Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Opera

Turandot

Opera w trzech aktach
Giacomo Puccini
Karolina Sofulak
Tomasz Tokarczyk

Dostępne terminy

data
godzina
miejsce
informacje
bilety
25 marca 18:30, piątek
25 marca, piątek
18:30
Duża Scena
premiera
26 marca 18:30, sobota
26 marca, sobota
18:30
Duża Scena
27 marca 18:30, niedziela
27 marca, niedziela
18:30
Duża Scena
01 kwietnia 18:30, piątek
01 kwietnia, piątek
18:30
Duża Scena
02 kwietnia 18:30, sobota
02 kwietnia, sobota
18:30
Duża Scena
03 kwietnia 18:30, niedziela
03 kwietnia, niedziela
18:30
Duża Scena

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

kompozytor
Giacomo Puccini
libretto
Giuseppe Adami i Renato Simoni wg. Carlo Gozziego
premiera światowa
Mediolan, 25.04.1926
polska premiera
Warszawa, 15.12.1932
premiera w Operze Krakowskiej
25.03.2022
opis
Baśń o chińskiej księżniczce, która z zimną krwią każe ścinać głowy kolejnym kandydatom na męża, jeśli nie odgadną jej trzech zagadek. Ujrzawszy okrutną Turandot, wydającą wyrok na kolejną swoją ofiarę – perskiego księcia –  przybyły do Pekinu Kalaf, syn zdetronizowanego króla Tatarów, podejmuje wyzwanie. Mimo błagań ojca, przebywającego na wygnaniu w towarzystwie niewolnicy Liù, którego właśnie  odnalazł w tłumie oczekującym na egzekucję, Kalaf staje do walki i… zwycięża, odpowiadając na trzy pytania. Turandot wpada w rozpacz, nie chce oddać mu ręki. Urażony Kalaf rzuca na szalę swoje życie – jeśli Turandot odgadnie do świtu jego imię, sam podda się karze śmierci. Bezwzględna Turandot torturuje Liù, by wydobyć z niej imię księcia, ale ta woli przebić się sztyletem, niż zdradzić swego pana, którego potajemnie kocha, i narazić go na ścięcie. Poświęcenie Liù i niezłomność Kalafa topią lodowate serce Turandot. O świcie ogłasza, że imię Kalafa to Miłość.

Puccini rozpoczął pracę nad „Turandot” w 1921 r. Rak krtani przerwał prace nad partyturą na scenie śmierci Liù. Operę na podstawie szkiców zmarłego kompozytora dokończył wskazany przez Arturo Toscaniniego Franco Alfano. Legendarny dyrygent, podczas prapremiery „Turandot” w La Scali w 1926 r. zaprezentował jednak  dzieło Pucciniego bez zakończenia, składając tym hołd wielkiemu kompozytorowi. Finał Alfana zagrano następnego dnia i choć sądzi się powszechnie, że zadanie przerosło autora, właśnie do tego zakończenia sięgają najczęściej realizatorzy „Turandot”.

„Turandot’ uważa się za niekwestionowane arcydzieło kompozytora, przerastające partytury jego „Cyganerii”, „Toski” czy „ Madamy Butterfly”. „Słownik harmoniczny Pucciniego – pisze Piotr Kamiński – nie był nigdy równie zuchwały i nowatorski, kryjąc zarazem swą brawurę za płynną naturalnością, która od początku zwodziła i po dziś dzień czaruje najbardziej konserwatywnych słuchaczy.” 

