Opera
Tango
Opera w trzech aktach. Oryginalna polska wersja językowa.
Michał Dobrzyński
Maciej Wojtyszko
1
godzina
35
minut
szczegóły
informacje
czas trwania
1
godzina
35
minut
|
1
przerwa
kompozytor
Michał Dobrzyński
libretto
Michał Dobrzyński, na podstawie dramatu S. Mrożka
premiera światowa
Warszawska Opera Kameralna, 8.12.2017
Producent spektaklu
Warszawska Opera Kameralna
opis
Operowe libretto bazujące na poetyckim dziele, dramat, antyczny mit, biblijna przypowieść… Historia sztuki, w szczególności opery, dowodzi, że u zarania większości dzieł, ich uwertur, arii, ansambli, chórów, leżały ludzkie radości i tragedie, uczucia i emocje przelane na papier w postaci strofy, wersu, akapitu.
Wśród najwybitniejszych dramatów powojennej Polski bezspornie wymienimy Tango Sławomira Mrożka. Warto zauważyć, że w swojej dwuznaczności, ponadczasowości, dzieło wydaje się wręcz wymarzonym fundamentem do eksperymentu z formą i konwencją; do stworzenia na jego bazie opery. Aby słynny dramat rozpisany na takty, arie, ansamble, wreszcie ujęty w ramy – akty, zachował artystyczny poziom narzucony przez twórcę pierwowzoru, potrzeba ręki wizjonera. Jego wyobraźni, warsztatu, kompleksowego ujęcia dzieła, odnalezienia melodii i rytmu w tekście. Fakt, że od strony kompozytorskiej podjął się tego trudnego zadania Michał Dobrzyński, staje się gwarantem jakości. To właśnie ten twórca, zaliczany do grona najwybitniejszych kompozytorów młodego pokolenia, w mistrzowski sposób przełożył na język współczesnej opery gombrowiczowską Operetkę, wystawioną na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Sukces operowej adaptacji dzieła Witolda Gombrowicza, dowodzi, że przełożenie klasyki polskiego dramatu na język opery, mogą wieńczyć znakomite recenzje krytyki i entuzjazm melomanów. A to nieczęsto występuje w parze!
Opera, jako sztuka, daje doskonałe możliwość ukazania wieloznaczności literackiego pierwowzoru. Do typowych środków wyrazu dochodzi walor muzyki – budowanego napięcia, konfliktu. To idzie w parze z wieloznacznością i wielopłaszczyznowością akcji dzieła Mrożka. Opera, jako forma sceniczna, posiada magię niedopowiedzenia, zaś sama muzyka może być odczytywana na tyle sposobów, ilu ma słuchaczy.
Wśród najwybitniejszych dramatów powojennej Polski bezspornie wymienimy Tango Sławomira Mrożka. Warto zauważyć, że w swojej dwuznaczności, ponadczasowości, dzieło wydaje się wręcz wymarzonym fundamentem do eksperymentu z formą i konwencją; do stworzenia na jego bazie opery. Aby słynny dramat rozpisany na takty, arie, ansamble, wreszcie ujęty w ramy – akty, zachował artystyczny poziom narzucony przez twórcę pierwowzoru, potrzeba ręki wizjonera. Jego wyobraźni, warsztatu, kompleksowego ujęcia dzieła, odnalezienia melodii i rytmu w tekście. Fakt, że od strony kompozytorskiej podjął się tego trudnego zadania Michał Dobrzyński, staje się gwarantem jakości. To właśnie ten twórca, zaliczany do grona najwybitniejszych kompozytorów młodego pokolenia, w mistrzowski sposób przełożył na język współczesnej opery gombrowiczowską Operetkę, wystawioną na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Sukces operowej adaptacji dzieła Witolda Gombrowicza, dowodzi, że przełożenie klasyki polskiego dramatu na język opery, mogą wieńczyć znakomite recenzje krytyki i entuzjazm melomanów. A to nieczęsto występuje w parze!
Opera, jako sztuka, daje doskonałe możliwość ukazania wieloznaczności literackiego pierwowzoru. Do typowych środków wyrazu dochodzi walor muzyki – budowanego napięcia, konfliktu. To idzie w parze z wieloznacznością i wielopłaszczyznowością akcji dzieła Mrożka. Opera, jako forma sceniczna, posiada magię niedopowiedzenia, zaś sama muzyka może być odczytywana na tyle sposobów, ilu ma słuchaczy.
plakat
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Reżyseria: Maciej Wojtyszko
Kierownictwo muzyczne (Warszawska Opera Kameralna): José Maria Florêncio
Scenografia: Katarzyna Gabrat-Szymańska
Kostiumy: Wiganna Papina
Ruch sceniczny: Jarosław Staniek
Kierownictwo muzyczne (Warszawska Opera Kameralna): José Maria Florêncio
Scenografia: Katarzyna Gabrat-Szymańska
Kostiumy: Wiganna Papina
Ruch sceniczny: Jarosław Staniek
obsada
Artur | Jan Jakub Monowid
Edek | Piotr Nowacki
Eugeniusz | Karol Skwara
Eleonora | Joanna Freszel
Eugenia | Marzanna Rudnicka
Stomil | Piotr Płuska
Ala | Aleksandra Żakiewicz
Zespół wokalny:
sopran: Magdalena Smulczyńska
alt: Ewa Puchalska
tenor: Tomasz Grygo
bas: Grzegorz Zychowicz
Akordeon: Bartosz Kołsut
Orkiestra Opery Krakowskiej
Dyrygent: Piotr Sułkowski
Edek | Piotr Nowacki
Eugeniusz | Karol Skwara
Eleonora | Joanna Freszel
Eugenia | Marzanna Rudnicka
Stomil | Piotr Płuska
Ala | Aleksandra Żakiewicz
Zespół wokalny:
sopran: Magdalena Smulczyńska
alt: Ewa Puchalska
tenor: Tomasz Grygo
bas: Grzegorz Zychowicz
Akordeon: Bartosz Kołsut
Orkiestra Opery Krakowskiej
Dyrygent: Piotr Sułkowski
TVP 3 WARSZAWA- KWADRANS QULTURY – „TANGO” MICHAŁA DOBRZYŃSKIEGO
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/