Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Opera

Dyrektor Teatru

Wolfgang Amadeus Mozart
Beata Redo-Dobber, Bogusław Nowak
Tomasz Tokarczyk

Dostępne terminy

data
godzina
miejsce
informacje
bilety
15 lipca 18:30, piątek
15 lipca, piątek
18:30
Duża Scena
24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej
premiera
16 lipca 18:30, sobota
16 lipca, sobota
18:30
Duża Scena
24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

kompozytor
Wolfgang Amadeus Mozart
premiera w Operze Krakowskiej
15.07.2022
opis
Komedia muzyczna w 1 akcie, przedstawiająca perypetie dyrektora, kompletującego zespół nowego teatru. Przesłuchanie na stanowiska komików i primadonn, targi o pozycje w zespole i oczywiście wysokość gaż kończą się serią awantur miedzy śpiewaczkami, potem aktorkami, a wszystko w atmosferze nacisku ze strony bankiera, skłonnego finansować przedsięwzięcie w zamian za zatrudnienie swojej faworyty. Ostatecznie dyrektor teatru tonuje emocje, by zwyciężyła… sztuka.

Mozart miał 30 lat. Pracował właśnie nad „Weselem Figara”, gdy zamówienie cesarza Józefa II  na 5 wstawek muzycznych do krótkiej sztuki Gottlieba Stephaniego jr. ( autora libretta do „Uprowadzenia z Seraju”), przerwało na dwa tygodnie komponowanie opery. Krótkie widowisko komediowe, rodzaj teatralnego divertimenta, miało uświetnić dworskie przyjęcie. Fabułę, będącą żartem  na aktorów i śpiewaków Mozart ozdobił błyskotliwą uwerturą w stylu buffo, dwoma popisowymi ariami  sopranistek, tercetem sopranów i tenora oraz finałowym „wodewilem”. Reszta była mówiona przez aktorów.

Premiera tego okolicznościowego dzieła odbyła się w oranżerii Schőnbrunnu w Wiedniu 2 lutego 1786 roku. Co ciekawe, te same uroczystości ozdobił utwór Antonio Salieriego „Prima la musica e poi le parole” („O wyższości muzyki nad słowem”), poruszający również temat teatru muzycznego. Jednak gdy pierwszy ukazywał świat artystów od kulis z ich  małostkami, drugi spierał się na temat sensu opery, jej estetyki. Salieri swoim dłuższym utworem (13 numerów) wygrał pojedynek z Mozartem tylko pozornie. Po kilku przedstawieniach „Prima la musica” prawie zniknęła ze scen, podczas gdy „Dyrektor teatru” obiegł niemal cały świat i pozostaje w repertuarze do dziś.

W dziejach Opery Krakowskiej tytuł ukazuje się po raz pierwszy. Materiał muzyczny komedii realizatorzy poszerzyli o arie z innych oper Mozarta, m. In. z „Idomeneo”, „Così fan tutte”, „Czarodziejskiego fletu”.

plakat T_DETAILS_SHOW_MORE

autor plakatu
Ewa Potoniec

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk

Inscenizacja: Bogusław Nowak

Reżyseria: Beata Redo-Dobber                           

Opracowanie tekstu: Wojciech Graniczewski

Scenografia i kostiumy: Ryszard Melliwa                                           

Asystent reżysera: Mateusz Makselon

Inspicjent: Justyna Jarocka-Lejzak

Sufler: Dorota Sawka, Maria Mitkowska
obsada
Frank | Wojciech Gierlach

Eiler | Michał Kutnik

Buff | Robert Gierlach

Monsieur Vogelsang | Jarosław Bielecki       

Madame Herz | Katarzyna Oleś-Blacha

Mademoiselle Silberklang | Karolina Wieczorek               

Herz | Adam Szerszeń

Madame Pfeil | Monika Korybalska

Madame Krone | Magdalena Barylak

Madame Vogelsang | Zuzanna Caban

bilety T_DETAILS_SHOW_MORE

Dyrektor Teatru
Miejsca nienumerowane
80 zł

nadchodzące spektakle z tego gatunku