„Turandot” pociąga także możliwościami interpretacji. Jak każda baśń czy mit zawiera zagadkę naszego życia, świadomego lub podświadomego, którą chcemy odczytać. Ta opowieść dotyczy dramatu, dziejącego się od wieków między kobietą i mężczyzną. Czy zatem Turandot w swym  stalowym okrucieństwie i morderczej pasji nie objawia lęków kobiet przed zaangażowaniem w miłość, przed żarem pożądania, przed utratą niezależności i usankcjonowaniem  poddaństwa w miłosnym spełnieniu? A może staje się mścicielką tych wszystkich istot rodzaju żeńskiego, które przez wieki były wyłącznie obiektem seksualnym, własnością mężczyzn, poniżane, gwałcone, pozbawione tożsamości teraz mogą odwrócić porządek rzeczy, toporem kata uderzyć w patriarchat? A Kalaf , czy jak bohater każdej baśni chce tylko pokonać zło miłością i przeciągnąć Turandot na „dobrą stronę mocy” ? Czy też podejmuje walkę, bo pokonanie tak groźnego przeciwnika, zwłaszcza kobiety, zaspokoi jego męską próżność i ambicję? A może, ofiarowując swoje życie, nie chce być zdobywcą lecz zbawicielem, odkupującym grzechy rodu męskiego?   Jednak, co zrobić z trupem Liù, nad którym  przechodzą „do porządku” przyszli kochankowie? Pytań jest wiele, tak jak i propozycji odpowiedzi.

Jak zinterpretuje „Turandot” Karolina Sofulak, przygotowująca operę Pucciniego dla naszej sceny? Reżyserka debiutowała w Opera North, jednej z najbardziej progresywnych instytucji operowych w Wielkiej Brytanii. Jako pierwsza Polka wygrała międzynarodowy konkurs reżyserii operowej European Opera Directing Prize w Zurychu.  Reżyseruje często na scenach muzycznych Europy. W Polsce współpracowała z operami  w Gdańsku, Poznaniu, Bytomiu i z krakowskim festiwalem Opera Rara, gdzie zaprezentowała „Vandę” Dvořáka w 2020 r., a w tegorocznej edycji  „The Golden Dragon” Petera Eötvösa – opowieść o dramacie emigracji. W grudniu 2021 w Royal Danish Opera w Kopenhadze pokaże „Bal maskowy” Verdiego.

Nad interpretacją muzyki arcydzieła  Pucciniego pracuje Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny krakowskiej sceny.  W partii Turandot usłyszymy  Wiolettę Chodowicz i Agnieszkę Kuk.  Tomasz Kuk i Dominik Sutowicz wystąpią  w partii Kalafa, najtrudniejszej ze wszystkich partii tenorowych Pucciniego.

plakat T_DETAILS_SHOW_MORE

autor plakatu
Ewa Potoniec

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
Reżyseria: Karolina Sofulak

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk

Scenografia i kostiumy: Ilona Binarsch

Choreografia: Monika Myśliwiec
Reżyseria światła: Kamil Lenda

Przygotowanie chóru: Janusz Wierzgacz

Przygotowanie chóru dziecięcego: Marek Kluza

Asystent reżysera: Anna Popiel

Inspicjent: Justyna Jarocka-Lejzak, Agnieszka Sztencel

Sufler: Dorota Sawka, Maria Mitkowska
obsada
Cesarz Altoum | Piotr Kusiewicz

Turandot | Agnieszka Kuk, Wioletta Chodowicz

Timur | Wołodymyr Pańkiw, Wojtek Gierlach

Liu | Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha

Kalaf | Tomasz Kuk, Dominik Sutowicz

Ping | Jacek Jaskuła, Patryk Wyborski

Pang | Jarosław Bielecki, Adrian Domarecki

Pong | Adam Sobierajski, Łukasz Gaj

Mandaryn | Adam Szerszeń, Michał Kutnik

bilety T_DETAILS_SHOW_MORE

Kategoria A
Loża Marszałkowska
120 zł
Amfiteatr Rzędy IV-IX
85 zł
Amfiteatr Rzędy I-III i X-XII
65 zł
Amfiteatr Miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa (piętro); II Balkon rzędy I-II
40 zł
II Balkon Rzędy III-IV
30 zł
Kategoria S
Loża Marszałkowska
140 zł
Amfiteatr Rzędy IV-IX
110 zł
Amfiteatr Rzędy I-III i X-XII
80 zł
Amfiteatr Miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa (piętro); II Balkon rzędy I-II
55 zł
II Balkon Rzędy III-IV
45 zł
Premiery i wydarzenia specjalne

nadchodzące spektakle z tego gatunku