
Opera
Dyrektor Teatru
Wolfgang Amadeus Mozart
Beata Redo-Dobber, Bogusław Nowak
Tomasz Tokarczyk
Tomasz Tokarczyk
Dostępne terminy
data
godzina
miejsce
informacje
bilety
15
lipca
18:30,
piątek
15
lipca,
piątek
18:30
Duża Scena
24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej
premiera
16
lipca
18:30,
sobota
16
lipca,
sobota
18:30
Duża Scena
24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej
szczegóły
informacje
kompozytor
Wolfgang Amadeus Mozart
premiera w Operze Krakowskiej
15.07.2022
opis
Komedia muzyczna w 1 akcie, przedstawiająca perypetie dyrektora, kompletującego zespół nowego teatru. Przesłuchanie na stanowiska komików i primadonn, targi o pozycje w zespole i oczywiście wysokość gaż kończą się serią awantur miedzy śpiewaczkami, potem aktorkami, a wszystko w atmosferze nacisku ze strony bankiera, skłonnego finansować przedsięwzięcie w zamian za zatrudnienie swojej faworyty. Ostatecznie dyrektor teatru tonuje emocje, by zwyciężyła… sztuka.
Mozart miał 30 lat. Pracował właśnie nad „Weselem Figara”, gdy zamówienie cesarza Józefa II na 5 wstawek muzycznych do krótkiej sztuki Gottlieba Stephaniego jr. ( autora libretta do „Uprowadzenia z Seraju”), przerwało na dwa tygodnie komponowanie opery. Krótkie widowisko komediowe, rodzaj teatralnego divertimenta, miało uświetnić dworskie przyjęcie. Fabułę, będącą żartem na aktorów i śpiewaków Mozart ozdobił błyskotliwą uwerturą w stylu buffo, dwoma popisowymi ariami sopranistek, tercetem sopranów i tenora oraz finałowym „wodewilem”. Reszta była mówiona przez aktorów.
Premiera tego okolicznościowego dzieła odbyła się w oranżerii Schőnbrunnu w Wiedniu 2 lutego 1786 roku. Co ciekawe, te same uroczystości ozdobił utwór Antonio Salieriego „Prima la musica e poi le parole” („O wyższości muzyki nad słowem”), poruszający również temat teatru muzycznego. Jednak gdy pierwszy ukazywał świat artystów od kulis z ich małostkami, drugi spierał się na temat sensu opery, jej estetyki. Salieri swoim dłuższym utworem (13 numerów) wygrał pojedynek z Mozartem tylko pozornie. Po kilku przedstawieniach „Prima la musica” prawie zniknęła ze scen, podczas gdy „Dyrektor teatru” obiegł niemal cały świat i pozostaje w repertuarze do dziś.
W dziejach Opery Krakowskiej tytuł ukazuje się po raz pierwszy. Materiał muzyczny komedii realizatorzy poszerzyli o arie z innych oper Mozarta, m. In. z „Idomeneo”, „Così fan tutte”, „Czarodziejskiego fletu”.
Mozart miał 30 lat. Pracował właśnie nad „Weselem Figara”, gdy zamówienie cesarza Józefa II na 5 wstawek muzycznych do krótkiej sztuki Gottlieba Stephaniego jr. ( autora libretta do „Uprowadzenia z Seraju”), przerwało na dwa tygodnie komponowanie opery. Krótkie widowisko komediowe, rodzaj teatralnego divertimenta, miało uświetnić dworskie przyjęcie. Fabułę, będącą żartem na aktorów i śpiewaków Mozart ozdobił błyskotliwą uwerturą w stylu buffo, dwoma popisowymi ariami sopranistek, tercetem sopranów i tenora oraz finałowym „wodewilem”. Reszta była mówiona przez aktorów.
Premiera tego okolicznościowego dzieła odbyła się w oranżerii Schőnbrunnu w Wiedniu 2 lutego 1786 roku. Co ciekawe, te same uroczystości ozdobił utwór Antonio Salieriego „Prima la musica e poi le parole” („O wyższości muzyki nad słowem”), poruszający również temat teatru muzycznego. Jednak gdy pierwszy ukazywał świat artystów od kulis z ich małostkami, drugi spierał się na temat sensu opery, jej estetyki. Salieri swoim dłuższym utworem (13 numerów) wygrał pojedynek z Mozartem tylko pozornie. Po kilku przedstawieniach „Prima la musica” prawie zniknęła ze scen, podczas gdy „Dyrektor teatru” obiegł niemal cały świat i pozostaje w repertuarze do dziś.
W dziejach Opery Krakowskiej tytuł ukazuje się po raz pierwszy. Materiał muzyczny komedii realizatorzy poszerzyli o arie z innych oper Mozarta, m. In. z „Idomeneo”, „Così fan tutte”, „Czarodziejskiego fletu”.
plakat

autor plakatu
Ewa Potoniec
realizatorzy i obsada
realizatorzy
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Inscenizacja: Bogusław Nowak
Reżyseria: Beata Redo-Dobber
Opracowanie tekstu: Wojciech Graniczewski
Scenografia i kostiumy: Ryszard Melliwa
Asystent reżysera: Mateusz Makselon
Inspicjent: Justyna Jarocka-Lejzak
Sufler: Dorota Sawka, Maria Mitkowska
Inscenizacja: Bogusław Nowak
Reżyseria: Beata Redo-Dobber
Opracowanie tekstu: Wojciech Graniczewski
Scenografia i kostiumy: Ryszard Melliwa
Asystent reżysera: Mateusz Makselon
Inspicjent: Justyna Jarocka-Lejzak
Sufler: Dorota Sawka, Maria Mitkowska
obsada
Frank | Wojciech Gierlach
Eiler | Michał Kutnik
Buff | Robert Gierlach
Monsieur Vogelsang | Jarosław Bielecki
Madame Herz | Katarzyna Oleś-Blacha
Mademoiselle Silberklang | Karolina Wieczorek
Herz | Adam Szerszeń
Madame Pfeil | Monika Korybalska
Madame Krone | Magdalena Barylak
Madame Vogelsang | Zuzanna Caban
Eiler | Michał Kutnik
Buff | Robert Gierlach
Monsieur Vogelsang | Jarosław Bielecki
Madame Herz | Katarzyna Oleś-Blacha
Mademoiselle Silberklang | Karolina Wieczorek
Herz | Adam Szerszeń
Madame Pfeil | Monika Korybalska
Madame Krone | Magdalena Barylak
Madame Vogelsang | Zuzanna Caban
bilety
Dyrektor Teatru
Miejsca nienumerowane
80 zł
nadchodzące spektakle z tego gatunku
/