Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Opera

Così fan tutte

Wolfgang Amadeus Mozart
Jerzy Stuhr
Tomasz Tokarczyk
3 godziny 0 minut

Dostępne terminy

data
godzina
miejsce
informacje
bilety
12 marca 18:30, piątek
12 marca, piątek
18:30
Duża Scena
premiera
13 marca 18:30, sobota
13 marca, sobota
18:30
Duża Scena
14 marca 18:30, niedziela
14 marca, niedziela
18:30
Duża Scena
16 marca 18:30, wtorek
16 marca, wtorek
18:30
Duża Scena

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

czas trwania
3 godziny 0 minut
kompozytor
Wolfgang Amadeus Mozart
premiera w Operze Krakowskiej
12.03.2021
opis
Uważa się, że tematem „Wesela Figara” jest poszukiwanie szczęścia w miłości, „Don Giovanni” to traktat o niemożności kochania, natomiast „Così fan tutte” opowiada o niedoskonałości stosunków damsko-męskich, rozpiętych między ideą miłości a pokusami seksu. Mozart ukończył „Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti” czyli „Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków” pod koniec 1789 roku i już w styczniu w wiedeńskim Burgtheater odbyła się premiera pod batutą samego kompozytora. Temat, oparty na wydarzeniach, o których się w Wiedniu mówiło, podsunął mu podobno sam cesarz. Libretto napisał niezastąpiony  Lorenzo da Ponte, w następnym stuleciu krytykowany za błahość intrygi, co wynikało raczej z klimatu epoki i obyczajowych kontekstów niż obiektywnych ocen. Dopiero wiek XX, ściślej, druga jego połowa, przywrócił wartość dziełu, w którym współcześni odnaleźli odbicie własnych niepokojów, pragnień, odczuć i wątpliwości. Tematem „Così fan tutte” jest zamiana partnerów między parami kochanków i wystawienie na próbę wierności, oczywiście kobiet przez mężczyzn w imię zakładu o to, że „tak czynią wszystkie”.  No, i jak wyjdą obie płcie z tej próby? Ta podszyta cynizmem historia kończy się  oczywiście dobrze, wszak dzieło to najbardziej klasyczna opera buffa. Sam kompozytor nie pozwoliłby popaść nam w pesymistyczne nastroje, wszak muzyka łagodzi obyczaje. Mozart, jak pisze Piotr Kamiński, „zmierza do jasno wyznaczonego dramaturgicznego celu: skoro mowa o pożądaniu, zmysłach, zakazanych rozkoszach i miłosnych opałach, muzyka łechce nas nieustannie, igra instrumentalną barwą i inwencją, pieści i wystawia pazurki”. Spektakl we współpracy z Tomaszem Tokarczykiem, kierownikiem muzycznym, przygotowuje aktor, reżyser i pedagog, znawca kultury i języka włoskiego, Jerzy Stuhr. To trzecia realizacja tego znakomitego twórcy dla naszej sceny, po wspaniale przyjętych i nagradzanych „Don Pasquale” i „Cyruliku sewilskim”.

plakat T_DETAILS_SHOW_MORE

autor plakatu
Kamil Rekosz

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy

Reżyseria: Jerzy Stuhr                            

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk

Asystent kierownika muzycznego: Piotr Wacławik

Scenografia: Natalia Kitamikado

Kostiumy: Maria Balcerek          

Ruch sceniczny: Gabriela Kubacka

Reżyseria światła: Dariusz Pawelec        

Asystent reżysera: Mateusz Makselon    

Inspicjent: Justyna Jarocka-Lejzak, Agnieszka Sztencel

Sufler: Dorota Sawka, Maria Mitkowska

obsada
FIORDILIGI  |  Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Agnieszka Adamczak

DORABELLA  |  Agnieszka Cząstka-Niezgódka, Monika Korybalska

DESPINA  |  Paula Maciołek, Zuzanna Caban

GUGLIELMO  |  Michał Kutnik, Adam Szerszeń

FERRANDO  |  Jarosław Bielecki, Adam Sobierajski, Adrian Domarecki

DON ALFONSO  |  Sebastian Marszałowicz, Robert Gierlach

bilety T_DETAILS_SHOW_MORE

Kategoria S
Loża Marszałkowska
140 zł
Amfiteatr Rzędy IV-IX
110 zł
Amfiteatr Rzędy I-III i X-XII
80 zł
Amfiteatr Miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa (piętro); II Balkon rzędy I-II
55 zł
II Balkon Rzędy III-IV
45 zł
Premiery i wydarzenia specjalne
Kategoria B
Loża Marszałkowska
100 zł
Amfiteatr Rzędy IV-IX
65 zł
Amfiteatr Rzędy I-III i X-XII
50 zł
Amfiteatr Miejsca boczne i rzędy XIII-XIV; Loże boczne Prawa i Lewa (piętro); II Balkon rzędy I-II
35 zł
II Balkon Rzędy III-IV
25 zł
Uwaga! Widoczne ceny biletów obowiązują na pokazy w ramach regularnego repertuaru Opery Krakowskiej.

Na pokazy: specjalne, przedpremierowe oraz przedpołudniowe obowiązują inne ceny biletów. Obowiązują również zniżki dla osób niepełnosprawnych. Szczegółowe informacje znajdą Państwo w Cenniku.

nadchodzące spektakle z tego gatunku