Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Opera

Tango

Opera w trzech aktach. Oryginalna polska wersja językowa.
Michał Dobrzyński
Maciej Wojtyszko
1 godzina 35 minut

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

czas trwania
1 godzina 35 minut | 1 przerwa
kompozytor
Michał Dobrzyński
libretto
Michał Dobrzyński, na podstawie dramatu S. Mrożka
premiera światowa
Warszawska Opera Kameralna, 8.12.2017
Producent spektaklu
Warszawska Opera Kameralna
opis
Operowe libretto bazujące na poetyckim dziele, dramat, antyczny mit, biblijna przypowieść… Historia sztuki, w szczególności opery, dowodzi, że u zarania większości dzieł, ich uwertur, arii, ansambli, chórów, leżały ludzkie radości i tragedie, uczucia i emocje przelane na papier w postaci strofy, wersu, akapitu.

Wśród najwybitniejszych dramatów powojennej Polski bezspornie wymienimy Tango Sławomira Mrożka. Warto zauważyć, że w swojej dwuznaczności, ponadczasowości, dzieło wydaje się wręcz wymarzonym fundamentem do eksperymentu z formą i konwencją; do stworzenia na jego bazie opery. Aby słynny dramat rozpisany na takty, arie, ansamble, wreszcie ujęty w ramy – akty, zachował artystyczny poziom narzucony przez twórcę pierwowzoru, potrzeba ręki wizjonera. Jego wyobraźni, warsztatu, kompleksowego ujęcia dzieła, odnalezienia melodii i rytmu w tekście. Fakt, że od strony kompozytorskiej podjął się tego trudnego zadania Michał Dobrzyński, staje się gwarantem jakości. To właśnie ten twórca, zaliczany do grona najwybitniejszych kompozytorów młodego pokolenia, w mistrzowski sposób przełożył na język współczesnej opery gombrowiczowską Operetkę, wystawioną na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Sukces operowej adaptacji dzieła Witolda Gombrowicza, dowodzi, że przełożenie klasyki polskiego dramatu na język opery, mogą wieńczyć znakomite recenzje krytyki i entuzjazm melomanów. A to nieczęsto występuje w parze!

Opera, jako sztuka, daje doskonałe możliwość ukazania wieloznaczności literackiego pierwowzoru. Do typowych środków wyrazu dochodzi walor muzyki – budowanego napięcia, konfliktu. To idzie w parze z wieloznacznością i wielopłaszczyznowością akcji dzieła Mrożka. Opera, jako forma sceniczna, posiada magię niedopowiedzenia, zaś sama muzyka może być odczytywana na tyle sposobów, ilu ma słuchaczy.

plakat T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
Reżyseria: Maciej Wojtyszko

Kierownictwo muzyczne (Warszawska Opera Kameralna): José Maria Florêncio

Scenografia: Katarzyna Gabrat-Szymańska

Kostiumy: Wiganna Papina

Ruch sceniczny: Jarosław Staniek
obsada
Artur | Jan Jakub Monowid

Edek | Piotr Nowacki

Eugeniusz | Karol Skwara

Eleonora | Joanna Freszel

Eugenia | Marzanna Rudnicka

Stomil | Piotr Płuska

Ala | Aleksandra Żakiewicz

Zespół wokalny:
sopran: Magdalena Smulczyńska
alt: Ewa Puchalska 
tenor: Tomasz Grygo 
bas: Grzegorz Zychowicz 

Akordeon: Bartosz Kołsut

Orkiestra Opery Krakowskiej
Dyrygent: Piotr Sułkowski

TVP 3 WARSZAWA- KWADRANS QULTURY – „TANGO” MICHAŁA DOBRZYŃSKIEGO

nadchodzące spektakle z tego gatunku