie chórów: Zygmunt Magiera
Światło Stanisław Zajączkowski

Asystent reżysera: Bożena Walczyk-Skrzypczak 
Asystent kierownika muzycznego: Sebastian Perłowski
Inspicjent: Agnieszka Sztencel
Sufler: Dorota Sawka
obsada
Sopran | 
Mezzosopran | 
Tenor | 
Bas | 

Dyrygent: Tomasz Tokarczyk

Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej

bilety T_DETAILS_SHOW_MORE

Kategoria B
miejsca I Loża Marszałkowska
110 zł
miejsca II Amfiteatr rzędy IV-IX
75 zł
miejsca III Amfiteatr rzędy I-III i X-XII
60 zł
miejsca IV Amfiteatr miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa (piętro); II Balkon rzędy I-II
40 zł
miejsca V Balkon rzędy III-IV
30 zł

recenzje T_DETAILS_SHOW_MORE

Jacek Chodorowski, portal Maestro, 3.04.2012
Koncertową prezentację „Requiem” Verdiego przygotował w Operze Krakowskiej jej kierownik muzyczny, Tomasz Tokarczyk przed niespełna dwoma laty. I tę właśnie wersję usłyszeliśmy 31 marca 2012 roku w kościele św. Katarzyny w Krakowie (koncert dedykowany pamięci papieża bł. Jana Pawła II „Szukam was”). Potężnym aparatem wykonawczym (orkiestra Opery Krakowskiej, połączone chóry Opery, Katedry Wawelskiej i zespołu Octava, przygotowane przez Andrzeja Korzeniowskiego i Zygmunta Magierę) dyrygował Warcisław Kunc. Dyrygent, unikając zewnętrznego efekciarstwa, znakomicie wyeksponował dramaturgię dzieła, jego emocjonalność, modlitewność, barwną kolorystykę i całą wymowę poszczególnych części. Chóry brzmiały doskonale, dyrygent wnikliwie odczytywał partyturę. Gdy dodamy do tych opinii wyrównany i świetny zespół solistów, możemy uznać wykonanie to za harmonijne i wzruszające (potęgowane zresztą piękną późno-gotycką architekturą wnętrza kościoła św. Katarzyny).

(...) Edyta Piasecka (sopran), Anna Lubańska (mezzosopran), Tadeusz Szlenkier (tenor) i Wołodymyr Pańkiw (bas) - stanowili kwartet dobrze zestrojony w różnych konstelacjach i solowych partiach. Dysponując znakomitym warsztatem technicznym, umiejętnościami partnerstwa i śpiewania zespołowego, nade wszystko imponowali wolumenem i pełnią brzmienia swych pięknych głosów. Po wyraźnie modlitewnym charakterze części I („Requiem” i „Kyrie”), długo trwająca część druga („Dies Irae”) jest popisem wszystkich solistów, zwłaszcza przepiękne arioso tenora („Ingemisco”), duet pań („Recordare”) i tercet („Quid sum miser”) w wykonaniu pań i tenora. Kolejne części przyniosły bardzo nastrojowe, natchnione wykonania indywidualnego i wspólnego, stopniowo przygotowującego i zwiększającego napięcie części ostatniej („Libera me”). W wykonaniu Edyty Piaseckiej zabrzmiała ona brawurowo, od początkowych bardzo dramatycznych fraz po zamierające piano w końcowych fragmentach.
Anna Woźniakowska, „Dziennik Polski”, 2.11.2010
Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny tego przedsięwzięcia, prowadzący "Requiem" dbał o właściwe tempa i zróżnicowania dynamiczne, by słuchacze odczuli tak silne u Verdiego dramatyzm wizji czekającego nas sądu i nadzieję dusz wierzących w boskie miłosierdzie.

nadchodzące spektakle z tego gatunku